printlogo


کد خبر: 251012تاریخ: 1401/4/29 00:00
در پی افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا مردم به شکل گسترده‌ای به تزریق دوز یادآور رو آورده‌اند
صف شلوغ واکسیناسیون
رئیس کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: واکسن کرونا هیچ وقت منجر به سکته مغزی نشده است

با افزایش آمار مرگ‌و‌میر و مبتلایان روزانه بیماری «کووید-19» در موج هفتم این بیماری، مراکز واکسیناسیون این روزها دوباره شلوغ شده‌اند، چرا که آن دسته از افرادی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌ یا 6 ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته است، برای تزریق دوز یادآور راهی مراکز واکسیناسیون شده‌اند. به گزارش «‌‌وطن‌امروز»، آمارها حکایت از آن دارد که تاکنون 14 میلیون نفر از جمعیت کشور حتی یک دوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند؛ اقدام نادرستی که باعث شده این افراد در تیررس این ویروس بی‌رحم قرار بگیرند، غافل از اینکه کرونا برای از پا درآوردن‌شان کمین کرده است. طبق گفته کارشناسان بهداشت، انجام گسترده واکسیناسیون ماه‌های گذشته موجب شده است با شیوع موج هفتم کرونا، هم‌‌اکنون دیگر شاهد مرگ‌و‌میرهای روزانه 700 نفری نباشیم.
تأکید بر انجام واکسیناسیون برای در امان ماندن از کرونا در حالی است که وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۵ هزار و ۳۷۷ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۹ بیمار نیز در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۲۸ تیرماه، ۵۳۷۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۷۷۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۹ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۵۳۲ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۶۹ هزار و ۶۶۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۶۴۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۴۸۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۵۴ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۵۲۴ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور نیز به ۱۵۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۶۷ دوز رسید. در شبانه‌روز منتهی به 28 تیر ۸۰ هزار و ۱۷۵ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.
 
* مراکز واکسیناسیون دوباره شلوغ شد
مراکز واکسیناسیون که چند وقت بود خلوت شده بود، با ورود کشور به موج هفتم، دوباره فعال شد. در این بین، تزریق دوز یادآور از اهمیت زیادی برای تقویت ایمنی بدن برخوردار است. افزایش آمار کرونا در ۲ هفته اخیر، باعث شد تا موج جدید بیماری را تجربه کنیم و همین موضوع باعث شد مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون در کشور، دوباره فعال شوند. آمارهای روزانه وزارت بهداشت از روند واکسیناسیون در روزهای اخیر نشان می‌دهد استقبال از تزریق واکسن کرونا افزایش یافته است، زیرا تا چندی قبل تعداد دوزهای واکسن که روزانه تزریق می‌شد، به مرز ۵ هزار دوز هم رسیده بود. سوالی که این روزها اغلب مردم خواستار دریافت پاسخ آن هستند، نوع واکسن تزریقی برای دوز یادآور است. آنچه مسؤولان وزارت بهداشت و پزشکان متخصص عنوان می‌کنند، این است که هر کدام از واکسن‌ها قابل استفاده است اما با این حال خیلی‌ها می‌خواهند بدانند اگر دوزهای قبلی را از واکسن‌های برکت، سینوفارم، آسترازنکا، اسپایکوژن، اسپوتنیک، پاستوکووک و... تزریق کرده‌اند، حالا برای دوز یادآور از کدام واکسن استفاده کنند. حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با عنوان این مطلب که افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها می‌گذرد، حتما نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند، گفت: مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول، دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ ماه از آخرین نوبت می‌گذرد، حتما نوبت یادآور باید تزریق شود. در حال حاضر و به رغم شلوغی مجدد مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون در کشور اما گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هنوز ۱۴ میلیون نفر در کشور حتی یک دوز واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و این افراد می‌توانند برای شدت گرفتن موج هفتم بیماری، خطرناک باشند. ضمن اینکه تعداد کسانی که ۳ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند به ۲۹ میلیون نفر هم نرسیده است اما آنچه مسلم است، همه واکسن‌های کرونا که در کشور موجود است، می‌توانند برای دوز یادآور استفاده شوند. وزارت بهداشت، ایمنی این واکسن‌ها را تأیید و توصیه کرده است هموطنان می‌توانند از هر کدام از واکسن‌ها استفاده کنند. 
 
* عادی‌انگاری کرونا مهم‌ترین عامل افزایش بیماری
پس از فروکش التهاب بیماری «کووید-19» در چند ماه گذشته، این بیماری اکنون دوباره فعال شده است؛ طوری که مسؤولان و کارشناسان بهداشت بر امر واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند. فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، عادی‌انگاری را مهم‌ترین عامل شیوع دوباره این بیماری دانست و گفت: باید با روحیه و رویکرد جهادی اجازه تشدید بیماری کرونا در کشور را ندهیم. احمد وحیدی دیروز در چهل‌و‌پنجمین نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن اشاره به روند افزایشی سویه جدید بیماری کرونا در کشور، افزود: باید برای استان‌هایی که با افزایش ابتلا به بیماری کرونا مواجه شده‌اند؛ مداخلات موثر برای کنترل هر چه سریع‌تر بیماری داشته باشیم. وی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش محدودیت‌های تجمع و دورهمی در شهرهای قرمز کشور ادامه داد: عادی‌انگاری بیماری کرونا مهم‌ترین عامل افزایش و شیوع دوباره این بیماری است و برای همین باید با رعایت مقررات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و تزریق دوز یادآور واکسن، اجازه رشد دوباره بیماری کرونا را در کشور ندهیم. وزیر کشور پس از استماع گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش حدود ۶ درصدی بستری‌های کرونا در کشور گفت: اجرای هر چه کامل‌تر «طرح شهید سلیمانی» همواره مورد تاکید ستاد ملی مدیریت بیماری کروناست و برای همین باید به صورت همگانی در امر مقابله با کرونا بسیج شویم. 
دکتر وحیدی افزود: این محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها با هدف کنترل سویه‌های جدید بیماری کرونا است. وی در پایان به نزدیک بودن فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین اشاره کرد و گفت: در این باره اطلاع‌رسانی‌های موثر رسانه‌ای برای رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه در مراسم بزرگ اربعین، ضرورتی جدی است و باید اقدامات لازم از سوی رسانه‌های رسمی کشور همچون صداوسیما انجام شود.
***
رئیس کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تأکید کرد
انجام واکسیناسیون تنها راه گریز از کرونا
بیست‌و‌نهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، ۴ تا ۷ مرداد برگزار می‌شود
رئیس کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران درباره سکته مغزی و روش‌های تشخیص و درمان این عارضه، توضیحاتی ارائه داد. محمدرضا قینی در نشست خبری بیست‌ونهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران که دیروز در محل بیمارستان سینا برگزار شد، گفت: در کنگره امسال پیرامون کووید و سکته مغزی بحث خواهد شد. 
وی در‌باره رابطه واکسن کرونا و بروز سکته مغزی گفت: طرح این موضوع که واکسن با بروز سکته مغزی ارتباط دارد، باید با مستندات علمی و تحقیقات باشد و برای سکته مغزی و ارتباط آن با واکسن کرونا، چنین مستنداتی وجود ندارد. وی در پاسخ به سوال «وطن‌امروز» که برخی شایعات مبنی بر افزایش میزان سکته‌های مغزی به دلیل انجام واکسیناسیون مطرح می‌شود، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ گفت: خیر! انجام واکسیناسیون را برای هیچ کس منع نمی‌کنیم. تا کنون موردی در این ارتباط مشاهده و ثبت نشده است. 
قینی با تاکید بر تزریق واکسن کرونا برای رهایی از این بیماری گفت: همان‌طور که واکسن فلج اطفال باعث محو شدن این بیماری در کشور شد، انجام واکسیناسیون عمومی نیز تنها راه مقابله با بیماری «کووید-19» است، چرا که اگر کسی مبتلا به چنین بیماری‌ای شود و واکسن ‌زده باشد ایمنی لازم را در بدن برای مقابله با آن دارد و ریه وی درگیر نمی‌شود و مساله مهم‌تر اینکه احتمال مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کرونا برای واکسن‌زدها تقریبا نزدیک به صفر است مگر اینکه فردی دچار بیماری زمینه‌ای باشد یا بنیه آن به دلیل شیمی‌درمانی و... تحلیل رفته باشد. 
 
* بیست‌و‌نهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی، ۴ تا ۷ مرداد
در ادامه این نشست خبری، متخصص مغز و اعصاب و دبیر علمی این کنگره گفت: در این کنگره متخصصان مغز و اعصاب سراسر کشور گرد هم می‌آیند و جدیدترین مباحث علمی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. علی‌اصغر اخوت با اشاره به برگزاری حضوری کنگره امسال، افزود: امیدواریم کنگره امسال بعد از ۲ سال برگزاری مجازی آن به خاطر پاندمی کرونا، مثمر ثمر واقع شود. 
وی ادامه داد: در کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی، تحقیقات  درباره بیماری‌های ‌ام‌اس، پارکینسون، سکته مغزی و... ارائه می‌شود. اخوت همچنین از بررسی عوارض کووید در سکته مغزی در کنگره امسال خبر داد و افزود: بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۵ مقاله در قالب پوستر ارائه خواهد شد. وی گفت: هدف کنگره، به‌روز‌رسانی مطالب و مباحث پیرامون نورولوژی است. متخصص مغز و اعصاب و دبیر علمی کنگره افزود: شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب، سردرد است و بعد از آن، سکته مغزی قرار دارد. اخوت ادامه داد: در ارتباط با تزریق دوز چهارم برای بیماران مغز و اعصاب، مطالعات نشان داده است نتوانسته‌اند ارتباطی بین تزریق واکسن کرونا و سکته مغزی پیدا کنند. بیست‌و‌نهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، ۴ تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 


Page Generated in 0/0065 sec