printlogo


کد خبر: 251018تاریخ: 1401/4/29 00:00
مالک سابق هفت‌تپه به 20 سال حبس محکوم شد
خبر خوب برای کارگران

گروه اقتصادی: بنا بر اعلام رسمی قوه ‌قضائیه، «امید اسدبیگی» از مالکان اصلی سابق شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه به 20 سال حبس محکوم شد. نام اسدبیگی در ۲ پرونده فساد ارزی به‌ عنوان متهم ردیف اول مطرح شده بود: نخست پرونده «۲۱ متهم ارزی» و دوم، پرونده موسوم به «مدیران سابق بانک مرکزی». در پرونده نخست او به «سردستگی سازمان‌یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارزهای دولتی» متهم بود و در پرونده دیگر، به پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران بانک مرکزی متهم شده بود. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته در نشست سخنگوی قوه‌قضائیه، در رابطه با محکومیت امید اسدبیگی، مالک سابق شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه و شایعاتی مبنی بر تبرئه وی سوال پرسیده شد که مسعود ستایشی در جواب اظهار داشت: «قطعا شنیده‌ها در این باره محکوم به رد است. این پرونده ۲۵ محکوم دارد که از این تعداد، ۸ نفر از محکومان مطابق قانون درخواست اعاده دادرسی کردند. درخواست این افراد مورد پذیرش قرار گرفته و جهت رسیدگی به شعبه ویژه هم‌عرض مرجع اولیه رسیدگی به پرونده در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی ارجاع داده شده است». سخنگوی قوه قضائیه گفت: «۵ نفر از این ۲۵ محکوم، متواری و تحت تعقیب هستند. مابقی این افراد هم در حال تحمل کیفر هستند». وی افزود: «اسدبیگی در حال حاضر بر اساس دادنامه قطعی و لازم‌الاجرا به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات و جزای نقدی محکوم شده است. این محکومیت از ۲۵ مهر ۱۴۰۰ اجرایی شده و وی در حال تحمل کیفر است».
 
* نجات هفت‌تپه
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه پس از کش‌وقوس‌های فراوان، با پیگیری‌های دیوان محاسبات کل کشور و ورود دستگاه قضا به این پرونده از واگذاری معیوب رهایی یافت و به دولت بازگشت. 
بنا بر این گزارش، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه جزو مجموعه‌هایی بود که به بهانه اجرای اصل 44 قانون اساسی، سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شد. واگذاری آن از ابتدا با مخالفت‌های بسیاری از سوی برخی مسؤولان استانی و کشوری و حتی کارگران این مجموعه همراه شد اما سازمان خصوصی‌سازی در همان برهه زمانی بدون توجه به انتقادات و نظرات مخالفان این امر، هفت‌تپه را به ۲ جوان (امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگنی) که هیچ نوع تخصصی در امر کشاورزی و صنعت نیشکر نداشتند، واگذار کرد. واگذاری هفت‌تپه به این افراد فاقد اهلیت، سرنوشت شومی را برای این شرکت، کارکنان و کارگران آن رقم زد؛ به نحوی که طی 5 سال گذشته، بارها شاهد برگزاری اعتراضات کارگری در این مجموعه به دلیل بدعهدی‌های کارفرما و عدم پرداخت مطالبات کارگران آن بودیم و روند تولید این شرکت تحت تاثیر این واگذاری غلط و پرشائبه قرار گرفت.

Page Generated in 0/0053 sec