printlogo


کد خبر: 251022تاریخ: 1401/4/29 00:00
رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه حمله نظامی به شمال سوریه را به ضرر ترکیه، سوریه و منطقه خواندند
توصیه‌های مهم به اردوغان

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز گذشته در دیدار آقای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و هیأت همراه، با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های ۲ کشور بویژه همکاری‌های تجاری، رژیم صهیونیستی را از عوامل اصلی ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی برشمردند و با تأکید بر اینکه آمریکا و رژیم غاصب نمی‌توانند جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند، درباره مساله سوریه خاطرنشان کردند: حفظ تمامیت ارضی سوریه بسیار مهم است و هر گونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعا‌ به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه و به نفع تروریست‌ها خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، حجم و کیفیت تبادلات و همکاری‌های اقتصادی 2 کشور را بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود خواندند و تأکید کردند: این مساله در مذاکرات بین رؤسای‌جمهور حل‌و‌فصل شود. ایشان، عزت و عظمت امت اسلامی را در گرو عبور از اختلافات سلیقه‌ای و هوشیاری در مقابل سیاست‌های تفرقه‌افکن دانستند و گفتند: یکی از عوامل ایجاد اختلاف و دشمنی در منطقه، رژیم غاصب صهیونیستی است که آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کند. رهبر انقلاب،‌ فلسطین را مساله اول دنیای اسلام برشمردند و تأکید کردند: با وجود اقبال بعضی دولت‌ها به رژیم صهیونیستی، ملت‌ها عمیقا با این رژیم غاصب مخالف هستند. ایشان با تأکید بر اینکه نباید به آمریکا و رژیم صهیونیستی تکیه کرد، گفتند: امروز نه رژیم صهیونیستی، نه آمریکا و نه دیگران نخواهند توانست جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند و عاقبت کار به نفع مردم فلسطین خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، مساله تمامیت ارضی سوریه را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به برخی نقل‌قول‌ها مبنی بر حمله نظامی به شمال سوریه، تأکید کردند: این کار قطعا هم به ضرر سوریه، هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد. ایشان با اشاره به اظهار نفرت رئیس‌جمهور ترکیه از گروه‌های تروریستی، گفتند: با تروریسم حتما باید معارضه کرد اما حمله نظامی در سوریه به نفع تروریست‌ها خواهد بود، البته تروریست‌ها نیز محدود به یک گروه خاص نیستند.
رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر همکاری ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، گفتند: ما در مبارزه با تروریسم مطمئنا با شما همکاری می‌کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ما امنیت ترکیه و مرزهای آن را امنیت خود می‌دانیم، خطاب به آقای اردوغان گفتند: شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید. مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفت‌وگو این مساله را تمام کنند. ایشان همچنین با ابراز خرسندی از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان، گفتند: البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد، چراکه این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است. رهبر انقلاب افزایش همکاری‌های ایران و ترکیه در همه مسائل منطقه را مفید و لازم خواندند و افزودند: ما همواره از دولت شما در مسائل داخلی و در مقابل دخالت‌ها دفاع کرده‌ایم و همچنان‌که گفتید دوستان دوران سخت یکدیگر هستیم و برای ملت مسلمان ترکیه دعا می‌کنیم.
در این دیدار که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، آقای اردوغان با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، اتحاد امت اسلامی و افزایش همبستگی ایران و ترکیه را لازم دانست و گفت: ترکیه هیچگاه در مقابل اجحاف علیه ایران ساکت ننشسته و برادری ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها باید گسترش یابد. آقای اردوغان با تأکید بر اینکه همواره مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بوده و خواهیم بود، گفت: از انتظارات مشروع ایران در برجام، حمایت و شرکت‌های ترکیه‌ای را به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به درگیری ایران و ترکیه با تروریست‌ها در طول سال‌های متمادی، گفت: در سوریه گروه‌های تروریستی، مورد حمایت تسلیحاتی سنگین از طرف کشورهای غربی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و بویژه آمریکا هستند. آقای اردوغان با بیان اینکه موضع ترکیه درباره تمامیت ارضی سوریه مشخص است، افزود: از دولت سوریه انتظار داریم روندهای سیاسی را آغاز کند. در اجلاس آستانه مساله سوریه به صورت ویژه در دستور کار است و امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم. 
******
امضای 8 سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در حاشیه دیدار رؤسای‌جمهوری ایران و ترکیه
رئیسی: روابط تجاری 2 کشور می‌تواند به 30 میلیارد دلار برسد
گروه سیاسی: 8 سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در عرصه‌های مختلف میان ایران و ترکیه در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران و دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان به امضا رسید. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، رجب طیب اردوغان که برای شرکت در نشست سه‌جانبه آستانه بامداد روز گذشته وارد تهران شده بود با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد. در حاشیه این دیدار 8 سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در عرصه‌های مختلف میان مقامات و مسؤولان 2 کشور به امضا رسید. طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‌های توسعه تامین‌اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه از اسناد و تفاهمنامه‌هایی است که به امضای مسؤولان ۲ کشور رسید. 
رئیسی در نشست خبری با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: بدون تردید سفر جناب آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح روابط میان ۲ کشور است. وی افزود: در مذاکراتی که ما داشتیم اراده جدی ۲ کشور برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری و حوزه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی و تجاری کنونی با توجه به ظرفیت‌های ۲ کشور حتما کافی نیست و می‌تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد، گفت: فکر می‌کنم می‌توان ۳۰ میلیارد دلار یعنی ۳ برابر افزایش فعلی را در این حوزه هدف‌گذاری کرد. رئیسی تصریح کرد: تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک میان ۲ کشور از تصمیماتی است که در این مذاکرات گرفته شد. همچنین تأسیس پارک‌های علم و فناوری که بتواند با بخش‌های مختلف فعال و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: تمدید قرارداد ۲۵ ساله انتقال گاز که در گذشته مطرح بود، امروز مورد تاکید قرار گرفت که تمدید شود و انتقال گاز شکل وسیع‌تری به خود بگیرد. رئیس‌جمهور بیان داشت: توسعه سرمایه‌گذاری میان ۲ کشور از نکات مورد تاکید در این نشست است و فعالیت شرکت‌های فعال در ترکیه و ایران می‌تواند به صورت مشترک در هر ۲ کشور ادامه پیدا کند تا در جهت توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه روابط ۲ کشور قدم بردارد. وی تاکید کرد: همکاری ۲ کشور در مسائل امنیتی بسیار اهمیت دارد و امنیت مرزهای ۲ کشور بسیار مهم و مورد تاکید است و همکاری دستگاه‌های امنیتی ۲ کشور می‌تواند نقش مؤثری در امنیت مرزها داشته باشد. 
رئیسی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته از مهم‌ترین مسائل مورد گفت‌وگو بود، گفت: تروریسم ممکن است اسامی و انواع مختلفی داشته باشد اما حالت دوگانه‌ای که امروز غرب مبتلا شده و میان تروریسم تفاوت قائل شده است میان ما رد شد و تاکید کردیم با هر اسمی از تروریسم باید مبارزه شود تا امنیت مرزها حفظ شود. رئیس‌جمهور گفت: همکاری ۲ کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تاکید ایران و ترکیه قرار گرفت و ۲ کشور تاکید ویژه‌ای بر امنیت کشور سوریه دارند. رئیسی تاکید کرد: روابط خوب ایران و ترکیه می‌تواند به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی میان ۲ کشور منجر شود و ۲ کشور می‌توانند در امنیت منطقه و امنیت در سطح بین‌الملل نقش داشته باشند و مذاکرات صورت گرفته می‌تواند در تحقق این امر نقش مؤثری داشته باشد. وی تصریح کرد: امیدوار هستیم امروز امضای سند راهبردی و تأیید وزرای ۲ کشور منتهی به روابط گسترده میان ایران و ترکیه شود و چشم‌انداز وسیعی از روابط برای ۲ کشور به همراه داشته باشد. 
 
* چشم‌انداز روابط ایران با همسایگان ارزشمند است
اردوغان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه چشم‌انداز حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی از روابط ایران با همسایگان را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کند، افزود: در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وزرای ۲ کشور و همچنین در نشست دوجانبه رایزنی شد. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: هدف ما رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است. متأسفانه به دلیل بیماری کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرد و این حجم هم‌اکنون به ۷ میلیارد دلار رسیده است، از این رو باور دارم با عزم راسخ ۲ کشور خواهیم توانست به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برسیم. همچنین با برداشتن گام‌هایی در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم. اردوغان با بیان اینکه با برداشتن گام‌هایی در حوزه صنایع دفاعی می‌توانیم به این هدف نزدیک شویم، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید ما در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدامات جهش‌گونه داشتیم و برای همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم. وی ادامه داد: طبق تاکید رئیس‌جمهور ایران مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما آنها را که بلای هر ۲ کشور هستند در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم، زیرا این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند، بنابراین ما باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم. 
***
    ایران دست‌های گشوده شده به سوی خود را می‌فشارد   
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دقایقی پس از امضای اسناد همکاری بین ایران و ترکیه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان، رؤسای‌جمهور ۲ کشور در توئیتی به زبان عربی نوشت: ایران دست‌های گشوده شده به سوی خود را می‌فشارد و در اولویت‌بخشی به همسایگان در سیاست خارجی خود، به سوی تحکیم روابط با همسایگان به پیش می‌رود. وی افزود: ایران بر مسؤولیت کشورهای منطقه در برقراری امنیت و‌ ثبات و همکاری سازنده و ثمربخش در جهت شکوفایی و توسعه اقتصادی فراگیر منطقه تاکید می‌کند. 

Page Generated in 0/0103 sec