printlogo


کد خبر: 251023تاریخ: 1401/4/29 00:00
وندی شرمن: جهان به نفت ایران نیاز دارد
این صدای نیاز آمریکاست

گروه سیاسی: ایالات متحده آمریکا با وجود نیاز مبرم به احیای برجام همچنان تلاش می‌کند سیاست «فشار همزمان با مذاکره» را ادامه دهد. دولت بایدن که هم در داخل و هم در خارج از آمریکا تضعیف و بی‌اعتبار شده، اهرم چندانی هم برای تحت فشار گذاشتن ایران در اختیار ندارد و نبود هیچگونه «پلن B» در ازای احیای توافق هسته‌ای بر آشفتگی مقامات آمریکایی افزوده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در چنین فضایی، اعضای دولت بایدن این روزها جز تهدیدات لفظی علیه ایران راهکار دیگری در دستور کار ندارند. در این رابطه «وندی شرمن» نفر دوم وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در مراسمی در «خانه بین‌المللی دانشجویان» (ISH) تصریح کرد توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز از بین نرفته است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، وبگاه «واشنگتن دیپلمات» گزارش کرد به‌ رغم آنکه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران از ماه فوریه در جریان بوده است و نشانه‌های اندکی از احتمال رسیدن به توافق جدید وجود دارد اما وندی شرمن بر این باور است همچنان شانس رسیدن به توافق وجود دارد. 
شرمن در این باره گفت: «فکر می‌کنم یک توافق بسیار عملی وجود داشته باشد و ایران باید به آن پاسخ «آری» دهد. به بهترین شکلی که می‌توانیم بگوییم این است که آنها نمی‌توانند به یک تصمیم برسند». قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا گفت رسیدن به توافق به نفع ایران است. وی افزود: «آنها کاهش تحریم‌ها را دریافت می‌کنند. اقتصاد آنها بهبود پیدا می‌کند و بار دیگر نفت خود را به فروش می‌رسانند و جهان به نفت ایران نیاز دارد، بنابراین می‌توانند قیمت خوبی برای آن تعیین کنند. به نفع ایران است که این کار را انجام دهد اما آنها در رسیدن به اجماع مشکل دارند. اتحادیه اروپایی،‌ فرانسه، آلمان و انگلیس که درباره این توافق مذاکره کرده‌اند به همراه چین و روسیه همگی خواهان این توافق هستند». 
وندی شرمن درباره سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی که انتقادات زیادی را به همراه داشت، گفت که هدف این سفر افزایش پتانسیل ثبات در یک بخش بی‌ثبات از جهان بوده است. وی افزود: «وقتی خاورمیانه (غرب آسیا) بی‌ثبات است، به نوعی به دیگر بخش‌های منطقه و جهان نیز نفوذ می‌کند». 
سناتور «کریس مورفی» هم در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: ما در لحظه خطرناکی با تهران به دلیل اقدامات ترامپ و تصمیم او برای خروج از برجام، قرار داریم. وی گفت: امیدوارم همچنان فرصت برای احیای برجام وجود داشته باشد و این بهترین چیز برای واشنگتن و منطقه خواهد بود.  

Page Generated in 0/0047 sec