printlogo


کد خبر: 251042تاریخ: 1401/4/30 00:00
در حالی که انتظار می‌رفت بحران گاز در زمستان گریبانگیر اروپا شود، افزایش دمای هوا و کاهش منابع گازی در نیروگاه‌ها، قاره سبز را به آتش کشید
آتش به جان اروپا
گرمای بی‌سابقه هوا در اروپا منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده در انگلستان، ایتالیا، یونان، اسپانیا، پرتغال و فرانسه و کم‌آبی شدید رود «راین» در آلمان شد

گروه بین‌الملل: هنوز یک هفته از آخرین سرمقاله اکونومیست درباره پیش‌بینی زمستان سخت اروپا و بحران سیاسی- اجتماعی ناشی از افزایش هزینه انرژی در این قاره نگذشته است که آتش‌سوزی‌های اخیر در کل اروپا نشان داد بحران انرژی نه در زمستان که از هم‌اکنون در اروپا مشکلات وحشتناکی را برای ساکنان قاره سبز پدید آورده است. هفته‌نامه فایننشال تایمز با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در اروپا و موج گرمای سوزان در این قاره نوشت افزایش دمای هوا فشار بیشتری را بر سیستم انرژی این قاره وارد می‌کند. افزایش دمای هوا قیمت برق و خطر کمبود جدی عرضه گاز را افزایش می‌دهد. این در حالی است که اتحادیه اروپایی دیروز برنامه‌ای اضطراری را برای کشورهای عضو به منظور کاهش استفاده از گاز به میزان ۱۵ درصد تا ماه مارس (اسفند) تنظیم کرد.
 در همین حال که اروپا در شعله‌های ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی می‌سوزد، امانوئل مکرون در دیدار با مقامات اماراتی به دنبال تامین منابع گازی است و «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در سفر به جمهوری آذربایجان به دنبال افزایش میزان واردات گاز اروپا از این کشور است. فایننشال تایمز نوشته رکوردشکنی گرما در تابستان امسال تقاضای انرژی برای خنک‌کننده‌ها را افزایش داده و تولید برق از منابع هسته‌ای، آبی و زغال‌سنگ را زمانی که اروپا به دنبال کاهش اتکای خود به گاز روسیه است، تحت تاثیر قرار داده است. «فابیان رونینگن» تحلیلگر شرکت مشاوره ریستاد در همین ارتباط گفت: «امید این بود که تابستان مقداری آزادسازی را برای بازار انرژی اروپا فراهم کند اما این موج گرما به بحران بیشتر می‌انجامد و برای زمستان بد به نظر می‌رسد. این به بدترین سناریوی ما نزدیک است». افزایش دما به تقاضا برای انرژی منجر شده است. استفاده زیاد از دستگاه‌های تهویه، تولید برق هسته‌ای را در فرانسه و سوییس محدود کرده است، زیرا آب رودخانه‌ها بسیار داغ شده است و تولید برق را به دلیل خشکسالی کاهش می‌دهد. بر اساس آخرین قیمت‌ها بهای برق «تحویل روز بعد» در فرانسه روز سه‌شنبه ۲۳درصد افزایش یافت و به ۶۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. قبل از زمستان گذشته، قیمت‌ها به ندرت از 100 یورو در هر مگاوات در ساعت فراتر می‌رفت. «ویلیام پک» تحلیلگر بازار برق اتحادیه اروپایی در ICIS (یک گروه تحلیلی انرژی) گفت قیمت عمده‌فروشی برق در فرانسه و آلمان در مسیر رسیدن به بالاترین سطح هفتگی و ماهانه خود از زمان آزادسازی بازار در اواخر دهه 1990 است، حتی پس از تعدیل تورم. دمای بالا و بارندگی کم در آلمان، سطح آب رودخانه راین را به پایین‌ترین میزان خود در ماه جولای در بیش از یک دهه گذشته کاهش داده است. این امر عرضه زغال‌سنگ به نیروگاه‌ها را محدود کرده و خطر تکرار خشکسالی 2018 را گوشزد می‌کند که کشتیرانی را مختل کرد و اقتصاد آلمان را تحت تأثیر قرار داد.
 
* گرمای هوا و مرگ بیش از ۱۵۰۰ نفر در اروپا
به گزارش «وطن امروز»، ای‌بی‌سی نیوز در همین رابطه نوشت: سازمان جهانی هواشناسی (WMO) معتقد است موج گرما در اروپا به اوج خود رسیده اما دمای هوا ممکن است تا یک هفته دیگر نیز بالاتر از حد میانگین باقی بماند. یکی از محققان دانشکده علوم دانشگاه لیسبون گفت: داده‌ها نشان می‌دهد بیشترین احتمال مرگ بر اثر امواج گرما، در افراد مسن است. وی گفت: تعداد مرگ‌و‌میر در آینده به اقدام‌های پیشگیرانه‌ای که مردم برای محافظت از خود اتخاذ می‌کنند، نحوه مراقبت از خانه‌های‌شان و نحوه مناسب‌سازی زیرساخت‌ها بستگی دارد. افزایش دما و همچنین خشکسالی مداوم و مدیریت ضعیف جنگل‌ها، عامل چندین آتش‌سوزی جنگلی در سراسر پرتغال بوده است. همزمان با آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر پرتغال، اسپانیا و فرانسه، مقام‌های مسؤول هشدار داده‌اند خطر آتش‌سوزی‌های بیشتر با تداوم شرایط هوای خشک وجود دارد. طبق برآورد «موسسه بهداشت کارلوس سوم»، اسپانیا روز سه‌شنبه با آخرین روز موج گرما در بیش از یک هفته مواجه بود که باعث مرگ بیش از ۵۱۰ نفر بر اثر گرما شد. مقام‌های پرتغالی نیز بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ ناشی از گرما را گزارش کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، جنوب غرب فرانسه شاهد بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در بیش از ۳۰ سال گذشته بود. در یونان، آتش‌سوزی‌های ناشی از بادهای شدید در یک منطقه کوهستانی نزدیک خانه‌ها در حومه «آتن» پایتخت یونان مقامات را بر آن داشت تا دست‌کم یک منطقه را تخلیه کنند. آتش‌سوزی‌های جنگلی متعددی نیز در ایتالیا گزارش شد. یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها دوشنبه‌شب در تپه‌های «ماساروسا» در «توسکانی» رخ داد که تا سه‌شنبه بعد از ظهر ادامه داشت. فرماندار توسکانی گفت آتش‌  به دلیل وزش باد به طرز وحشتناکی جنگل‌ها را می‌بلعد و ۳۶۵ هکتار زمین تخریب شده است. آتش‌سوزی در جنگل‌های نزدیک «رم» و همچنین در سواحل «دریاچه اورتا» در شمال میلان و در نزدیکی شهر «تریست» در شمال شرق هم گزارش شده است. 
 
* شرق لندن در آتش سوخت
اداره هواشناسی انگلیس نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌‌گراد (۱۰۴ فارنهایت) به طور موقت برای نخستین‌بار ثبت شد. مسیرهای قطار از لندن به سمت سواحل شرقی و غربی انگلیس لغو شد و شرکت‌های برق از قطعی‌های گسترده خبر دادند. در شرق انگلیس، آتش‌سوزی بزرگ خانه‌ها و مزارع روستای «ونینگتون» را فرا گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 5 نفر در سراسر انگلیس به منظور خنک کردن خود در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مخازن غرق شده‌اند. دانشمندان معتقدند انگلیس دیگر یک کشور سردسیر نیست و باید خود را برای مواجهه با تشدید گرمای هوا در سال‌های آینده وفق دهد. آنها هشدار داده‌اند اگر این کشور تدابیر لازم را اتخاذ نکند هزاران شهروند با خطر مرگ روبه‌رو خواهند شد و به زیرساخت‌ها خسارت‌های گسترده‌ای وارد می‌شود. دانشمندان و سیاستمداران، این وضعیت اضطراری را به طور مستقیم با تغییرات اقلیمی مرتبط می‌دانند. یک روز پس از آنکه سازمان هواشناسی انگلیس، گرم‌ترین روز تاریخ این کشور را اعلام کرد و آتش‌سوزی بخش‌هایی از آن را درنوردید، محاسبه برای اندازه‌گیری خسارت‌های بر جا مانده در جزیره آغاز شده است. شهردار لندن می‌گوید بالغ بر ۴۱ ساختمان در پایتخت بر اثر گرمای استثنایی نابود شده است. آتش‌سوزی عصر روز گذشته چندین نقطه از پایتخت و حومه را فراگرفت و ده‌ها ساختمان مسکونی و عمومی را ویران کرد. در وینینگتون (منطقه‌ای واقع در حومه شرق لندن) در حالی که شعله‌های آتش زبانه می‌کشید و ساختمان‌های مسکونی را یکی پس از دیگری در‌می‌نوردید، اهالی وحشت‌زده‌ای که در خیابان تجمع کرده بودند به رسانه‌ها می‌گفتند تصور چنین حادثه‌ای در خیال هم نمی‌گنجید. 
 
* آتش‌سوزی‌های انگلیس از زمان جنگ دوم جهانی سابقه نداشته
در همین حال شهردار لندن اوضاع را بحرانی توصیف کرد و گفت نیروهای آتش‌نشانی در واکنش به آتش‌سوزی‌های وسیعی که در پایتخت جریان دارد، «تحت فشار شدیدی» بودند که پس از جنگ دوم جهانی سابقه نداشته است. صادق‌خان توضیح داد این سازمان روز گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ تماس دریافت کرده که در قیاس با روزهای عادی ۴ برابر بیشتر است. وی شرایط را در حدی دشوار خواند که نیروی‌های آتش‌نشانی از کنترل اوضاع عاجز شده بودند. شهردار لندن صبح دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد ۴۱ ساختمان بر اثر آتش‌سوزی ویران و ۱۶ آتش‌نشان مجروح شده‌‌اند. وی افزود که برخی آتش‌نشان‌ها به دلیل «استرس گرما» به بیمارستان منتقل شده‌اند. صادق‌خان ادامه داد: این مهم است که بدانیم یکی از پیامدهای تغییرات آب و هوایی این نوع گرماهایی هستند که منجر به آتش‌سوزی‌ و ویرانی می‌شوند.

Page Generated in 0/0062 sec