printlogo


کد خبر: 251043تاریخ: 1401/4/30 00:00
دستیار وزیر امور خارجه در امور کشورهای عربی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به بیانیه آستانه عنوان کرد
پیام سیاسی محکم علیه رژیم صهیونیستی

گروه بین‌الملل: احتمال حمله ترکیه به شمال سوریه و مقابله با کردهای این کشور سبب شد جامعه جهانی دوباره نگران یک بی‌ثباتی دیگر در سوریه شود، البته نشست آستانه که در تهران برگزار شد، بخشی از این مشکل را برطرف کرد اما کماکان نگرانی‌های سوریه از دخالت‌های ترکیه و ذهنیت همراه با ترس آنکارا از کردهای سوریه، تحولات شام را با چالش روبه‌رو می‌کند. 
در همین زمینه فیصل المقداد، وزیر خارجه جمهوری عربی سوریه درباره احتمال حمله ترکیه به شمال سوریه در نشست خبری با همتای ایرانی خود گفت: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند؛ از قبیل نفت و آب؟ و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان بویژه ایران برای رسیدن به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز آمادگی داریم. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند، زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌‌کنند. 
از سویی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور کشورهای عربی پیام و بیانیه نشست آستانه در تهران درباره محکومیت رژیم صهیونیستی را یک پیام محکم به این رژیم دانست. علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور کشورهای عرب حوزه خاورمیانه در گفت‌وگو با «وطن امروز»، در پاسخ به سوالی درباره نشست کشورهای ضامن امنیت صلح سوریه در تهران اظهار کرد: این نشست 3 سال بود برگزار نشده بود و شروع مجدد آن در تهران بسیار حائز اهمیت است. 
وی با بیان اینکه تداوم نشست صلح آستانه برای صلح و امنیت در منطقه حائز اهمیت است، ادامه داد: مساله سوریه باید به صورت سیاسی حل شود تا این کشور شاهد آرامش باشد. 
خاجی با اشاره به اینکه حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه یکی از نگرانی‌های جامعه جهانی بود، عنوان کرد: خوشبختانه در نشست کشورهای ضامن صلح سوریه در تهران صحبت‌های خوبی شد و ترکیه را ترغیب کردیم نگرانی‌های امنیتی خود را از طریق سیاسی و گفت‌وگو پیگیری کند. 
وی با تأکید بر اینکه به جای جنگ و تخریب در سوریه، باید روند سیاسی پی گرفته شود، تصریح کرد: مساله ثبات سیاسی و امنیتی سوریه در نشست تهران بررسی شد و اکنون این کشور در بهترین حالت ممکن قرار دارد و اشغال خارجی هم باید در این کشور پایان یابد. 
مسؤول پرونده سوریه وزارت امور خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه غارت منابع سوریه باید توسط آمریکا پایان یابد، خاطرنشان کرد: تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه سوریه باید پایان یابد. نشست تهران توانست بخوبی حفظ حاکمیت سوریه را مورد تأکید قرار دهد. 
وی با بیان اینکه روند کمیته قانون اساسی سوریه فرزند آستانه است، بیان کرد: همه اعضای نشست آستانه به علاوه سوریه به دنبال تداوم روند سیاسی در این کشور هستند. یک بحثی درباره انتقال محل مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه از ژنو به جای دیگر است که در حال بحث و بررسی هستیم. 
خاجی درباره اینکه در بخشی از بیانیه نشست آستانه بر لزوم مقابله با تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید شده بود، گفت: در بخشی از بیانیه پایانی نشست کشورهای ضامن امنیت و صلح سوریه که در تهران برگزار شد، لزوم پایان حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و اشغال بلندی‌های جولان هم مطرح شد و این خود یک پیام سیاسی محکم و واحد از سوی ایران، ترکیه و روسیه به این رژیم بود که این حملات را مغایر قطعنامه‌های سازمان ملل می‌دانیم. 

Page Generated in 0/0071 sec