printlogo


کد خبر: 251044تاریخ: 1401/4/30 00:00
دور دنیا

واکنش تند چین به سومین تنش‌زایی نظامی آمریکا در یک هفته 
پکن: در آماده‌باش کامل هستیم
اقدام تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در ۳ بار ورود به حریم آبی چین ظرف یک هفته، واکنش تند پکن را به ‌دنبال داشت. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد ناوشکن «یو‌اس‌اس بنفولد» از تنگه تایوان در اقدامی «متداول» عبور کرده و این اقدام «بر اساس قوانین بین‌المللی» انجام شده است. این در حالی است که چین، تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و آمریکا نیز در توافقی، «اصل چین واحد» را پذیرفته است. در حال حاضر هیچ کشوری تایوان را کشوری جدا از چین تلقی نمی‌کند. آمریکا پیش از این نیز با عبور از تنگه تایوان و دیگر آب‌های تحت منازعه اطراف چین، خشم پکن را برانگیخته بود اما این تحرکات تنش‌زا ظرف یک هفته گذشته به 3 مورد رسیده است. فرماندهی جناح شرقی ارتش آزادی‌بخش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی دریایی چین، این کشتی را تعقیب کرد و به آن هشدار داد. در این بیانیه آمده است: «اقدامات تحریک‌آمیز مکرر و نمایش‌هایی که ایالات متحده انجام می‌دهد، کاملا نشان می‌دهد که این کشور نابودکننده صلح و ثبات در تنگه تایوان و ایجاد‌کننده خطرات امنیتی در تنگه تایوان است». این فرماندهی اعلام کرد: «نیروهای جناح ما در هر حال، در آماده‌باش کامل قرار دارند و قاطعانه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند». چند روز پیش نیز منابع رسانه‌ای از چین خبر دادند ارتش این کشور در بیانیه‌ای توضیحاتی درباره تقابل دریایی با ناوشکن آمریکایی بنفولد در دریای چین جنوبی ارائه داده است. 
***
کودکان اردوگاه «الهول» با خطر تفکر تکفیری روبه‌رو هستند
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد درباره وضعیت اردوگاه «الهول» در این کشور هشدار داد و گفت کودکان در این اردوگاه با خطر شست‌وشوی مغزی و تزریق تفکر تکفیری روبه‌رو هستند. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، «بسام صباغ» در سخنانی در نشست علنی شورای امنیت درباره وضعیت کودکان در مناطق درگیری‌های مسلحانه گفت: وضعیت اردوگاه الهول - که تحت کنترل شبه‌نظامیان موسوم به «قسد» وابسته به آمریکاست- نمونه بارزی از وضعیت فاجعه‌‌بار و شرایط خطرناکی است که این کودکان با آن مواجه هستند. مهم‌ترین این خطرها، شست‌وشوی مغزی و تزریق ایدئولوژی تکفیری است که این کودکان را به بمب ساعتی تبدیل می‌کند که امنیت و ثبات در منطقه و فراتر از آن را در معرض تهدید قرار می‌دهد؛ مگر اینکه به وضعیت آنها رسیدگی شود. اردوگاه الهول در سوریه زیر نظر گروه مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) اداره می‌شود. این گروه از حمایت آشکار آمریکا برخوردار است. در این اردوگاه بسیاری از عناصر داعش و خانواده‌های آنها در کنار غیرنظامیان آواره زندگی می‌کنند. 
***
کیسینجر نسبت به «تقابل بی‌پایان» آمریکا و چین هشدار داد
هنری کیسینجر گفت جغرافیای سیاسی امروز برای حل‌وفصل مناقشه‌های آمریکا با چین و اختلافات روسیه با سایر کشورهای اروپا به «انعطاف نیکسونی» نیاز دارد. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، هنری کیسینجر، وزیر اسبق خارجه آمریکا که در دهه ۱۹۷۰ به بازسازی روابط واشنگتن و پکن کمک کرد، گفت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نباید بگذارد سیاست‌های داخلی مانع «اهمیت درک دوام چین شود». کیسینجر سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت: بایدن و دولت‌های قبلی بیش از حد به این مساله اهمیت داده‌اند که چین در نگاه مردم آمریکا چطور به نظر می‌رسد. البته مهم است که از هژمونی چین یا هر کشور دیگر پیشگیری شود اما این چیزی نیست که با تقابل‌های بی‌پایان به آن دست یابیم. او پیش از این گفته بود رابطه خصمانه آمریکا و چین دنیا را با خطر یک «فاجعه» جهانی مانند جنگ اول جهانی مواجه می‌کند. 
***
«لیز تراس» و «ریشی سوناک» در مرحله نهایی انتخابات نخست‌وزیری انگلیس
با حذف «پنی موردانت» از پنجمین دور رای‌گیری برای تعیین رهبر حزب محافظه‌کار که دیروز چهارشنبه با حضور نمایندگان حزب محافظه‌کار برگزار شد، «لیز تراس» و «ریشی سوناک» به مرحله نهایی راه یافتند و به این ترتیب شمارش معکوس برای تعیین نخست‌وزیر جدید انگلیس آغاز شد. گراهام بردی، رئیس فراکسیون حزب حاکم (موسوم به کمیته ۱۹۲۲) اعلام کرد که در رای‌گیری دیروز «ریشی سوناک» وزیر پیشین دارایی ۱۳۷ رأی، «پنی موردانت» وزیر اسبق دفاع ۱۰۵ رأی و «لیز تراس» وزیر خارجه ۱۱۳ رأی کسب کردند. به این ترتیب «ریشی سوناک» و «لیز تراس» ۲ نامزدی هستند که در یک ماه آینده برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری رقابت خواهند کرد. انتخابات برای تعیین نخست‌وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. ۲۱ تیرماه گذشته 8 چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست کم ۲۰ تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند. طبق رویه حزب محافظه‌کار، نامزدها در مرحله نخست برای کسب تایید نمایندگان حزب رقابت می‌کنند تا زمانی که تنها ۲ نفر باقی بمانند. سپس نام آنها برابر حدود ۲۰۰ هزار عضو عمومی حزب محافظه‌کار قرار می‌گیرد تا رهبر جدید را انتخاب کنند. اکنون سرنوشت ساکن جدید خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت، به رأی اعضای عمومی حزب محافظه‌کار بستگی دارد. ناظران، انتخابات جاری در انگلیس را بشدت غیر قابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند. برخلاف انتخابات درون‌حزبی سال ۲۰۱۹ که پیروزی بوریس جانسون قابل پیش‌بینی بود، نامزدهای کنونی فاقد چهره‌ای شاخص برای سکان‌داری دولت هستند.

Page Generated in 0/0093 sec