printlogo


کد خبر: 251068تاریخ: 1401/4/30 00:00
۲۷ درصد سرطان‌ها در ایران مربوط به دستگاه گوارش است
طرح تشخیص رایگان سرطان در محلات شهر

سرطان بیماری پرهزینه و تهدید‌کننده‌ای است اما طبق اظهارات پزشکان و کارشناسان بهداشت، جلوگیری از این بیماری با غربالگری، انجام تست و رادیولوژی امکان‌پذیر است. 
رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: متاسفانه در کشور ما موارد ابتلا به سرطان‌ها دیر تشخیص داده می‌شود و میزان مرگ‌و‌میر در سرطان به دلیل مراجعه دیرهنگام و عدم غربالگری به‌موقع و مناسب، بیشتر از میانگین جهانی است. به گزارش انجمن رادیولوژی ایران، دکتر مرتضی صانعی‌طاهری در افتتاحیه سی‌و‌هفتمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان این مهم که جامعه رادیولوژی در دوران کرونا، خدمات ارزنده‌ای در تشخیص بیماری ارائه دادند، گفت: ایران در حیطه خدمات رادیولوژی جزو کشورهای برتر دنیا است و امکانات و تجهیزات ما کمتر از کشور‌های پیشرفته نیست. وی با اشاره به ضرورت غربالگری سرطان‌های مختلف و نیاز به راه‌اندازی کلینیک‌های سرطان، افزود: متاسفانه در کشور ما موارد ابتلا به سرطان‌ها دیر تشخیص داده می‌شود و میزان مرگ‌‌و‌میر در سرطان‌ها به دلیل مراجعه دیرهنگام و عدم غربالگری به‌موقع و مناسب، بیشتر از میانگین جهانی است. صانعی‌طاهری ادامه داد: این انجمن آماده ارائه خدمات رادیولوژی برای غربالگری بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها به صورت رایگان در بیمارستان‌ها است. 
همچنین در ادامه، امیررضا رادمرد، دبیر کنگره رادیولوژی ایران نیز افزود: براساس آمارهای رسمی، ۲۷ درصد بروز سرطان‌ها در کشور مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش است. 
در همین باره محمدعلی کریمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن رادیولوژی ایران نیز بیان کرد: موضوع چالش‌برانگیز در جامعه، غربالگری مادران باردار است، انجمن رادیولوژی حامی افزایش جوانی جمعیت است اما مسیر علمی آن بدرستی طی نشده است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آغاز مدل جدیدی برای غربالگری بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها، گفت: با روش‌های تشخیصی نوین می‌توانیم سرطان‌ها را در محلات خیلی سریع تشخیص بدهیم که هزینه آن بر عهده دولت است. حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تعرفه‌های اقدامات تشخیصی در رادیولوژی متناسب با هزینه‌ها نیست و آسیب آن متوجه رشته رادیولوژی خواهد بود و می‌تواند منجر به کاهش کیفیت خدمات و پدیده زیرمیزی شود. وی گفت: در حال حاضر جراحی مغز بدون باز کردن جمجمه در بیمارستان امام انجام شده است و در درمان سرطان‌ها، در کنار رادیوتراپی رشد خوبی را داشته‌ایم و مدل جدیدی برای غربالگری بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها آغاز شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با روش‌های تشخیصی نوین می‌توانیم سرطان‌ها را در محلات، خیلی سریع و در مراحل اولیه تشخیص بدهیم و به دنبال این هستیم در ابتدا این تشخیص را از سرطان پستان آغاز کنیم که هزینه آن بر عهده دولت است و برای مردم رایگان خواهد بود. همچنین در حاشیه این مراسم، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا گفت: استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است. زالی بیان کرد: تغییرات شگرفی در حوزه رادیولوژی انجام شده و در مرز‌های دانش بخوبی حرکت صورت گرفته است. پیشتازی همکاران رادیولوژی در بحث پزشکی از راه دور قابل تقدیر است و شاهد گسترش عدالت اجتماعی در حوزه سلامت هستیم. وی گفت: در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه شاهد در هم شکستن انتزاعی صرف کار‌های تشخیصی در حوزه رادیولوژی و ورود به حوزه درمان هستیم. به گفته وی، وزارت بهداشت برنامه غربالگری 4 سرطان اصلی را در سطوح مختلف آغاز کرده است. 

Page Generated in 0/0055 sec