printlogo


کد خبر: 251081تاریخ: 1401/4/30 00:00
پیگیری توافقات اجلاس ضامن روند آستانه با دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و سوریه در تهران
امیرعبداللهیان: آمریکا فوراً خاک سوریه را ترک کند
وزیر خارجه سوریه: به هیچ طرفی اجازه ورود به سرزمین‌مان را نمی‌دهیم

گروه سیاسی: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که چهارشنبه ۲۹ تیرماه در تهران میزبان فیصل المقداد، همتای سوری خود بود پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار پرداخت. به گزارش «وطن‌امروز»، امیرعبداللهیان اظهار کرد: هفتمین نشست سران روند آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد کمک کند که مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی، مسائل مورد حل‌و‌فصل و توافق قرار بگیرد. 
وزیر امور خارجه بیان کرد: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله بخوبی عبور کنند. بیانیه پایانی آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ و در شرایط حساس بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی و امنیت غذایی است که مورد توجه همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت. 
امیرعبداللهیان تأکید کرد: مایلم در ادامه گفت‌وگوهای دیشب و نشست سران تأکید کنم ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. این گفت‌وگوها را در سفری که به آنکارا و دمشق داشتیم آغاز کردیم و شب گذشته با تدبیر آقای رئیسی تلاش شد متمرکز بر راه‌حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک ۲ کشور، نتیجه‌گیری شود. 
وی با بیان اینکه حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که امروز منطقه از آن رنج می‌برد، گفت: آمریکا این حضور خود را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات از حاصلخیزترین مناطق سوریه است. این منطقه یکی از مراکز اصلی و منابع مهم نفت و انرژی سوریه است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخش که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده، هستیم. معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا باید بدون قید و شرط و به فوریت از خاک سوریه خارج شوند. ارتش، نیروهای مسلح و مردم سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشورشان از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردارند. 
وزیر امور خارجه ادامه داد: این اتفاق نظر وجود دارد که باید همه طرف‌ها به خروج سوریه از این وضعیت از جمله در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه کمک کنیم و این درک وجود دارد که جامعه جهانی باید به مردم سوریه برای عبور از این مرحله، کمک کند و کشورهای منطقه نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خودشان از مردم سوریه ادامه دهند. امیرعبداللهیان اظهار داشت: در مجموع نشست سران آستانه در تهران را کاملا موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هر چه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه در بیانیه تهران و اینکه آیا اتفاق نظری بین روسیه، ایران، ترکیه و سوریه برای مقابله با این تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه ایجاد شده است، گفت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خودش قرار دارد و حرکات نمایشی‌ای که انجام می‌دهد از جمله برخی اقدامات پراکنده و آشفته‌ای که صهیونیست‌ها علیه مراکزی در داخل خاک سوریه انجام می‌دهند ناشی از ضعف و با هدف پوشش دادن این ضعف‌های چندلایه و بحران‌های درونی رژیم صهیونیستی است. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: تا جایی که ما می‌دانیم در منطقه هیچ اقدام تعرض‌آمیز صهیونیست‌ها بدون پاسخ نمانده و منطقه نسبت به تداوم این رفتار و فتنه‌انگیزی‌ صهیونیست‌ها بی‌تفاوت نخواهد بود. 
 
* تأکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه
فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه هم که به منظور دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، در دومین سفرش در دولت سیزدهم به تهران آمد، در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. 
وزیر خارجه سوریه بیان کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند، زیرا این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر ۲ ملت دوست و برادر در سوریه و ترکیه تاثیر می‌گذارد. 
وی گفت: ما آماده دفاع از تمامیت ارضی و امنیت و آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم. 
المقداد بیان کرد: از بیانیه پایانی نشست تهران مطلع شدیم و از صدور این بیانیه مشترک تشکر می‌کنیم که بر ارزش‌های ما تأکید می‌کند. وی گفت: علیه هر گونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها در سوریه و علیه سیاست ترکی‌سازی هستیم. مخالف حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید نیروهای سوری حضور داشته باشند. المقداد همچنین تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. فیصل المقداد درباره خروج آمریکا از سوریه گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز با اردوغان مطرح کردند نشانگر اراده ملت ایران بود و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است، چون قانون بین‌المللی مخالف اشغالگری است. حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است. به آمریکا می‌گوییم ثروت‌های سوریه از قبیل گاز، نفت، گندم و آب را غارت می‌‌کند. اینجا نه تهدید می‌‌کنم و نه هشدار می‌‌دهم. هر کس اشغالگر باشد، چه همسایگان شمالی و چه آمریکا و چه حامیان آنها از جمله اتحادیه اروپایی باید به این برسند که حضورشان در سوریه و فلسطین برای همیشه نخواهد بود و ملت ما برای پایان دادن به این موضوع تلاش خواهد کرد. 
وی ادامه داد: آمریکا از این مطلع است و آمریکا و اسرائیل این را امتحان کرده‌اند. در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم، من این اشغالگری را پایان یافته می‌بینم. 

Page Generated in 0/0071 sec