printlogo


کد خبر: 251119تاریخ: 1401/5/1 00:00
وزیر بهداشت: اغلب بستری‌شدگان و فوتی‌های کرونا واکسن نزده‌اند؛ برای اعمال محدودیت‌های جدید امروز تصمیم‌گیری می‌شود
ضرورت تزریق عمومی دوز یادآور
فوت 31 نفر و شناسایی ۷۸۵۱ بیمار جدید کرونا طی یک شبانه‌روز

گروه اجتماعی: کرونا با زیرسویه جدید اُمیکرون این روزها با شیب تندی در حال همه‌گیری است به طوری که طی چند روز اخیر میانگین آمار مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری به بیش از30 نفر و مبتلایان به بیش از 7 هزار نفر در یک شبانه‌روز رسیده است. به گزارش «وطن‌امروز»، موج جدید بیماری «کووید-19» اگر چه از سرایت‌پذیری بالایی برخوردار است اما به دلیل انجام واکسیناسیون گسترده، شدت و حدتی چون موج‌های قبلی ندارد ومیزان مرگ‌ خیلی بالا نیست. طبق اظهارات وزیر بهداشت، اغلب بستری‌شدگان و فوتی‌ها در موج هفتم کرونا در کشور افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند، بنابراین لازم است عموم گروه‌های هدف، امسال حداقل یک دوز واکسن یادآور را دریافت کنند. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه ۳۱ تیرماه، ۷۸۵۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۱۶۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۳۱ بیمار مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۶۲۴ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۷۱ هزار و ۶۴۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۷۸۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۴۴۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۹۷ هزار و ۴۷۹ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۷۳۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۵۸ دوز رسیده است. در شبانه‌روز منتهی به ۳۱ تیر ۴۸ هزار و ۸۶۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.
 
* تصمیم‌گیری برای ایجاد محدودیت‌های کرونایی
به دنبال شیوع دوباره بیماری «کووید‌-19» با زیرسویه اُمیکرون و افزایش مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری قرار است در ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممانعت از شیوع گسترده آن تصمیماتی برای اعمال محدودیت‌های جدید گرفته شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در جلسه روز شنبه (امروز) ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون اعمال محدودیت‌های جدید تصمیم‌گیری خواهد شد و قطعا این محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی بیشتر خواهد بود. بهرام عین‌اللهی در حاشیه مراسم یادبود شهدای سلامت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین مساله مورد تاکید تزریق دوز یادآور است تا افراد در زمان انتشار بالای ویروس کرونا از آسیب‌های آن به‌دور بمانند؛ کسی که بیمار می‌شود حتما باید یک هفته در قرنطینه باشد، بویژه که در سویه جدید BA-5 با ابتلای هر نفر، ۱۸ نفر درگیر می‌شوند. وی با بیان اینکه در کنار انجام واکسیناسیون کامل و دریافت دوز یادآور نباید از اهمیت بسیار بالای استفاده از ماسک در حفظ سلامت خودمان و دیگران غافل شویم، خاطرنشان کرد: این موضوع بویژه در مکان‌های سربسته و پرتجمع همچون مترو، اتوبوس و محافل و مجالس شادی و غم که خطرات بیشتری در بحث تکثیر و انتشار ویروس وجود دارد بیش از پیش مورد تاکید است. عین‌اللهی در ادامه با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم با رعایت بیش از پیش تمام نکات بهداشتی و با حضور گسترده در مراکز واکسیناسیون کرونا، یاریگر خادمان حوزه سلامت در مسیر خروج از وضعیت بحرانی موج هفتم کرونا باشند، تصریح کرد: خوشبختانه در موج قبلی توانستیم وضعیت بحرانی کرونا را در زمانی کوتاه‌تر به نسبت موج‌های قبل آن مدیریت کنیم و با کاهش آمارهای ابتلا، سرپایی، بستری و فوتی کرونایی مواجه شویم و قطعا در این مسیر اثرات مثبت واکسیناسیون گسترده در سراسر کشور بخوبی دیده شد. امیدواریم در موج فعلی هم با انجام گسترده واکسیناسیون شاهد کمتر شدن آمارهای کرونا باشیم و بی‌شک با همکاری شایسته مردم می‌توانیم در زمانی کوتاه از موج کنونی نیز خارج شویم.
 
* افزایش ۶ برابری مبتلایان سرپایی کرونا
با آنکه تعداد مبتلایان بیماری «کووید-19» در موج هفتم بالاست اما به دلیل انجام واکسیناسیون، آمار مرگ‌و‌میر و درگیری این بیماری به نسبت سویه‌های قبلی کمتر است. در همین حال دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نسبت به افزایش مراجعات ناشی از این بیماری به مراکز درمانی هشدار داد. دکتر حمیدرضا جماعتی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: تعداد بیماران مبتلا به «کووید-19» در کشور که به صورت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نسبت به هفته قبل تقریبا ۲ برابر و نسبت به چند هفته قبل ۶ برابر شده است. با توجه به اینکه تعداد موارد بستری نیز بیش از 1.6 برابر افزایش داشته است، در نتیجه تعداد مرگ‌و‌میرهای روزانه هم ۲ رقمی شده است و پیش‌بینی این است که این روند تا حدود ۳ هفته آینده ادامه داشته باشد. وی افزود: البته با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد سویه‌ای که در کشور ما وجود دارد، مشابه کشورهای دیگر سویه BA-5 است، میزان مرگ‌و‌میر به دلیل اینکه درگیری سیستم تنفسی (توفان سیتوکاینی) در ابتلا به این سویه نسبت به سویه دلتا بسیار کمتر است، در این سویه‌ جدید نیز کمتر است. او تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم که قدرت سرایت‌زایی زیرسویه BA-5 بسیار بالاست؛ به شکلی که هر فرد مبتلا قابلیت انتقال ویروس به حدود ۱۸ نفر را دارد و این در حالی است که در سویه دلتا قابلیت سرایت‌پذیری بیماری حدود ۳ نفر بود و هر یک نفر مبتلا به ویروس کرونای دلتا می‌توانست ۳ نفر را آلوده کند. سرایت‌زایی بالای زیرسویه BA-5 سبب درگیری تعداد افراد بیشتری می‌شود و افراد مسن،‌ بیماران زمینه‌ای، کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، کسانی که واکسن نزده‌اند و... در ریسک بالاتری از ابتلا، بستری شدن و مرگ‌و‌میر قرار دارند؛ از این رو پیشنهاد اکید ما همچنان استفاده از ماسک و تزریق دوزهای یادآور واکسن است تا بتوان تا حد زیادی از بستری شدن و مرگ‌و‌میر افراد مبتلا جلوگیری کرد. دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اظهار کرد: تمام کسانی که بیش از ۱۸ سن دارند و از تزریق آخرین دوز واکسن‌شان بیش از 6 ماه گذشته است باید برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا مراجعه کنند. جماعتی درباره علائم مبتلایان به دو زیرسویه BA-4 و BA-5 تصریح کرد: علائم خاصی وجود ندارد که بتوان گفت ابتلا به این دو زیرسویه را تغییر می‌دهد که اگر این علائم وجود داشته باشد نشانه ابتلا به BA-4 و BA-5 است. علائم مشابه عفونت‌های تنفسی دیگر یعنی تب،‌ ضعف، بی‌حالی، بدن درد، گلودرد، سردرد، اختلال در شنوایی، سرگیجه،‌ تهوع، استفراغ و... است و علائم درگیری سیستم تنفسی تحتانی در این زیرسویه خیلی کم است و به همین دلیل میزان بستری و مرگ‌و‌میر کمتر است.
 
***
افزایش فوتی‌های تب کریمه کنگو به ۵ نفر
رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان تب کریمه کنگو در کشور، مجددا نسبت به ذبح بهداشتی دام و پخت کامل گوشت دام جهت مصرف تاکید کرد. دکتر بهزاد امیری درباره آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای امسال تا ۲۹ تیرماه، ۵۷ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۵ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، افزود: خوشبختانه پس از عید قربان در روزهای اخیر با افزایش ناگهانی موارد ابتلا به این بیماری روبه‌رو نبوده‌ایم و روند شناسایی بیماران مشابه الگویی که از اول سال داشتیم، به شکل تک‌گیر پیش می‌رود. وی با اشاره به اینکه راه‌های انتقال بیماری به ۳ روش است، بیان کرد: اول از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند یا اینکه کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را له کند. راه انتقال بعدی از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که در زمان ذبح دام یا انتقال امعا و احشای دام اتفاق می‌افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشای دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کند هم احتمال ابتلایش به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌هاست. وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: گوشت دام ذبح شده نیز قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعا و احشای دام، باید پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد مصرف شود.

 


Page Generated in 0/0055 sec