printlogo


کد خبر: 251125تاریخ: 1401/5/1 00:00
بانک مرکزی: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته با نفت 4.4 درصد و بدون نفت 3.9 درصد شد
بر مدار رشد
«وطن‌امروز» بر پایه نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، وضعیت اقتصاد ایران را در سال 1400 بررسی می‌کند

گروه اقتصادی:  بانک مرکزی در آخرین روز هفته گذشته نماگرهای اقتصادی ۳ ماهه چهارم سال 1400 را منتشر کرد که در این گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی در ۳ بخش واقعی، خارجی و مالی به تفکیک اعلام شده است.  یکی از متغیرهایی که در این گزارش منتشر شده، میزان تولید ناخالص داخلی است که نشان از روند رو به رشد میزان رشد فصلی اقتصاد کشور در سال 1400 است.  نمودار یک طبق ارقام اعلامی بانک مرکزی، رشد فصلی اقتصاد کشور با نفت و بدون نفت در سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد. یکی از نکات قابل توجه این رویه این موضوع است که روند رشد فصلی تولید ناخالص داخلی در کانال 5 الی 6 درصد در شرایط تحریمی رقم خورده و به عبارتی کشور معطل تحریم نمانده است. میزان رشد تولید ناخالص داخلی در فصول سال گذشته به ترتیب از بهار تا زمستان عبارتند از 6.7 ، 1، 4.8 و 5.7 درصد.(نمودار۱) میزان رشد تولید ناخالص داخلی سال‌های 97، 98 و 99 نیز به ترتیب 3- و 2.9- ‌و 4.1 درصد بوده است.(نمودار ۳)
به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سال گذشته با نفت 4.4 درصد و بدون نفت 3.9 درصد اعلام شد.
نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در ۳ ماهه اول سال گذشته 6.7 درصد، ۳ ماهه دوم یک درصد، ۳ ماهه سوم 4.8 درصد و در ۳ ماهه چهارم سال به 5.7 درصد رسید.
رشد اقتصادی بدون نفت نیز در 3 ماهه اول سال گذشته به 4.4 درصد، ۳ ماهه دوم به 0.7 درصد، 3 ماهه سوم به 5درصد و در ۳ ماهه چهارم به 6.3 درصد رسیده است.
همچنین میزان تولید ناخالص داخلی در 12 ماه سال گذشته به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال 1395) به 65 هزار و 263  هزار میلیارد ریال رسید.
بر این اساس در مجموع، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 1400 به 17 هزار و 928 هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی به 28 هزار و 809 هزار میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی به 9 هزار و 504 میلیارد تومان رسید.
رشد ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «نفت»، «صنایع و معادن» و «کشاورزی» در ۳ ماهه آخر سال گذشته به ترتیب معادل 52.6، 11.3، 34.8 و 1.3 درصد بود.
 
* اقتصاد کشور منتظر رفع تحریم نماند
نگاهی به روند تحولات اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد اقتصاد کشور به آرامی در حال طی کردن مسیر رشد بدون توجه به شرایط تحریمی کشور است. بر همین اساس نگاهی به روند رشد تولید ناخالص داخلی کشور در ۴ فصل سال گذشته، نشان می‌دهد اقتصاد کشور مسیر رشد را در پیش گرفته است. 
همان‌طور که مشخص است در تمام فصول سال گذشته اقتصاد کشور مسیر رو به رشد را تجربه کرده است. البته این روند رشد مشخصا از نیمه دوم سریع‌تر و به سمت اقتصاد غیرنفتی متمایل شده است. واکسیناسیون سریع و گسترده دولت سیزدهم در همان آغاز فعالیت، نقش مهمی در نجات اقتصاد از ورطه قرنطینه‌های رکودی ایفا کرد. واکسیناسیون عمومی به اقتصاد کشور اجازه داد تا بدون واهمه از اوج‌گیری سرایت ویروس کرونا، بخش‌های اقتصادی به فعالیت عادی خود ادامه داده و میسر رشد را در پیش گیرند.
 
* بازگشت بخش مسکن به مسیر رشد
بهبود روند بخش‌های مختلف اقتصاد کشور با آغاز به کار دولت سیزدهم به طور ویژه در بخش ساختمان نمود یافت. بر اساس گزارش بانک مرکزی، بخش ساختمان کشور در ۳ فصل ابتدایی رشد منفی را تجربه کرد اما در فصل چهارم توانست رشد مثبت را تجربه کند. نمودار ۲ رشد فصلی بخش ساختمان در سال گذشته را نشان می‌دهد.
همان‌طور که پیداست، بخش ساختمان در کشور با شروع فعالیت دولت سیزدهم روند رو به رشد را از سر گرفته و اقتصاد این بخش در آغاز مسیر رونق قرار گرفته است. هر چند رشد زمستانی بخش مسکن نتوانست رقم رشد سالانه را مثبت کند تا در نهایت بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ رشد منفی 6.9 درصدی را ثبت کرد. البته با توجه به عزم دولت سیزدهم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رشد تولید مسکن به سالانه یک میلیون واحد مسکونی، بهبود رشد بخش مسکن در سال ۱۴۰۱ و سال‌های بعد، کاملا محتمل و قابل انتظار است.
 

Page Generated in 0/0055 sec