printlogo


کد خبر: 251126تاریخ: 1401/5/1 00:00
واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رکوردشکنی زمانی دیوان محاسبات در ارائه تفریغ بودجه
تقدیر از رکوردزنی تفریغ

گروه اقتصادی: ارائه 6 ماه زودتر از موعد مقرر گزارش تفریغ بودجه سال 1400 توسط دیوان محاسبات، موجب واکنش‌های مثبت از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان و کارشناسان اقتصادی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، پنجشنبه هفته گذشته دیوان محاسبات در اقدامی بی‌سابقه ۶ ماه زودتر از موعد مقرر و قانونی، گزارش تفریغ بودجه سال گذشته را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشت. در دوره جدید دیوان محاسبات، هر سال نسبت به سال گذشته زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه بهبود یافته است به طوری که تفریغ بودجه سال 98 در آذر 99 یک ماه زودتر از موعد مقرر، تفریغ بودجه سال 99 در شهریور 1400 چهار ماه زودتر از زمان مقرر و تفریغ بودجه 1400 در تیر 1401 شش ماه زودتر از زمان مقرر در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. 
نمایندگان مجلس به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان این گزارش نخستین گروهی بودند که به تفریغ بهنگام واکنش مثبت نشان دادند که در ادامه به مرور نظرات آنان می‌پردازیم.
سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در توییتی نوشت: «دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مهم مجلس در دوره جدید انصافا کارآمد ظاهر شده و به همین دلیل نیز عملکرد آن مورد تحسین رهبر انقلاب گرفت. حالا ارائه 6 ماه پیش از موعد گزارش تفریغ بودجه 1400 رکورد جدیدی برای دیوان است که در تدوین بودجه جدید بسیار به دولت و مجلس کمک خواهد کرد».
احمد نادری، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «اقدامات تحولی دیوان محاسبات در دوره جدید و ریاست دکتر مهرداد بذرپاش که آخرین آن، گزارش تفریغ بودجه سال 1400 شش ماه قبل از موعد قانونی است، نشان داد تعاریف رهبر حکیم انقلاب از این نهاد و مدیریت آن بی‌دلیل نبوده است. خداقوت به همه همکاران دیوان محاسبات».
مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در توئیتر نوشت: «از مهم‌ترین اثرات ارائه زودهنگام گزارش‌های تفریغ، ارتقای بهره‌وری و اثربخش نمودن تصمیمات قانونگذاران است. با ارائه 6 ماه زودتر از موعد تفریغ 1400، گامی اساسی در این زمینه برداشته است. به مهرداد بذرپاش و همکارانش در این نهاد نظارتی خداقوت می‌گوییم».
سیدمحسن دهنوی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در توئیتر نوشت: «تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان دیوان محاسبات و راهبری آقای بذرپاش منجر به نقش‌آفرینی موثر این نهاد نظارتی شده است. انجام امور بر اساس روش‌های علمی و پرهیزی از سیاسی بازی، دیوان محاسبات را به جایگاه واقعی خود برگردانده تا مجلس بتواند نقش نظارتی خود را بهتر ایفا کند».
محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در فضای مجازی در رابطه با رکوردشکنی دیوان محاسبات در ارائه تفریغ نوشت: «تفریغ بودجه؛ نماگری قابل اعتماد برای سنجش کیفیت بودجه‌ریزی، اثربخشی تبصره‌ها، نحوه تخصیص و اجرای قانون بودجه و نیز میزان واقعی بودن ارقام بودجه است. تعجیل قابل تحسین دیوان در ارائه تفریغ بودجه 1400 قدمی سترگ است در عارضه‌یابی نظام بودجه‌ریزی و اصلاحات ساختاری آن توسط مجلس».
روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم به این موضوع واکنش داد و در توئیتر نوشت: «ارائه گزارش تفریغ بودجه 1400؛ شش ماه قبل از موعد، فرصت مناسبی در اختیار نمایندگان مجلس و دولتمردان برای برنامه‌ریزی‌های مناسب در بودجه سال آتی می‌گذارد. اظهار نظر درباره محتوای گزارش را به بعد از قرائت گزارش موکول می‌کنیم. خدا قوت به مدیران و کارکنان خدوم دیوان محاسبات».

Page Generated in 0/0054 sec