printlogo


کد خبر: 251130تاریخ: 1401/5/1 00:00
رئیس‌جمهور در جمع مردم خمین با اشاره به عزم دولت برای ساماندهی اقتصادتأکیدکرد
اصلاحات ساختاری اولویت دولت
به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان، بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، استان مرکزی در شرایطی میزبان بیست‌و‌نهمین سفر استانی دولت سیزدهم بود که استقبال کارگران از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی جنس و ماهیت متفاوتی از دیگر سفرهای رئیس‌جمهور داشت. رئیسی 3 سال پیش در قامت رئیس قوه ‌قضائیه از کارخانه هپکو اراک بازدید کرده بود که این امر به احقاق حقوق کارگران این مجموعه منتهی شده بود. خاطره خوش پیگیری مشکلات کارگران هپکو باعث شد کارگران این مجموعه استقبال متفاوتی از رئیس‌جمهور داشته باشند؛ استقبالی که البته با بازخورد گسترده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. رئیسی در جریان بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود. وی در پاسخ به درخواست برخی کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکت‌های تولیدی باید به صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند. رئیس‌جمهور با تقدیر از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد. رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی‌سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است. 
رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. رئیسی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول‌ساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است. وی با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهار داشت: بانک کشاورزی ارتباط ماموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط است واگذار شود. رئیس‌جمهور افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند. 
رئیس‌جمهور با حضور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را افتتاح کرد. این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تامین سالانه ۱۵۰۰مگاوات برق را دارد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمام اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد. رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان مرکزی با حضور در منزل پدری امام خمینی(ره) در شهر خمین ضمن قرائت فاتحه یاد بنیانگذار کبیر انقلاب را گرامی داشت. 
 
* اصلاحات ساختاری؛ اولویت دولت
سخنرانی در جمع مردم خمین برنامه بعدی رئیس‌جمهور بود. رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را یکی از ویژگی‌های شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه امروز بهترین مبین و مفسر خط امام، رهبر انقلاب هستند، اذعان داشت: رهبر بزرگوار انقلاب دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارند و امروز امتداد آرا و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است. وی با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال در شهر خمین، از اراده جدی دولت برای رونق تولید به عنوان مهم‌ترین راهکار اشتغال‌زایی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تولید از مولفه‌های مهم استقلال و قدرت در کشور است و دولت سیزدهم که با شعار ایران قوی شکل گرفته، بدون تردید، رونق تولید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور می‌داند. رئیس‌جمهور فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزو مهم‌ترین اهداف سفرهای استانی دولت مردمی خواند و با تاکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تاکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم. 
رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی بویژه در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحدهای صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان، بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است. وی افزود: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و رهبر انقلاب که همواره بزرگ‌ترین حامی استقلال و خوداتکایی در کشور است. ما راه خود را به تأسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ‌گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگ‌ترین کارها و دستاوردها را رقم زد. 
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تاکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی به عنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم. رئیسی در این باره افزود: ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید اما یقین داریم اصلاح بسترهای فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند. وی با تاکید بر اینکه دولت با هر گونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی، مردم دولت را همراهی خواهند کرد.

Page Generated in 0/0054 sec