printlogo


کد خبر: 251131تاریخ: 1401/5/1 00:00
علی‌اکبر ولایتی با تشریح ابعاد نشست آستانه و سفر ولادیمیر پوتین: ایران، روسیه و چین ۳ قدرت مهم و مستقلند که مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب ایستاده‌اند
شرق به پا خاسته است

گروه سیاسی: در هفته‌ای که گذشت رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه با رهبر حکیم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدارها همزمان با اجلاس سه‌جانبه‌ موسوم به آستانه برگزار شد و محتوای آن بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی داشت.
به گزارش «وطن‌امروز»، رسانه KHAMENEI.IR  در گفت‌وگویی تفصیلی با علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، به بررسی محورهای مهم و متنوع که در این دیدارها درباره آنها بحث و تبادل نظر شد، پرداخته است‌ که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.
 مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل درباره سیاست نگاه به شرق اظهار داشت: نگاه به شرق نگاهی است که هم امام فرمودند، هم رهبر انقلاب؛ یعنی اینکه ما نگاه‌مان به ‌سمتی باشد که در حال طلوع است. در حال حاضر، مشخصا شاهدیم شرق در حوزه‌های مختلف به پا خاسته است؛ هند یک‌جور، چین یک‌جور، روسیه یک‌جور و دیگر کشورهای منطقه هم جور دیگر.
ولایتی تاکید کرد: خب! چه اشکال دارد ما با کشورهایی مثل روسیه، چین و هند رابطه داشته باشیم؟! این کشورها صاحب فناوری هستند و بارها برخلاف غرب درخواست‌های ما را اجابت کرده‌اند و توانایی‌های خودشان را در اختیار ما گذاشته‌اند. خب! ما از یک کشور هم‌پیمان دیگر چه می‌خواهیم؟
وی با اشاره به ابعاد همکاری‌های تجاری با روسیه و چین تصریح کرد: طی سال‌های تحریم بهترین مشتری‌ ما چین بود و ما در بعضی سال‌ها بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار معامله تجاری با چین انجام می‌دادیم. این حرکت بین ما و چین نشان می‌دهد طی سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، رابطه اقتصادی و تجاری ایران و چین به‌رغم مخالفت آمریکا و متحدان غربی‌اش رشد کرده است. این بهترین پاسخ به کسانی است که رابطه ایران و چین را زیر سؤال می‌برند. وی سپس ادامه داد: روسیه در بسیاری از موارد در فناوری‌های پیشرفته به کمک ایران آمد. عقل چه می‌گوید؟ آیا ما به ‌سمتی برویم که همواره با این مردم و کشور دشمنی کرده یا به‌طرفی برویم که تا آنجا که توانسته کمک کرده است؟ البته این را بگویم که چین و روسیه با ما عقد اخوت نخوانده‌اند، بلکه آنان نیز بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند، ولی عاقلانه‌تر از غربی‌ها! امروز در آسیا ۳ قدرت مهم ایران، روسیه و چین وجود دارند که مستقلند و مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب ایستاده‌اند. ولایتی تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه علت گرایش جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با چین و روسیه تعامل طرفین در همکاری و معاضدت با یکدیگر است. هر ۳ این کشورها (ایران، روسیه و چین) حول این اهداف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند: مقابله با توسعه‌طلبی و هژمونی آمریکا و غرب علیه شرق مستقل، هر ۳ کشور مستقلند و هیچ‌یک از آنها به هیچ قدرت بیگانه‌ای متصل نیستند و باج نمی‌دهند و هر ۳ کشور مورد حمایت ملت‌های خود هستند.
ولایتی درباره پیام‌های هفتمین نشست سران روند آستانه در تهران تصریح کرد: برگزاری این اجلاس با حضور ایران، روسیه و ترکیه پس از سفر بی‌خاصیت و شکست‌خورده آقای بایدن به منطقه هم اقدام بسیار مهمی است که نشان می‌دهد رابطه بین ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه اصالت دارد و رو به‌ رشد است. تفاوت این سفر با سفر بایدن این است که آن سفر در همان ابتدا شکست خورد اما اجلاس تهران بین کشورهای مؤثر در امنیت منطقه و پیشرو در همکاری‌های مهم و آینده‌نگر است.
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل درباره تصریح رهبر انقلاب درباره اخراج آمریکایی‌ها از منطقه شرق فرات اظهار داشت: وقتی سخن از نواحی شرق فرات به میان می‌آید، موضوع مربوط به یکی از مهم‌ترین نواحی خاک سوریه می‌شود، زیرا این بخش از خاک سوریه وسیع‌ترین و مهم‌ترین اراضی آن کشور را شامل می‌شود؛ بخشی که محصولات حیاتی و زراعی سوریه در آن کشت می‌شود که گفته می‌شود ۸۰ درصد محصولات سوریه را تأمین می‌کند. از همه مهم‌تر، میادین نفتی این نواحی است که روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت از آنجا استخراج و صادر می‌شود. ولایتی ادامه داد:  اما همچنان آمریکایی‌ها با وقاحت حضور خود در این نواحی را استمرار داده‌اند و نه‌تنها امکان بهره‌برداری دولت سوریه از مناطق استراتژیک خود را محدود کرده‌اند، بلکه روزانه با دزدی روشن، ذخایر نفتی سوریه را به تاراج می‌برند. تأکید رهبر انقلاب متوجه این موضوع است و از این منظر است که ایشان می‌فرمایند شرق فرات باید آزاد شود تا دیگر شاهد توزیع منافع کشور سوریه نباشیم. 
وزیر اسبق خارجه کشورمان در مورد این گفته رهبر انقلاب درباره قضیه اوکراین که اگر روس‌ها ابتکار عمل را به‌ دست نمی‌گرفتند، طرف مقابل با ابتکار خود موجب وقوع جنگ می‌شد، بیان داشت: یکی از توافقات بین ناتو و روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عدم عضویت کشورهای جداشده از اتحاد جماهیر شوروی در ناتو و حفظ منطقه حائل بین شوروی و ناتو بود؛ امری که ناتو به ‌هیچ‌وجه به آن احترام نگذاشت و کار به‌جایی رسید که هر روز خبری از تقابل نیروهای هوایی روسیه و ناتو بر فراز دریای بالتیک و دیگر نواحی همسایه به گوش می‌رسید. علاوه بر آن، مداخلات اروپا و آمریکا در امور داخلی اوکراین منجر به کودتاهای متعدد تا استقرار دولتی وابسته به غرب شد و همزمان درخواست عضویت اوکراین در ناتو با حمایت اتحادیه اروپایی و آمریکا مطرح شد؛ امری که در تقابل مستقیم با توافقات مطرح‌شده بین روسیه و ناتو بود. خب! روسیه بارها خط قرمز خود را عدم همجواری ناتو با مرزهای خود عنوان کرده بود؛ دغدغه‌ای که همین الان آمریکا درباره مرزهای خود دارد که شاهد فشار بر کشورهای منطقه کارائیب هستیم. 
وی افزود: البته نیروهای ناتو قبل از نیروهای روسیه آمادگی جنگ داشتند. تدارکات و نشانه‌های موجود اشاره به این داشت که اول ناتو آمادگی جنگ و حمله به کریمه را دارد تا در صورت تعلل دولت روسیه گام اول را با جداسازی کریمه بردارد و بعد با عضویت اوکراین در ناتو، پازل تضعیف روسیه در شرق اروپا را کامل کند. هر جنگی مقدماتی لازم دارد و ناتو قبل از روسیه آماده جنگ بود، ولی ابتکار عمل روسیه در این مورد باعث شد نه‌تنها گام‌های بعدی ناتو و آمریکا علیه روسیه برداشته نشود، بلکه معضل تأمین انرژی برای اروپا و آمریکا مشکل اصلی آنها شد.

Page Generated in 0/0058 sec