printlogo


کد خبر: 251138تاریخ: 1401/5/2 00:00
راهکار سخنگوی سینماداران برای امنیت بیشتر فیلم‌ها هنگام اکران
کد امنیتی بگیرید تا فیلم‌تان قاچاق نشود

قاچاق فیلم‌های سینمایی در سالیان اخیر از جمله مهم‌ترین تهدیدات علیه آثار سینمایی کشورمان است. ارائه نسخه قاچاق فیلم‌ها پیش از اتمام اکران، در این سال‌ها یقه فیلم‌هایی همچون «خورشید» مجید مجیدی و «شنای پروانه» محمد کارت را گرفت و خسارت زیادی را به تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها تحمیل کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ارائه نسخه قاچاق فیلم‌ها خسارات سنگینی بر تولیدکنندگان اثر تحمیل می‌کند و امروزه مقابله با این معضل، از اولویت‌های حقوقی سینمای است اما پرسش این است: چه سازوکاری برای رفع این مساله وجود دارد و چگونه می‌توان جلوی قاچاق فیلم‌ها را گرفت؟
به گفته سخنگوی انجمن سینماداران، برای امنیت بیشتر به هنگام اکران فیلم‌ها، باید از کد امنیتی استفاده کرد اما تهیه‌کنندگان به دلیل هزینه بالا در این زمینه اقدامی نمی‌کنند. 
محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران درباره معضل قاچاق فیلم‌های سینمایی از روی پرده سینما به مهر گفت: پیش از هر چیز باید بگویم فیلم‌هایی که از روی پرده فیلمبرداری می‌شود، چون صدا با تصاویر آن یکی نیست آنچنان قابل بهره‌برداری نیست و خوشبختانه کیفیت لازم را ندارند اما برای اینکه بخواهیم از روند فیلمبرداری از روی پرده در سالن‌های سینمایی جلوگیری کنیم باید از روش‌های مختلف استفاده کنیم. وی در ادامه افزود: یکی از ایمن‌ترین روش‌های موجود در این زمینه، از زمانی مورد توجه قرار گرفت که فیلم‌های سینمایی دیجیتالی شدند. در این راستا برای امنیت بیشتر فیلم‌ها، با هر هاردی که برای هر سالن سینما ارسال می‌کنند باید یک کد صادر شود و به انجمن سینماداران اعلام کنند هر کد برای کدام سینما است تا در صورتی که فیلمی بیرون آمد، بتواند براحتی قابل پیگیری باشد. 
سخنگوی انجمن سینماداران در این باره تاکید کرد: در چنین شرایطی سالن‌داران نسبت به قبل حساس شده و مانع از لو رفتن فیلم توسط سالن خود می‌شوند اما با توجه به اینکه این امر هزینه‌بر بوده و صدور هر کد برای هر سینما تا آنجا که می‌دانم نزدیک به ۵ میلیون تومان هزینه دارد، تهیه‌کنندگان تمایلی به چنین کاری ندارند ولی بی‌شک مهم‌ترین راه برای حل این مشکل، فعال کردن کد امنیتی است. خوشبختانه با کمرنگ شدن سطح شیوع کرونا در کشور، از ابتدای سال جاری سینماها تقریبا به حالت سابق بازگشته‌اند، به همین دلیل توانسته‌ایم نیروهای قدیمی خود را به‌کار گرفته و به نیروهای کنترل در سالن‌ها تاکید کرده‌ایم در صورت بروز چنین اتفاقاتی، تبعات بدی برای آنها خواهد داشت. در کنار آن، حساسیت چنین موضوعی در انجمن سینماداران نیز مورد توجه قرار گرفته و به همه سینماها ابلاغ شده است در صورت رعایت نشدن امنیت لازم، سینماداران بیشتر از هر کس دیگری در کنار تهیه‌کننده فیلم ضربه می‌بینند. 
این سینمادار اکران‌های سیار را نیز در قاچاق فیلم‌ها مقصر دانست و گفت: اتفاق عجیب دیگری که می‌تواند به مساله قاچاق فیلم‌های سینمایی دامن بزند، بحث اکران‌های سیار است. این طرح اکران، جدای از آنکه به سینما ضربه می‌زند، براحتی فیلم‌ها را در دسترس قرار می‌دهد تا نسخه‌های قاچاق آنها خارج شود اما نباید فراموش کرد که قاچاق فیلم از طرق مختلف امکان‌پذیر است و براحتی نمی‌توان ثابت کرد چگونه انجام شده است. 
وی به نمایندگی از انجمن سینماداران اظهار داشت: توجیه لازم در این زمینه صورت گرفته و به نیروهای کنترل سینماها اعلام شده هنگام نمایش فیلم باید در سالن سینما حضور داشته باشند تا مانع چنین اتفاقاتی شوند. تاکید می‌کنم ما حافظ منافع تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان هستیم و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

Page Generated in 0/0064 sec