printlogo


کد خبر: 251146تاریخ: 1401/5/2 00:00
دور دنیا

برکناری شاهزاده بحرینی به دلیل بی‌اعتنایی به سفیر رژیم صهیونیستی
حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، می ‌بنت محمد آل‌خلیفه، رئیس سازمان فرهنگ و آثار باستانی بحرین را به دلیل دست ندادن با سفیر اسرائیل در منامه برکنار کرد. پادشاه بحرین پس از برکناری این مسؤول بحرینی، خلیفه بن احمد بن عبدالله آل‌خلیفه را به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و آثار باستانی بحرین منصوب کرد. منابع خبری گزارش دادند سفیر آمریکا در منامه 16 جولای 2022 مجلس عزایی در منزلش به مناسبت درگذشت پدرش برگزار و برخی از سفرا و مقامات بحرینی از جمله سفیر اسرائیل و رئیس سازمان فرهنگ و آثار باستانی را دعوت کرد. منابع مذکور افزودند می ‌بنت محمد آل‌خلیفه از دست دادن با سفیر اسرائیل خودداری و منزل سفیر آمریکا را ترک کرده است. این مسؤول بحرینی پیش از این نیز با یهودی‌سازی محله‌های قدیمی منامه مخالفت کرده بود. 
***
یمن: تولیت بیت‌الله‌الحرام را از سعودی‌ها پس بگیرید
 وزارت ارشاد و امور حج و عمره یمن دیروز (شنبه) بیانیه‌ای در ارتباط با ورود یک خبرنگار صهیونیست به مکه مکرمه صادر کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری سبا، وزارت ارشاد یمن اعلام کرد: «اجازه رژیم سعودی به گشت و گذار یک یهودی در مسجدالحرام در مکان اجرای مناسک حج آشکارا در تضاد با فرمان‌ خداوند عزوجل است». در ادامه این بیانیه آمده است: «در حالی که رژیم سعودی از ادای فریضه حج میلیو‌ن‌ها حاجی ممانعت به عمل می‌آورد و این فرآیند را برای افرادی که تمایل به ادای این فریضه دارند، پیچیده می‌کند، [این رژیم] ورود یهودیان به مکه و اماکن مقدسه را تسهیل می‌کند». این وزارتخانه همچنین اضافه کرد: «این دلیلی آشکار است که رژیم سعودی، یهودیان را همراهی می‌کند و به دنبال اجرای نقشه‌های آنها علیه اسلام و مقدسات این دین است. وزارت ارشاد یمن ضمن درخواست محکومیت این اقدام مغایر با فرمان الهی، تأکید کرد: «رژیم سعودی نباید مدیریت اماکن مقدس را مصادره کند، چراکه این اماکن متعلق به مسلمانان هستند و نه مِلک آل‌سعود». 
***
کشته شدن 2 آمریکایی در شرق اوکراین
وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد ۲ نیروی داوطلب آمریکایی در شرق اوکراین کشته شدند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: «می‌توانیم کشته شدن ۲ شهروند آمریکایی در منطقه دونباس اوکراین را تأیید کنیم». این مقام آمریکایی افزود: «با خانواده‌های آنها در تماس هستیم و تمام کمک‌های کنسولی ممکن را به آنها ارائه می‌کنیم». او در پاسخ به درخواست ای‌بی‌سی نیوز برای توضیحات بیشتر گفت: «به غیر از ادای احترام به خانواده‌های آنها در این زمان دشوار، چیز دیگری برای گفتن وجود ندارد». ماه گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کشته شدن ۲ آمریکایی دیگر در اوکراین را تأیید کرده بود. چندی قبل نیز منابع خبری گزارش دادند ارتش روسیه ۲ نظامی سابق آمریکایی را که در حال نبرد با نیروهای روسیه در اوکراین بوده‌اند دستگیر کرده است. «رابرت دروک» ۳۹ ساله و «اندی تای انگوکهوین» ۲۷ ساله نخستین آمریکایی‌هایی هستند که از زمان آغاز جنگ در اوکراین توسط روس‌ها به اسارت گرفته شده‌اند. از زمان شروع جنگ اوکراین، کشورهای غربی علاوه بر حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از کی‌یف، تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. در همین راستا، «جان کربی» هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه خبر داد ۲۷۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارائه خواهد داد که دریافت۵۸۰ پهپاد از پنتاگون را شامل خواهد شد. 
***
ترامپ: من نمی‌خواهم بگویم انتخابات 2020 تمام شده است!
کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره یورش طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا به کنگره، مجموعه‌ای از ویدئوهای مربوط به یک روز پس از حادثه حمله به کنگره را منتشر کرده‌ که نشان‌دهنده رفتارهای هولناک و خشم ترامپ در حین ضبط نوار ویدئویی است. وبگاه «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد که مجموعه‌ای از ویدئوهای جدید از کمیته 6 ژانویه کنگره نمایانگر خشم و انزجار ترامپ در حین ضبط یک پیام ویدئویی است. این ویدئوها مربوط به تاریخ 7 ژانویه 2021 است و در یکی از آنها نشان داده می‌شود که ترامپ از شدت خشم روی میز می‌کوبد و خشم در چهره‌اش موج می‌زند. یکی دیگر از ویدئوها ترامپ را در حال بحث با «ایوانکا ترامپ» دخترش درباره محتوای سخنرانی ملی نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، در این ویدئوی بیش از 10 ثانیه‌ای ترامپ حرکات عجیبی انجام می‌دهد و سپس از او خواسته می‌شود که ژست و حالت صورت خود را اصلاح کند. سپس در این ویدئو می‌گوید: «می‌خواهم با سخنرانی درباره حمله شنیع دیروز آغاز کنم». طبق این گزارش، در ویدئوی دوم، ترامپ در میانه ضبط ویدئو سعی می‌کند هر گونه حمایت خود از شورش را انکار کند. ترامپ سپس صفحه‌ای را که جلویش بود، خواند: «اما این انتخابات در حال حاضر تمام شده است و کنگره نتایج را تأیید کرده است». ترامپ ناگهان متوقف می‌شود و حرف‌های خود را تغییر می‌دهد و می‌گوید: «من نمی‌خواهم بگویم که انتخابات تمام شده است. فقط می‌خواهم بگویم که کنگره با تأیید نتایج انتخابات اعلام کرد که انتخابات تمام شده است، درست است؟»

Page Generated in 0/0050 sec