printlogo


کد خبر: 251147تاریخ: 1401/5/2 00:00
بعد از حمله ترکیه به عراق، حشدالشعبی یک رژه معنادار نظامی برگزار کرد
رژه هشدارآمیز «بسیج» عراق

گروه بین‌الملل: روز گذشته به مناسبت هشتمین سالگرد تأسیس حشدالشعبی یک رژه بزرگ توسط نیروهای مردمی حشد در بغداد با حضور نخست‌وزیر و برخی مقامات مسؤول دیگر برگزار شد که به نظر می‌رسد بیشتر یک پیام هشدارآمیز جدی از سوی نیروهای مردمی به ترکیه و اردوغان است. 
هنوز چند روزی از فاجعه کشتار مردم عراق در منطقه گردشگری زاخو در دهوک عراق نگذشته است. ارتش ترکیه با حمله توپخانه‌ای شدید به این منطقه مرزی باعث جان باختن 9 نفر از مردم عراق شد. این ماجرا باعث شد خشم شدیدی علیه آنکارا در بغداد و شهرهای دیگر عراق ایجاد شود و تمام مسؤولان شیعه، سنی و کرد عراق یکدست علیه این حمله موضع‌گیری کنند. حمله آنکارا به منطقه مرزی عراق معادلات سیاسی و نظامی در بغداد را تغییر داد. 
به همین دلیل در هشتمین سالگرد تأسیس نیروی بسیج مردمی (حشدالشعبی) یک رژه بزرگ توسط این گروه با حضور نخست‌وزیر عراق (فرمانده کل قوا) برگزار شد. در این رژه که در اردوگاه شهید «ابومنتظر المحمداوی» در استان دیالی برگزار شد، ارتش عراق، پلیس فدرال و سرویس ضدتروریسم هم شرکت داشتند. پایگاه نظامی شهید ابومنتظر المحمداوی (اشرف قدیم)، در ۱۰ کیلومتری شهرک «الخالص» در شمال شهر بعقوبه، مرکز استان دیالی قرار دارد و زمانی مقر اصلی گروهک تروریستی منافقین بود که در سال ۲۰۱۲ طی یک پروسه طولانی تخلیه و به دولت عراق تحویل شد. این دومین رژه نیروهای حشدالشعبی بعد از نخستین رژه سال گذشته به مناسبت سالگرد تاسیس این سازمان بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این رژه بیشتر برای نشان دادن آمادگی نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق برای مقابله با تهدیدات ترکیه علیه این کشور است. حمله ارتش ترکیه به بخش شمال عراق ممکن است تبعات سنگینی برای اردوغان به همراه داشته باشد. در چند روز گذشته مردم خشمگین این کشور به سفارت و کنسولگری‌های ترکیه در عراق حمله کردند که نشان‌دهنده آن است که اقدامات اردوغان دیگر برای مردم عراق قابل تحمل نیست. در همین رابطه هم نیروهای امنیتی عراق همه ورودی‌های منطقه سبز بغداد را بسته‌ و مانع ورود خودروهای غیرنظامی به آن می‌شوند. این اقدام به منظور جلوگیری از هرگونه تشدید تنش احتمالی علیه این سفارتخانه صورت می‌گیرد. نیروهای امنیتی عراق از قرار دادن بلوک‌های سیمانی در مقابل سفارت ترکیه در بغداد و استقرار نیروهای ویژه زرهی در نزدیکی سفارت به منظور جلوگیری از رسیدن معترضان عراقی به این ساختمان، خبر دادند. سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت بغداد شکایتی به شورای امنیت ارسال کرده و از آن خواسته جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی تجاوز ترکیه برگزار کند. از سوی دیگر در حالی که نگرانی‌هایی از حمله ترکیه به اردوگاه‌های آوارگان در دهوک واقع در اقلیم کردستان عراق وجود دارد، وزارت مهاجرت و امور مهاجران عراق اعلام کرد اماکن اقامت آوارگان در اردوگاه‌های دهوک امن و دور از تنش‌های نظامی است. علی‌عباس جهاکر، سخنگوی رسمی وزارت مهاجرت و امور مهاجران عراق در گفت‌وگویی که توسط روزنامه الصباح منتشر شد، گفت: این وزارت اوضاع آوارگان مقیم اقلیم کردستان و به طور مشخص در استان دهوک را دنبال می‌کند. وی افزود: اماکن اقامت آوارگان امن و باثبات است و نگرانی‌ای بابت اوضاع آنها از لحاظ امنیتی وجود ندارد و این مناطق کاملا به دور از تنش‌های نظامی است. در این رژه از تجهیزات سنگین ارتش عراق شامل تانک، راکت‌انداز و موشک‌های کاتیوشا هم رونمایی شد. در مجموع دومین رژه نیروهای حشدالشعبی که با حضور تمام نیروهای مبارز با داعش برگزار شد یک پیام هشدارآمیز جدی به اردوغان خواهد بود که اگر بخواهد حملات خود به مناطق غیرنظامی عراق را ادامه دهد با واکنش مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق روبه‌رو خواهد شد.

Page Generated in 0/0064 sec