printlogo


کد خبر: 251165تاریخ: 1401/5/2 00:00
تأکید رئیس‌جمهور بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم و اماکن زیارتی؛ طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا اجرا شود
146 شهر در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی

در حالی که 143 شهر کشورمان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند، دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد استفاده از ماسک در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع زیرسویه جدید اُمیکرون در موج هفتم الزامی است و علاوه بر این، همه باید دوز یادآور واکسن را تزریق کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، آمار مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور چند هفته‌ای است روند صعودی را می‌پیماید به طوری که طی شبانه‌روز گذشته ۶۹۲۱ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۲۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر رعایت کامل دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از شیوع سویه جدید کرونا تاکید کرد. دکتر سیدابراهیم رئیسی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرها در روزهای اخیر، پرهیز از عادی‌انگاری، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و ضرورت یافتن اعمال محدودیت‌ها را برای پیشگیری از شیوع سویه جدید ضروری دانست. 
وی با اشاره به شرایط جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: همه مردم باید در اماکن عمومی ضمن استفاده از ماسک به تمام ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه ویژه داشته باشند، بویژه با توجه به نزدیکی ایام محرم این ملاحظات باید با دقت بیشتر در هیئات و اماکن زیارتی رعایت شود. رئیسی در ادامه تزریق دوز یادآور واکسن را نیز مورد تأکید قرار داد و از وزارت بهداشت خواست به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان، تأمین واکسن مورد نیاز و افزایش مراکز واکسیناسیون را در اولویت قرار دهد. رئیس جمهور همچنین با اشاره به افزایش سفرهای خارجی و نیز سفرهای زیارتی به عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین حسینی، انجام تست در مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود سویه جدید بیماری کرونا به کشور را ضروری برشمرد. 
رئیسی در ادامه با قدردانی از دست‌اندرکاران طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور، اجرای این طرح را در حوزه‌های آموزش، پیشگیری و غربالگری موفقیت‌آمیز خواند و لزوم تأمین اعتبارات لازم در این زمینه و تداوم اجرای آن را مورد تأکید قرار داد. وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه مدارس و دانشگاه‌ها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد، اظهار داشت: همه الزامات برای بازگشایی به‌موقع مراکز آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ بهانه‌ای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی شود. 
 
* ۱۴۳ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی کشور افزایش یافت. بر اساس تازه‌ترین رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی دوباره افزایش یافت. بر همین اساس، ۵۷ شهر در وضعیت قرمز و ۸۶ شهر نیز در شرایط نارنجی قرار گرفتند. تعداد شهرهای زرد از ۲۰۸ به ۱۹۹ شهر و تعداد شهرهای آبی نیز از ۱۹۰ شهر به ۱۰۶ شهر کاهش یافت. 
 
* افزایش درگیری شهرها با کرونا
یک اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی انستیتوپاستور ایران با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌های کرونایی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور گفت: متاسفانه پس از چند ماه، رنگ‌ قرمز مجددا به نقشه کرونایی کشور بازگشته است. دکتر احسان مصطفوی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: آخرین درگیری پیک کرونا اواخر سال گذشته با پیک اُمیکرون بود که خوشبختانه به خاطر پوشش مناسب واکسیناسیون و ابتلای درصد قابل توجهی از جامعه به کرونا، ۴ ماه آرام را در کشور تجربه کردیم اما اتفاقاتی نیز به صورت موازی در جامعه جهانی رخ داد و زیرگونه‌های جدیدی از اُمیکرون ظهور و در عین حال افزایش یافت. 
وی افزود: طبق بررسی‌های انستیتوپاستور ایران، زیرگونه BA2 تا خردادماه زیرگونه غالب بود اما از اوایل تیرماه زیرگونه BA5 زیرگونه غالب شده که مهم‌ترین خصوصیت آن سرایت‌پذیری بالا و تظاهرات بالینی نسبتا خفیف‌تر و متفاوت از قبل است. این اپیدمیولوژیست گفت: درگیری ریوی در BA5 کمتر است و علائم آن بیشتر به صورت گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و اختلالات گوارشی نمود پیدا می‌کند. 
وی با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌‌های کرونایی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور گفت: متاسفانه پس از چند ماه، رنگ‌بندی‌‌ قرمز مجددا به نقشه کرونایی کشور بازگشته و انتظار داریم درگیری‌های شهرهای ایران بیشتر شود. ستاد ملی مقابله با کرونا برای هر یک از این رنگ‌بندی‌‌ها پروتکل‌هایی را تعریف و مشخص کرده است. درباره شهرهایی که در رنگ‌بندی‌های قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند، انتظار می‌رود نظارت‌ها و پایش‌های بیشتری انجام شود و مردم هم بیشتر رعایت کنند. وی ‌گفت: مردم در این شرایط چرخش ویروس، استفاده از ماسک و تکمیل برنامه پوشش واکسیناسیون را حتما جدی بگیرند.
***
شناسایی ۶۹۲۱ بیمار جدید کرونا در کشور
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۶۹۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه اول مردادماه، ۶۹۲۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۷۲۶ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت ۲۶ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۶۵۰ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۷۲ هزار و ۳۵۹ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۸۳۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
علاوه بر این تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۸۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۷۹ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۷۵ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۴۲ دوز رسیده است. 
***
الزام استفاده از ما در اماکن عمومی
افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی نقشه کرونایی کشور موجب شد تصمیماتی در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات جدید این ستاد در روز گذشته را تشریح کرد. عباس شیراوژن درباره مصوبات جلسه ستاد ملی کرونا گفت: با توجه به اینکه در بیشتر نقاط دنیا شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیرسوریه BA5 هستیم، ما مسؤولان و عموم مردم باید مراقب باشیم تا با عادی‌انگاری‌ها این روند شتاب بیشتری نگیرد. وی افزود: در جلسه امروز (دیروز) بر الزام استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیات‌های مذهبی تاکید شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه عنوان کرد: فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین، که به غربالگری و پیشگیری توجه خاص دارد نیز از جمله مصوبات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بود. شیراوژن گفت: تزریق دوز یادآور واکسن پس از ۶ ماه از گذشت نوبت‌های قبلی، فعال‌تر شدن مراکز تزریق واکسن و همچنین جدی‌تر شدن مراقبت‌های بهداشتی مرزی از دیگر مصوباتی بود که در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید قرار گرفت. 

 


Page Generated in 0/0049 sec