printlogo


کد خبر: 251171تاریخ: 1401/5/2 00:00
اخبار

ممنوعیت واردات برنج لغو شد
طبق اعلام معاون گمرک ایران، ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو شده و اجرایی نخواهد شد. بر این اساس واردات این کالا به روال قبل ادامه دارد. آن‌طور که فرود عسگری، ‌معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ به ایسنا اعلام کرده است طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد. به گفته وی، لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج دیروز همزمان با اول مردادماه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.
در این رابطه یادآور می‌شود بر اساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است. اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها، از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند. در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که درباره افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری درباره لغو ممنوعیت انجام شد ولی با آن موافقت نشد.
***
ایران دهمین فولادساز دنیا در نیمه نخست ۲۰۲۲
انجمن جهانی تولید فولاد کل تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی را 13.6 میلیون تن اعلام کرد و از حفظ جایگاه دهمی ایران در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا طی این دوره خبر داد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی تولید فولاد نشان می‌دهد کل تولید فولاد دنیا در نیمه نخست سال جاری میلادی 5.5 درصد کاهش یافته و به ۹۴۹ میلیون تن رسیده است. در نیمه نخست سال قبل ۱۰۰۴ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده بود. بر اساس این گزارش، کل تولید فولاد ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال بالغ بر 13.6 میلیون تن بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.8 درصد کاهش داشته است. ایران با تولید 13.6 میلیون تن، دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا در نیمه نخست ۲۰۲۲ بوده است. چین با تولید ۵۲۶ میلیون تن به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا در این دوره شناخته شده است. با این حال، تولید فولاد چین در این دوره 6.5 درصد کاهش داشته است. هند نیز با تولید 63.2 میلیون تن و ژاپن با تولید ۴۶ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند.
تولید فولاد آمریکا به عنوان چهارمین تولید‌کننده فولاد دنیا نیز 2.2 درصد کاهش یافته و به 41.1 میلیون تن رسیده است. روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل به ترتیب رتبه‌های پنجم تا نهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.
***
عرضه مرغ همچنان کمتر از نرخ مصوب است
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: با توجه به پایین بودن قیمت مرغ زنده در واحدهای تولیدی، گوشت مرغ نیز باید کمتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد. حبیب اسدالله‌نژاد روز گذشته درباره وضعیت عرضه و تولید گوشت مرغ، افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در واحدهای مرغداری به طور متوسط بین ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان است؛ بنابراین نرخ گوشت مرغ در بازار نباید بیش از قیمت ۵۴ تا ۵۷ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. اگر با قیمت‌هایی بیش از این عرضه شود، لازم است دستگاه‌های نظارتی وارد عمل شوند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ، تقاضا روند کاهشی به خود گرفته است، اظهار داشت: خردادماه ۱۰۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شد؛ در حالی که پیش از این میزان تولید ماهانه تقریبا بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه بوده است. وی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در تیرماه ۹۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده است، گفت: وضعیت تولید گوشت مرغ مشکلی ندارد و روال عادی را طی می‌کند اما به دلیل رکود اندکی با کاهش تقاضا روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده بازار به روال طبیعی بازگردد. اسدالله‌نژاد قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی را کاهشی عنوان کرد و ادامه داد: اکنون قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی بین ۵ تا ۶ هزار تومان توسط تولیدکنندگان خریداری می‌شود.
***
توافق روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم را 47 دلار کاهش داد
پس از اینکه روسیه و اوکراین به توافق رسیدند صادرات غلات را از طریق دریای سیاه ادامه دهند، قیمت گندم در بازارهای جهانی 47 دلار کاهش یافت. روز جمعه کشورهای روسیه و اوکراین توافقی امضا کردند که بر اساس آن صادرات غلات از طریق دریای سیاه ادامه یابد، به شرط اینکه این کشتی‌ها مرتب بازرسی شوند که محموله اسلحه و مهمات نباشد. یک مقام عالیرتبه سازمان ملل تأیید کرد نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل کشتی‌های عازم اوکراین را بازرسی خواهند کرد تا مطمئن شوند که هیچ سلاحی در کشتی وجود ندارد. این مقام مسؤول گفت: گروه‌های بازرسی در ترکیه تشکیل می‌شوند و تیم‌های بازرسی در ترکیه متشکل از نمایندگان همه طرف‌ها (روسیه، اوکراین، ترکیه) و سازمان ملل خواهند بود. روسیه و اوکراین پس از ۲ ماه مذاکره درباره انتقال غلات از بنادر دریای سیاه عصر جمعه (۲۲ جولای) قراردادی را با میانجیگری ترکیه در کاخ دولما باغچه شهر استانبول امضا کردند که قرار است امکان صادرات جهانی غلات انبار شده در بنادر دریای سیاه را فراهم کند. ترکیه در این توافق میانجی بود که توانست با حضور سازمان ملل متحد توافق یادشده را به سرانجام برساند. 2 کشور اوکراین و روسیه بیش از 30 درصد غلات دنیا را تامین می‌کنند که جنگ اخیر بین این ۲ کشور قیمت گندم و سایر کالاهای اساسی را بیش از 100 درصد افزایش داد. بلافاصله پس از امضای توافق صادرات گندم توسط اوکراین و روسیه، قیمت گندم در بازارهای جهانی بیش از 47 دلار کاهش یافت که معادل 5.86 درصد است و هر بوشل از این محصول به قیمت 759 دلار معامله شد.

Page Generated in 0/0072 sec