printlogo


کد خبر: 251176تاریخ: 1401/5/2 00:00
بازتاب‌ نشست آستانه در تهران همچنان ادامه دارد
نگران از شکاف در ناتو
واکنش وزیر خارجه آلمان به عکس یادگاری رئیسی، پوتین و اردوغان: این عکس نمایانگر یک چالش است

گروه سیاسی: بازتاب نشست سران کشورهای روند ضامن آستانه در تهران با حضور رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه در جهان همچنان ادامه دارد و رسانه‌ها و مقامات غربی به آن واکنش نشان می‌دهند. جدیدترین محوری که از نشست تهران در تحلیل‌ها و مواضع غرب نسبت به آن ابراز نگرانی شده، نزدیکی آنکارا به عنوان یک عضو ناتو به تهران و مسکو است. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، این نگرانی تا جایی پیش رفته که وزیر خارجه آلمان روز شنبه در واکنشی نسبتا جالب توجه و عجیب به عکس مشترک حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رؤسای‌جمهور ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست تهران، گفت: «این حقیقت که رئیس‌جمهور ترکیه در این عکس است، تقریبا چالش ایجاد می‌کند». بائربوک در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد گفت ترکیه در جنگ اوکراین به کی‌یف علیه روسیه کمک می‌کند و «به همین دلیل این عکس برای من غیرقابل درک است بویژه از نقطه نظر ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن محسوب می‌شود». 
در همین حال «دویچه‌وله» وبگاه شبکه خبری مطرح آلمانی هم درباره حضور رئیس‌جمهور روسیه در تهران نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از ایران می‌آموزد که چگونه تحریم‌ها شکسته می‌شوند. این پایگاه خبری روز شنبه نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روزهای گذشته با آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران در تهران دیدار کرد. ناظران بر این باورند که مسکو به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های ایالات‌متحده و اتحادیه اروپاست و شاید از تخصص ایران در مقابله با تحریم‌ها درس بگیرد. 
رادیو روسی اسپوتنیک هم گزارش کرد نشست سه‌جانبه «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اجلاس تهران نمایانگر شکاف در ناتو است. طبق این گزارش، ‌«سودیکوف» محقق ارشد مرکز تحلیلی «MGIMO» در وزارت خارجه روسیه و کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه، تصریح کرد که نشست سه‌جانبه سران کشورهای ضامن «روند آستانه» در ایران بار دیگر شکاف در ناتو را نشان داد. وی گفت کشورهای غربی نشست سه‌جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه در تهران را مورد تأیید قرار ندادند و حضور اردوغان در این نشست موجب نارضایتی سیاستمداران غربی شد. 
تحلیلگر روس ادامه داد: «قطعا‌ کشورهای ناتو به طور خاص از حضور اردوغان خرسند نبودند. حضور ترکیه به عنوان یک عضو ناتو، در زمانی که کل ائتلاف به همراه غرب مستقیم و غیرمستقیم در حال نبرد با روسیه در قلمرو اوکراین هستند، نمایانگر شکاف در این بلوک است. ترکیه تقریبا بازیگر مهمی محسوب می‌شود و طرف‌های مذاکره درباره همکاری اقتصادی گفت‌وگو کردند و مسائل سیاسی و نظامی نیز در دستور کار آنها قرار داشت». 
وی با اشاره به این موارد افزود: از طرف دیگر، تهران نیز در اوضاع سیاسی جهان از خود استقلال نشان داده است. این تحلیلگر توضیح داد: «ایران چیزی برای ترسیدن از غرب ندارد بنابراین شماری از توافقات بین ۳ کشور حاصل شد و نشست سه‌جانبه تهران ثابت کرد که روسیه در مقابل تحریم‌های غرب که با هدف انزوا طراحی شده، هنوز شرکایی دارد». سودیکوف ادامه داد: «اجلاس سران تهران همچنین نشان داد روسیه یک کشور سرکش نیست و آنها از جمله کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهان همکاری با آن هستند. 

Page Generated in 0/0061 sec