printlogo


کد خبر: 251194تاریخ: 1401/5/3 00:00
دور دنیا

دیدارهای لاوروف با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مصر
رئیس‌جمهور مصر با وزیر خارجه روسیه که به قاهره رفته است، دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش روسیا الیوم، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر دیروز (یکشنبه) با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از این دیدار سامح شکری، وزیر خارجه مصر با لاوروف در مقر وزارت خارجه مصر گفت‌وگو کرد. شکری و لاوروف مذاکرات دوجانبه‌ای برای بررسی تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای و تازه‌ترین رخدادها در جنگ روسیه و اوکراین داشتند. سفر لاوروف به قاهره در چارچوب تور 5 روزه وی به کشورهای آفریقایی انجام شده است. روز شنبه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با رئیس‌جمهور مصر دیدار داشت. قرار است لاوروف در اتحادیه عرب سخنرانی‌ای درباره روابط کشورهای عربی و روسیه ایراد کند.
***
ترکیه بیش از ۲۰۰ پناهجوی دیگر افغان را اخراج کرد
در ادامه روند اخراج اجباری پناهجویان افغان از ترکیه، اداره مهاجرت «ادیرنه» اعلام کرد 215 پناهجوی دیگر افغان از این شهر به استانبول منتقل شده و سپس با هواپیما به افغانستان استرداد خواهند شد. در اطلاعیه اداره مهاجرت ادیرنه آمده است این افراد از راه‌های «غیرقانونی» وارد ترکیه شده‌اند و با پرواز به افغانستان فرستاده خواهند شد. پیش از این رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند فعالیت‌ها برای استرداد «مهاجران غیرقانونی» که در تاریخ‌های مختلف دستگیر شده و موقتا در مراکز استرداد اتباع خارجی در سراسر ترکیه اقامت دارند، همچنان ادامه دارد. «آنا شی» پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور حقوق پناهجویان و مهاجران چندی پیش اعلام کرده بود دولت ترکیه تنها انتخابی که به پناهجویان افغان می‌دهد، انتخاب بین اخراج اجباری و بازداشت برای مدتی نامعلوم است. همزمان با نزدیک‌تر شدن انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، احساسات پناهجوستیزانه در ترکیه نیز تشدید شده است و سیاستمداران این کشور پناهندگان و مهاجران خارجی را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور می‌دانند. 
***
لاپید: تعطیلی آژانس یهود در روسیه اقدامی خطرناک است
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اقدام اخیر دولت روسیه در بستن «آژانس یهود» در مسکو را «خطرناک» خواند و گفت این اقدام روی روابط ۲ طرف تأثیر خواهد گذاشت. به دنبال تشدید تنش در روابط مسکو و تل‌آویو پس از جنگ اوکراین، وزارت دادگستری روسیه هفته گذشته در دستوری خطاب به آژانس یهود که به صورت نامه به این آژانس ارسال شده، تمام فعالیت‌های آنها را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرد. حالا دیروز یکشنبه طبق بیانیه صادره از دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید جلسه‌ای را با حضور «زئیف الکن» وزیر مسکن و «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی (۲ وزیر روسی‌الاصل رژیم صهیونیستی) و «پنینا تامانو شاتا» وزیر امور مهاجرت، درباره اقدام مسکو در بستن آژانس یهود که به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه به اراضی اشغالی است، برگزار کرد. به گزارش پایگاه خبری «عرب 48»، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این جلسه با اشاره به تصمیم دولت روسیه برای توقف فعالیت آژانس یهود گفت که «بستن دفاتر آژانس یک رویداد خطرناک است که روی روابط با مسکو تأثیر خواهد گذاشت». وزارت دادگستری روسیه پنجشنبه گذشته به اتهام نقض قوانین روسیه از سوی آژانس یهود، درخواست خود را برای انحلال این آژانس که به عنوان یک سازمان مستقل در این کشور فعالیت می‌کند، به دادگاهی در مسکو ارائه کرد و قرار است دادگاه روز پنجشنبه این درخواست را مورد بررسی قرار دهد. 
***
پولتیکو: جنگجویانی از آمریکا، کانادا و سوئد در دونباس کشته شدند
بر اساس گزارش نشریه پولتیکو، ۲ آمریکایی و یک کانادایی به همراه یک شهروند سوئدی که در دونباس به نفع کی‌یف می‌جنگیدند، در روزهای گذشته کشته شدند. به گزارش خبرگزاری تاس، نشریه پولتیکو به نقل از «روسلان میروشنیچنکو»، فرمانده جنگجویان خارجی اوکراین روز شنبه اعلام کرد ۲ شهروند آمریکایی به همراه یک شهروند کانادایی و یک شهروند سوئدی ۱۸ جولای در دونباس واقع در شرق اوکراین کشته شدند. این فرمانده اوکراینی گفت: «لوک لوسیزین» و «برایان یانگ» شهروندان آمریکایی، «امیل-آنتوان روی-سایرویس» شهروند کانادایی و «ادوارد اسلاندر پاتریگنانی» شهروند سوئدی افراد کشته شده هستند که جزو نیروهای مسلح اوکراین بودند و براساس گزارش پولتیکو، واحد آنها در نزدیکی سیورسک، شهری در شرق استان دونتسک مستقر است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه تایید کرد که ۲ آمریکایی اخیرا در دونباس کشته شدند اما این وزارتخانه اسامی آنها را منتشر نکرد. مقامات آمریکایی بارها از آمریکایی‌ها خواسته‌اند تا از سفر به اوکراین خودداری کنند. 
***
یورش ارتش رژیم صهیونیستی به نابلس
 در جریان درگیری‌های بامداد دیروز میان مبارزان شهر نابلس و اشغالگران ارتش رژیم صهیونیستی 2 جوان فلسطینی به نام‌های عبود صبح (29 ساله) و محمد العزیزی (22 ساله) به شهادت رسیدند. هلال‌احمر نابلس همچنین از مجروح شدن 9 فلسطینی دیگر در جریان حملات بامداد دیروز به شهر نابلس خبر داد. ارتش رژیم صهونیستی همچنین در اقدامی کم‌سابقه با محاصره یک منزل در این شهر اقدام به بمباران این خانه کرد. جروزالم‌پست مدعی شده است هدف احتمالی حملات دیروز نظامیان صهیونیست، «ابراهیم النابلسی» تنها بازمانده هسته مقاومت فلسطینی است که در جریان حمله 8 فوریه نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به این گروه موفق به فرار شد. همزمان با یورش نظامیان صهیونیست به نابلس صدها فلسطینی در اردوگاه جنین در حمایت از ساکنان شهر نابلس اقدام به برپایی راهپیمایی اعتراضی کردند. 

Page Generated in 0/0050 sec