printlogo


کد خبر: 251197تاریخ: 1401/5/3 00:00
معمای صدور رأی پرونده جنجالی ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران
شکست یا نه؟

یک معمای بزرگ پیش روی فوتبال ایران است. آیا رأی پرونده ویلموتس شکسته شده یا نه؟ خبرهای ضد و نقیضی در طول چند روز گذشته مخابره شد. یک عده از وابستگان فدراسیون سابق، صریحا می‌گویند حکم سنگین گذشته که می‌توانست حدود 12 میلیون یورو باشد، شکسته شده است اما مسؤولان فعلی فدراسیون می‌گویند تا این لحظه هیچ خبری به صورت رسمی به آنها اعلام نشده است. 
موضوع مهم در این بین، انتخابات فدراسیون فوتبال است. طبیعتا مهدی تاج که یکی از نامزدهای فعلی به شمار می‌رود، می‌خواهد با شکسته شدن رأی، مقبولیتی برأی خود دست و پا کند، از سوی دیگر ارکان فعلی فدراسیون خواهان پیروزی میرشاد ماجدی هستند و تلاش می‌کنند حتی‌المقدور زیاد روی این موضوع مانور ندهند و در نهایت عنوان کنند اتفاق مهمی رخ نداده است. البته ادبیات طرفین نشان می‌دهد به احتمال فراوان رأی شکسته شده است اما موضوع، هدایت افکار عمومی است. نزدیکان تاج می‌خواهند آن را پیروزی بزرگ عنوان کنند اما تیم ماجدی هیچ علاقه‌ای به این موضوع ندارد. 
 
* خبری که صبح دیروز منتشر شد؛ رأی شکست
رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال صبح یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی خبر داد رأی پرونده ویلموتس صادر شده و باید مبلغی حدود ۳ میلیون یورو به این مربی بدهیم. مارک ویلموتس سال ۱۳۹۸ به جای کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ‌ملی ایران شد. او کمتر از ۶ ماه سرمربی ایران بود و قبل از کسب ۲ باخت مقابل بحرین و عراق مبلغ ۲ میلیون یورو از فدراسیون فوتبال دریافت کرد اما پس از کنار گذاشته شدن از تیم ملی شکایت کرد و خواهان دریافت 6 میلیون یورو شد. البته 3 میلیون یورو هم برأی دستیارانش متصور بود. 
 فیفا در ابتدا این حکم را تایید کرد اما مسؤولان وقت فدراسیون فوتبال ایران به دادگاه حکمیت ورزش شکایت بردند. صفی‌الله فغان‌پور درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت مارک ویلموتس و اقدام ایران برأی تجدیدنظر در این رأی گفت: در کمیته انضباطی فیفا محکوم به پرداخت ۶ میلیون یورو شدیم. اینجا نگرانی زیادی ایجاد شده بود و همه فکر می‌کردند در دادگاه عالی ورزش (CAS) هم محکوم می‌شویم اما موفقیت بزرگی حاصل شد. تنها پرونده‌ای که در طول این سال‌ها موفق شدیم، همین پرونده ویلموتس است که در CAS بوده و رأی شکسته شده است. وی درباره اینکه گفته می‌شود ممکن بوده مبلغ شکایت ویلموتس از ایران به حدود ۱۲ میلیون یورو برسد، یادآور شد: اصل شکایت مبلغی بالاتر از ۶ میلیون یورو بود که به علاوه 5 درصد و تأخیر در مجموع می‌شد ۱۲ میلیون یورو. الان دادگاه عالی ورزش پرونده را نقض و تبدیل به کمتر از ۳ میلیون یورو کرده است. رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال این اتفاق را موفقیت بزرگی (!) برأی فدراسیون دانست و در اظهاراتی عجیب‌تر گفت: الان باید مبلغی را پرداخت کنیم که خیلی قابل توجه نیست! فغان‌پور که با برنامه «سلام صبح بخیر» گفت‌وگو می‌کرد، در پایان درباره اینکه آیا این رأی ویلموتس قطعی و رسمی است؟ تاکید کرد: بله! رأی صادر شد. احتمالا همین هفته اعلام می‌شود و «گراندز» رأی می‌آید. این حرفی که زدم قطعی است. باید موفقیتی را که در دادگاه عالی ورزش کسب کردیم، تبریک بگویم!
 
* آیا واقعا رأی جنجالی پرونده ویلموتس شکسته شده؟
از سوی دیگر در حالی که برخی کارشناسان حقوقی از صدور رأی پرونده ویلموتس مبنی بر شکسته شدن رأی کمیته تعیین وضعیت فیفا خبر داده‌اند، وکیل ایران در این پرونده تصریح کرد هنوز هیچ رأیی صادر نشده است. صفی‌الله فغان‌پور می‌گوید این جریمه از ۱۲ میلیون به کمتر از ۳ میلیون یورو تقلیل یافته است اما صحبت‌های وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس نشان می‌دهد هنوز هیچ رأیی صادر نشده و تمام مواردی که این روزها مطرح شده، گمانه‌زنی بوده است. روزبه وثوق احمدی، وکیل فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس در گفت‌وگویی تاکید کرد اظهارنظر اخیرش درباره پرونده ویلموتس همچنان پابرجاست. او درباره ادعای شکسته شدن رأی کمیته تعیین وضعیت فیفا و نصف شدن آن اظهار کرده بود: «من به عنوان وکیل پرونده که در دیوان داوری ورزش حضور دارم، می‌گویم تا این لحظه هیچ ابلاغی مبنی بر صدور رأی دریافت نکرده‌ایم و تمام این مواردی که مطرح شده، گمانه‌زنی رسانه‌هاست».
او در پاسخ به این سوال که دلیل این گمانه‌زنی‌ها چیست؟ توضیح داد: خیلی از پرونده‌های CAS به تعویق افتاده است. در پرونده فدراسیون فوتبال ایران و مارک ویلموتس، تیر سال گذشته جلسه رسیدگی‌اش برگزار شد و الان در چندین مرحله به تعویق افتاده اما در 25-20 روز گذشته، CAS اخطاری فرستاد که شما باید مبلغی به عنوان مابقی هزینه رسیدگی پرداخت کنید تا بعد از آن رأی ابلاغ شود. این گمانه‌زنی‌ها به همین دلیل به وجود آمده است. در حال حاضر این مبلغ پرداخت شده و رأی در آستانه صادر شدن است. وکیل ایران در CAS در پایان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال شکسته شدن رأی پرونده ویلموتس وجود دارد؟ گفت: من به شکسته شدن رأی امیدوارم. تلاش‌های گروهی زیادی انجام شد و امیدواریم رأیی که کمیته تعیین وضعیت فیفا صادر کرده بود، شکسته شود. با این حال هیچ چیز مشخص نیست و تا زمانی که رأی ابلاغ شود، نمی‌توان چیزی گفت.
***
واکنش دبیرکل فدراسیون فوتبال به رأی ویلموتس در CAS
حسن کامرانی‌فر می‌گوید هنوز رأی پرونده ویلموتس شکسته نشده است. دبیرکل فدراسیون فوتبال به رأی ویلموتس در CAS واکنش نشان داد. صفی‌الله فغان‌پور، رئیس سابق دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال صبح دیروز در مصاحبه‌ای مدعی شد رأی محکومیت ۶ میلیون یورویی ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس از سوی دادگاه عالی ورزش شکسته شده است. به گفته فغان‌پور، این رای قطعی است و احتمالا تا پایان این هفته به صورت رسمی اعلام می‌شود. این در حالی است که حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال از صدور چنین حکمی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. کامرانی‌فر به مجری رادیو تهران گفت: رأی به دست ما نرسیده است. اطلاعی ندارم آیا روزهای آینده اعلام می‌شود یا نه. وی درباره اینکه آیا نشانه‌ای از صدور رأی دیده نشده است؟ گفت: اطلاعی ندارم و در جریان نیستم. 

 


Page Generated in 0/0052 sec