printlogo


کد خبر: 251198تاریخ: 1401/5/3 00:00
پنالتی جدید طارمی و واکنش هواداران پورتو و همچنین رقیب
همان هنر همیشگی

پورتو در دیداری تدارکاتی در ورزشگاه خانگی خود در پرتغال به مصاف تیم موناکوی فرانسه رفت و بازی‌ای که یک محک جدی و محکم محسوب می‌شد، با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید. در نیمه دوم این مسابقه، مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو یک پنالتی گرفت و خودش همان پنالتی را به گل تبدیل کرد تا نشان دهد همانند فصل قبل باز هم احتمالا او یکی از مهره‌های کلیدی و تاثیرگذار پورتو خواهد بود. 
مهارت طارمی در کسب پنالتی و تبدیل آن به گل باعث شد بار دیگر هواداران اسپورتینگ و بنفیکا برای فصل آینده نگران شوند. پیروزی پورتو در آخرین بازی تدارکاتی پیش‌ فصل برابر موناکو با اتفاقی تکراری برای هواداران سفید‌و‌آبی‌ها و البته سایر باشگاه‌های پرتغالی همراه بود. مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو، در نخستین حضورش در ورزشگاه دراگائو با گرفتن پنالتی از مدافع حریف موفق به گلزنی شد. 
طارمی که در ریوآوه هم مهارتش در گرفتن پنالتی از حریفان را به رخ کشیده بود، با توجه به ورود VAR به فوتبال پرتغال، بر خلاف انتظارات موفق‌تر از قبل به این تخصصش ادامه داد، چرا که قبل از آن بسیاری از داوران با پیش‌فرض منفی نسبت به او وارد زمین ‌می‌شدند و گاهی خطاهای آشکار روی او را نمی‌گرفتند اما بعد از VAR داوران دیگر از خطاهایی که روی این ستاره تیم ‌ملی رخ می‌داد، چشم‌پوشی نمی‌کردند. 
همین موضوع باعث شد از فصل گذشته موجی از واکنش‌ها بین هواداران اسپورتینگ و بنفیکا به عنوان رقیبان اصلی پورتو در پرتغال راه بیفتد و آنها سعی کردند با موضع‌گیری علیه طارمی، تمرکز این بازیکن را بر هم بزنند. حتی کار به جایی رسید که یکی از ورزشی‌نویسان قدیمی پرتغال که از حامیان سرسخت اسپورتینگ به شمار می‌رود، در یادداشتی تند به طارمی تاخت. با این حال حمایت شدید هواداران پورتو و البته عملکرد فوق‌العاده مهدی در آن مقطع باعث شد منتقدان چاره‌ای جز سکوت نداشته باشند. 
اما شنبه‌شب، طارمی بعد از اینکه یک تلاش ناموفق برای کسب پنالتی داشت، در دومین برخوردش در محوطه جریمه داور را به دمیدن در سوت خودش به نشانه اعلام پنالتی متقاعد کرد. هرچند بازیکن موناکو به هیچ‌وجه به تصمیم داور اعتراض نکرد اما بلافاصله موجی از ترس بین هواداران سایر تیم‌های پرتغالی در توئیتر به راه افتاد و آنها از آغاز مجدد روند کسب پنالتی توسط طارمی حتی پیش از شروع فصل نوشتند. در مقابل تعدادی از صفحات حامی پورتو هم از طارمی حمایت کردند و مدعی شدند اعلام پنالتی در آن صحنه درست‌ترین کاری بوده که داور می‌توانسته انجام دهد. 
 
* جنجال بر سر پنالتی‌های طارمی شروع شد
همان‌طور که بیان شد، پنالتی گرفتن طارمی در این دیدار موج جدیدی از هجمه‌ها و انتقادات رقبای پورتو را به دنبال داشت و حتی باعث جر و بحث ۲ کارشناس در یک برنامه تلویزیونی شد. طارمی در ۳ فصل حضور در فوتبال پرتغال، در گرفتن پنالتی مهارت خاصی از خود نشان داده اما این توانایی هیچ وقت به مذاق هواداران تیم‌های رقیب خوش نیامده است؛ چه زمانی که طارمی در تیم ریوآوه یک بازیکن ناشناخته و گمنام بود و چه در ۲ فصل اخیر که مهدی با پیراهن پورتو خاطرات تلخی را برای هواداران بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون رقم ‌زده است. دیدار با موناکو هم هر چند دوستانه بود اما آنچه در فضای هواداری فوتبال پرتغال بیش از پیش خودنمایی می‌کرد، خطای رخ داده روی طارمی در محوطه جریمه موناکو و تصمیم داور برای اعلام ضربه پنالتی بود. در نیمه نخست بازی هم یکبار دیگر طارمی بعد از برخورد با مدافع موناکو روی زمین افتاد که این خطا پنالتی تشخیص داده نشد اما در نیمه دوم، داور مجاب شد به نفع پورتو یک پنالتی اعلام کند. تنش بر سر پنالتی گرفتن‌های طارمی که این بار پیش از استارت فصل جدید لیگ پرتغال‌ آغاز شده است، به جز در شبکه‌های اجتماعی، در برنامه Liga D’Ouro (لیگ طلایی) خودنمایی کرد؛ برنامه‌ای که با حضور کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال از شبکه CMTV پخش شد. در بخشی از این برنامه، «آنتونیو فیگیریدو» کارشناس و طرفدار تیم بنفیکا با طعنه گفت: پنالتی طارمی تنها نمونه کوچکی از آن چیزی است که قرار است در طول فصل رخ دهد. وی افزود: این بازیکن روی زمین می‌افتد و به صورت اتومات یک پنالتی اعلام می‌شود. در میان صحبت‌های کارشناس بنفیکا، «ژورژه آمارال» دروازه‌بان سال‌های گذشته تیم پورتو که به عنوان کارشناس تلویزیونی فعالیت می‌کند، به دفاع از مهاجم ایران پرداخت. آمارال از آنتونیو می‌پرسد آیا با بیان این جملات شوخی می‌کند؟ وی سپس گفت مدافع موناکو پای طارمی را لمس کرد و برخورد بین ۲ بازیکن شکل گرفت. در این برنامه همچنین از کلمه‌ای جدید و عجیب برای طارمی استفاده شد: «طارنالتی»! این کلمه حتی به عنوان زیرنویس هم در این شبکه استفاده شد تا با ترکیب کلمات طارمی و پنالتی، عبارت جدیدی را وارد فوتبال پرتغال کند و به این شکل به توانایی مهاجم ایران صحه بگذارد. 

Page Generated in 0/0070 sec