printlogo


کد خبر: 251215تاریخ: 1401/5/3 00:00
اتحادیه اروپایی اعلام کرد انجام تراکنش برای فروش نفت روسیه به کشورهای ثالث را مجاز خواهد کرد
اروپا کم آورد!
همزمان با عقب‌نشینی اروپا، قیمت نفت خام آمریکا به کمتر از 95 دلار سقوط کرد

گروه اقتصادی: شورای اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد این اتحادیه به معاملات مورد نیاز شرکت‌های دولتی روسیه برای فروش نفت به کشورهای ثالث اجازه خواهد داد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از «آرتی»، در این بیانیه آمده است: به منظور جلوگیری از هرگونه پیامد منفی بالقوه برای امنیت غذایی و انرژی در سراسر جهان، اتحادیه اروپایی تصمیم گرفت معافیت از ممنوعیت معاملات با برخی نهادهای دولتی را درباره معاملات محصولات کشاورزی و حمل‌و‌نقل نفت تمدید کند. 
در واقع زین پس شرکت‌های دولتی روسیه از جمله Rosneft، Gazprom Neft و Sovcomflot مجاز به انعقاد قراردادهایی با اروپایی‌ها در زمینه انتقال نفت به کشورهای ثالث هستند.  در ماه مارس، اتحادیه اروپایی معاملات بین شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های روسی از جمله شرکت‌های بزرگ انرژی Rosneft، Transneft، Gazprom Neft و بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی روسیه Sovcomflot را ممنوع کرد. معاملات مربوط به واردات یا حمل‌و‌نقل گاز طبیعی، نفت، فرآورده‌های نفتی و تعدادی از فلزات در ابتدا به عنوان استثنا مجاز بودند.  با این حال، به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی که ماه گذشته معرفی شد، اتحادیه اروپایی تحریمی جزئی بر نفت روسیه اعمال و صادرات نفت از طریق دریا به اتحادیه اروپایی را ممنوع کرد و شرکت‌های اروپایی را از بیمه محموله‌های دریایی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به کشورهای خارج منع کرد.  در نتیجه، بازیگران بزرگ انرژی مانند شل و توتال تجارت نفت روسیه را برای کشورهای ثالث متوقف کردند اما اکنون آنها می‌توانند تجارت خود را با روسیه از سر بگیرند. 
 
* عقب‌نشینی اروپا، نفت آمریکا را ارزان کرد
 پس از اینکه اتحادیه اروپایی اعلام کرد به شرکت‌های دولتی روسیه اجازه می‌دهد بر اساس اصلاحیه تحریم‌های توافق شده توسط کشورهای عضو در هفته جاری نفت را به کشورهای ثالث ارسال کنند، قیمت نفت خام آمریکا برای نخستین‌بار از ماه آوریل در معاملات پرتنش آخرین روز کاری بازارهای جهانی به کمتر از 95 دلار رسید.  اعلامیه اتحادیه اروپایی زمانی منتشر شد که بانک مرکزی روسیه اعلام کرد کشورش نفت خام را به کشورهایی که سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین کرده‌اند نخواهد فروخت و در عوض آن را به کشورهایی که آماده همکاری با روسیه هستند، عرضه خواهد کرد. 
به گفته دنیس کیسلر، تحلیلگر بازار، تجریه نشان می‌دهد تعیین سقف قیمتی از سوی دولت‌ها بر کالاهای اساسی، کوتاه‌مدت خواهد بود و بزودی سبب افزایش قیمت آن کالا می‌شود. 
***
    نقشه جدید کاخ سفید برای  کاهش قیمت بنزین در آمریکا     
دولت آمریکا می‌خواهد طرح جدیدی را برای پایین آوردن قیمت بنزین در این کشور در دستور کار قرار دهد. آموس هوکشتاین، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه انرژی، طی مصاحبه‌ای گفت آمریکا قصد ندارد بیش از بازه زمانی تعیین‌شده که فصل پاییز به پایان می‌رسد، از ذخایر نفت استراتژیک خود برداشت کند. وی گفت: این نفت ذخیره ما است و باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگه داریم.  این مقام آمریکایی می‌گوید: اقدام در راستای برداشت نفت استراتژیک، یک سیاست برای کنترل‌ ما شکاف عرضه و تقاضا در بازار بوده و باید اقدامات بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای پایین آوردن قیمت بنزین انجام دهیم. به گفته هوکشتاین؛ شرکت‌های نفتی آمریکایی به وی قول داده‌اند که می‌توانند تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهند.  این مقام آمریکایی افزود: من با مدیران چند شرکت نفتی در این باره گفت‌وگو کردم و برخی از آنها همین حالا هم روند افزایش تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده‌اند. دستیار رئیس‌جمهور آمریکا گفته این مساله به آمریکا اجازه عرضه نفت بیشتر برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت‌ها در فصل پاییز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد داد. 

 


Page Generated in 0/0051 sec