«وطنامروز» از فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و تبعات زیستمحیطی و ترافیکی آن گزارش میدهد
50 درصد ناوگان تاکسیرانی و حدود 100 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است؛ این در حالی است که بهبود شرایط ناوگان حملونقل عمومی، از سالها قبل تا امروز مهمترین دغدغه شهروندان تهرانی بوده است.
به گزارش «وطنامروز»، ارتقا و بهبود خدمات ناوگان حملونقل عمومی از جمله اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی، میتواند موجب تشویق و ترغیب شهروندان به عدم استفاده از خودروهای شخصی شود اما بالعکس، تداوم مشکلات و معضلات موجود در این حوزه، نهتنها موجب نارضایتی شهروندان از خدمات شهری میشود بلکه باعث مقاومت بسیاری از مردم برای کنار گذاشتن خودروهای شخصی نیز میشود.
شهروندانی که از خدمات تاکسیرانی و اتوبوسرانی استفاده میکنند، بخوبی همه مشکلات این وسایل حملونقلی را با تمام وجود درک و لمس کردهاند؛ دودزا بودن، ایجاد آلودگی صوتی، تکانهای غیرطبیعی، خراب شدن در میانه مسیر و در یک کلام، تجربه سفرهای دشوار با اعمال شاقه، از جمله مواردی است که از سالهای قبل تا امروز موجب گلایه و شکایت شهروندان بوده است.
حسین، شهروند 40 ساله تهرانی به «وطنامروز» میگوید: من حدود ساعت 22 از خط اتوبوس تندرو تهرانپارس- آزادی استفاده میکنم و معمولا اتوبوسهای دودزا، کج و معوج و پر سر و صدا در این مسیر تردد میکنند.
وی میافزاید: علاوه بر این، ازدحام جمعیت در این اتوبوسها آزاردهنده است و برای اینکه بتوانیم سوار اتوبوس شویم باید منتظر اتوبوسهای بعدی بمانیم.
شهروند دیگری نیز اظهار میدارد: من همیشه از وسایل حملونقل عمومی استفاده میکنم اما معمولا با ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس، فرسوده بودن تاکسی و اتوبوس و نیز کیفیت نامناسب خدماترسانی آنها مواجه میشوم.
وی ادامه میدهد: برخی همکاران و اقوام من به دلیل همین مشکلات، فقط از خودروی شخصیشان استفاده میکنند تا مجبور به تحمل مشکلات ناشی از فرسودگی ناوگان و ازدحام جمعیت نباشند.
* دغدغه 80 درصد مردم همین است
همچنین روز گذشته معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران جملاتی را بیان کرد که نشان میدهد تقریبا 100 درصد ناوگان اتوبوسرانی و 50 درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است. طبیعتا فرسودگی این ناوگانها هم موجب تشدید معضلات زیستمحیطی و آلودگی هوا میشود و هم کیفیت خدماترسانی به شهروندان را کاهش میدهد.
در این میان، دغدغه مردم این است که مشکلات حملونقل (فارغ از اینکه چه دلیلی دارد و به کجا مربوط است) باید حل شود؛ به عبارت دیگر، مصاحبه مقامات و مدیران شهری و دولتی دردی از مردم دوا نمیکند.
سیدمجتبی شفیعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حملونقل عمومی یکی از مهمترین و پیچیدهترین حوزههای مدیریت شهری در تهران و همه کلانشهرهای دنیا محسوب میشود و دغدغه 80 درصد شهروندان کلانشهرها همین مسأله حملونقل و ترافیک است.
وی با اشاره به اینکه خدمات حملونقل عمومی باید لحظهای و بسیار دقیق باشد، گفت: اگر اختلالی در این ناوگان رخ دهد در زندگی مردم مشکل پیش میآید، لذا توجهات ویژه در این راستا ضرورت دارد و مدنظر قرار گرفته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: عقبماندگیهای عظیمی در حوزه حملونقل داریم و حدود 10 سال است که جدی از این ناوگان حمایت نشده است، بنابراین فرسودگی جدی در آن و تجهیزات مربوط را شاهد هستیم. وی با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی 50 درصد و ناوگان اتوبوسرانی 90 تا 100 درصد فرسوده است، گفت: علاوه بر حمایت دولت باید سهم جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداریها وصول شود؛ بهرغم صراحت قانونی این موضوع در سالهای گذشته محقق نشده و فقط 4 هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری تهران از جرایم اخذ شده راهنمایی و رانندگی است.
* نگهداری 2300 اتوبوس با چنگ و دندان!
شفیعی به یک نکته عجیب هم اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ اتوبوس را به دلیل فرسودگی با چنگ و دندان در تهران نگه داشتهایم و در حال خدمترسانی به شهروندان هستند؛ حداقل ۵۵۰۰ اتوبوس نیاز داریم تا شرایط به وضعیت قابل قبول برسد.
وی اعلام کرد: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، وزارت کشور اعلام کرده است ۹۰۰ دستگاه اتوبوس را از خودروسازان داخلی خریداری کرده و امسال در اختیار شهرداری تهران قرار میدهد که با تحقق این مساله تحولی جدی در حوزه حملونقل عمومی در بخش اتوبوسرانی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ اتوبوس امسال اورهال میشود، گفت: خرید اتوبوسهای دست دوم نیز مدنظر قرار گرفته است، چرا که قیمت آنها یکپنجم اتوبوسهای داخلی است و به صورت اضطراری و نه دائمی میتوان آنها را خریداری کرد، البته ناگفته نماند که این اتوبوسها استانداردهای زیستمحیطی، فنی و کیفیت را دارند و از لحاظ مبلمان و ظاهر هم بسیار بهتر از اتوبوسهای کنونی تهران هستند و قطعا مردم راضی به استفاده از این اتوبوسها خواهند بود.