printlogo


کد خبر: 251251تاریخ: 1401/5/4 00:00
شناسایی ۹۷۷۵ بیمار جدید کرونا در کشور و فوت ۳۳ تن دیگر از هموطنان طی یک شبانه‌روز
کودکان هم دوز یادآور تزریق کنند

بر اساس آمارها هر روز بر تعداد بستری‌شدگان و فوتی‌های ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور افزوده می‌شود به طوری که شمار مبتلایان به کرونا هم‌اکنون در آستانه 10 هزار نفر در یک شبانه‌روز رسیده است. به گزارش «وطن‌امروز»، کرونا با زیرسویه جدید اُمیکرون چند هفته‌ای است با شیبی نسبتا تند در حال همه‌گیری است؛ ویروسی که طبق گفته وزیر بهداشت، قدرت سرایت‌پذیری آن بسیار بالاست و برای عبور از موج هفتم این بیماری مردم باید ضمن تکمیل روند واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور به کودکان بالای ۱۲ سال، خود را در برابر کرونا واکسینه کنند. تاخت‌وتاز کرونا به گونه‌ای است که این روزها مراجعه افراد با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور بسیار زیاد شده است. طبق گفته کارشناسان بهداشت، هر گونه علائم سرماخوردگی در این فصل را باید کرونا تلقی کرد. در چنین شرایطی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور برای رهایی از این بیماری تاکید شده است. 
 وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۹۷۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۳ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۳ مرداد، ۹۷۷۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۱۳۹۷ نفر آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت ۳۳ بیمار مبتلا به «کووید-19» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۷۱۷ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۷۴ هزار و ۱۶۶ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۹۷۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۵۳ میلیون و ۴۶ هزار و ۱۴۹ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۳۴۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۹۶ نفر دوز دوم و ۲۹ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۲۶۷ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۲ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۹۱۲ دوز رسید. 
 
* لزوم واکسیناسیون یادآور برای کودکان بالای ۱۲ سال
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خواهشم از والدین این است که به تمام کودکان بالای ۱۲ سال واکسن یادآور بزنند؛ به هر حال بچه‌ها وقتی به مدرسه می‌روند، ممکن است شیوه‌نامه‌ها را به طور کاملا رعایت نکنند و مبتلا شوند. بهرام عین‌اللهی با اشاره به اینکه هر گونه سرماخوردگی را مشکوک به کرونا بدانید تاکید کرد: اکنون وضعیت کشور تغییر کرده و در این شرایط باید احتیاط کنیم؛ بنابراین در تجمعات، وسایل نقلیه عمومی و محیط‌های عمومی ماسک‌ زده و رعایت بیشتری انجام دهیم. وی اظهار داشت: بارها در صحبت‌هایم اعلام کرده‌ام که بیماری کرونا یک بیماری است که به این زودی از بین نمی‌رود. ممکن است در مقاطعی شدت و ضعف پیدا کند اما این ویروس مانند ویروس آنفلوآنزا تا مدت‌ها در دنیا خواهد ماند. عین‌اللهی ادامه داد: ما در کشور با وضعیت جدید اُمیکرون که سوش BA5 است، مواجه هستیم و از خصوصیات آن این است که انتشارش بسیار سریع است؛ حدود ۱۸ برابر سرعت انتشار بیشتر دارد و می‌تواند افراد را گرفتار کند. افرادی که گرفتار می‌شوند، بسته به سن، توان ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای‌شان می‌توانند در برابر بیماری عکس‌العمل نشان دهند، بویژه افراد سالمند و کسانی که ضعف ایمنی یا دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و... دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. وزیر بهداشت افزود: در اینجا یک خودقرنطینگی لازم است و هر فردی از نظر اخلاقی باید بداند که ممکن است خودش دچار مشکل نشود اما اگر وارد جامعه، مترو، اتوبوس و... شود، می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند. امروز هر نوع سرماخوردگی را باید مشکوک به اُمیکرون بدانیم. وی با اشاره به ضرورت واکسیناسیون علیه کرونا گفت: از طرفی افرادی هم که واکسن تزریق کردند باید بدانند ایمنی واکسن مادام‌العمر نیست. ایمنی واکسن موقت است و آن میزان آنتی‌بادی تا مدتی می‌تواند بدن را از کرونا محافظت کند و بعد از آن اثرش از بین می‌رود. به همین دلیل هم امسال بر اساس تصویب ستاد ملی کرونا به همه هموطنان توصیه کردیم یک واحد یادآور تزریق کنند تا ایمنی بدن‌شان را بالا ببرند. عین‌اللهی افزود: قطعا وقتی وضعیت از آبی به زرد، از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تبدیل می‌شود، هر چه به سمت قرمز نزدیک‌تر می‌شویم، باید شیوه‌نامه‌های مربوط به کرونا را بیشتر رعایت کنیم. وی گفت: افرادی که سرما خورده‌اند یا احساس سرماخوردگی دارند، نباید در آن لحظه واکسن تزریق کنند، زیرا در آن زمان ویروس وارد بدن‌شان شده و سیستم ایمنی‌شان تحت فشار است. در مواقعی باید واکسن تزریق کنیم که سالم باشیم و هیچ‌گونه علائم سرماخوردگی و... نداشته باشیم.
 

Page Generated in 0/0076 sec