printlogo


کد خبر: 251263تاریخ: 1401/5/4 00:00
اخبار

 لزوم تمرکز برنامه هفتم بر 5 مسأله اصلی کشور
وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید از تکرار برنامه‌ریزی جامع که درباره سیب‌زمینی و همه مسائل تصمیم‌گیری می‌کرد خارج شویم، گفت: در برنامه هفتم توسعه باید بر 4 تا 5 مساله اصلی کشور تمرکز کنیم. سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه در شرایطی که معمولا تصمیمات فوری و کوتاه‌مدت مدنظر قرار دارد بسیار ضروری است، اظهار داشت: تدوین برنامه هفتم توسعه فرصت مغتنمی برای برنامه‌ریزی بلندمدت و فارغ شدن از تصمیمات کوتاه‌مدت و روزمره است. وی افزود: وقتی درباره برنامه توسعه صحبت می‌کنیم، درواقع درباره تصمیمی فراتر از قوا و یک اجماع بین همه قوا صحبت می‌کنیم و می‌دانیم نخستین گام در شکل‌گیری سند برنامه توسعه، سیاست‌های کلی برنامه توسعه است که اگر طراحی آن مناسب باشد خروجی آن هم بهتر خواهد بود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از آسیب‌های برنامه‌های توسعه در گذشته نوع رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست‌های کلی برنامه توسعه بوده است، گفت: اگر این رویکرد تغییر کند می‌توانیم شاهد بهبود برنامه‌های توسعه در کشور باشیم. وی یکی از مهم‌ترین رویکردها در تدوین برنامه هفتم توسعه را تعیین اولویت‌ها دانست و افزود: برنامه توسعه جای پرداخت به همه مسائل کشور یا حتی همه مسائل مهم کشور نیست، بلکه جای سیاست‌های انتخاب شده برای مسائلی است که اولویت کشور باشد. اگر این رویکرد اتخاذ شود چندین مساله مهم معطل‌مانده کشور حل خواهد شد. وزیر اقتصاد برنامه توسعه را به‌مثابه انتخاب بین دوگانه‌ها و انتخاب‌های راهبردی برای تعیین تکلیف مسائل کشور عنوان کرد و اظهار داشت: باید از تکرار برنامه‌ریزی جامع که درباره سیب‌زمینی و همه مسائل تصمیم‌گیری می‌کرد خارج شویم و با توجه به محدودیت کشور در حوزه منابع و ظرفیت بروکراسی کشور در پرداختن به همه مسائل، باید در برنامه هفتم توسعه بر 5-4 مساله تمرکز کنیم و لاغیر. 
***
تعهد وام‌گیرندگان به بازپرداخت تسهیلات با نرخ روز ارز
معاون بانکی - اعتباری و عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی از مسدود کردن حساب بانک‌هایی که اقساط آنها سررسید شده است، خبر داد و گفت: وام‌گیرندگان در قراردادی که امضا کرده‌اند، طبق آن متعهد شده‌اند اقساط را با نرخ روز ارز پرداخت کنند و صندوق نیز از حق ۸۵میلیون نفر کوتاه نمی‌آید. سیدعلیرضا میرمحمدصادقی با تأکید بر اینکه طبق قانون، صندوق توسعه ملی باید در زمان سررسید وام‌ها، مطالبات خود را اخذ کند، اظهار کرد: بر این اساس صندوق با هماهنگی بانک مرکزی شروع به مسدود کردن حساب‌های ارزی بانک‌هایی کرده که اقساط آنها سررسید شده است. وی ادامه داد: همچنین در جلسات مشترکی که با بانک مرکزی برگزار کردیم، مقرر شد با همه بانک‌ها به صورت جداگانه، درباره پروژه‌هایی که اقساط آنها سررسید شده است، جلساتی برگزار شود. معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با بیان اینکه جلساتی با بانک‌های ملت، صنعت و معدن و توسعه صادرات برگزار شده است، افزود: اکثر معوقات اصلی در این ۳ بانک است. تقریبا ۲۰۰ طرح صندوق توسعه ملی که مربوط به بخش خصوصی واقعی است، در بانک صنعت و معدن قرار دارد. 
میرمحمدصادقی با اشاره به درخواست تعداد اندکی از وام‌گیرندگان مبنی بر اینکه تسهیلات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی برگردانند، اظهار کرد: زمانی که صندوق توسعه ملی بر بازپرداخت تسهیلات پافشاری می‌کند، تعداد اندکی از تسهیلات‌گیرندگان نیز بر عدم بازپرداخت پافشاری و اعلام می‌کنند به دلیل تحریم با مشکلات ارزی روبه‌رو بوده‌اند و قیمت ارز تغییر کرده است و از طرف دیگر با محدودیت‌هایی در بخش صادرات یا قیمت‌گذاری دستوری مواجه هستند و به همین دلیل اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند تسهیلات خود را بپردازند. اما موضوع اصلی آنها همان نوسانات نرخ ارز است.  وی با تأکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز مربوط به یک تا ۲ سال گذشته نیست، توضیح داد بررسی روند نوسانات نرخ ارز طی ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد این موضوع با شدت کم یا زیاد همواره در کشور وجود داشته است. افرادی که پیش از این در صندوق توسعه ملی قراردادها را نوشته و بسته‌اند، با علم به این موضوع، بدرستی از طرف قرارداد (وام‌گیرنده و بانک عامل) یک اقرارنامه یا تعهدنامه محضری گرفته‌اند که در این تعهدنامه همه مدیران هیأت عامل شرکت‌ها و عضو هیات مدیره شرکت‌ها که وام را از طریق بانک عامل از منابع صندوق اخذ کرده‌اند به انضمام بانک و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک، به صورت محضری اعلام کرده‌اند که با اطلاع از نوسانات نرخ ارز تسهیلات را دریافت می‌کنند و آمادگی دارند در زمان سررسید با نرخ روز ارز، تسهیلات را بازپرداخت کنند. 
***
صادرات تخم‌مرغ متوقف شد
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به کاهش شدید مصرف تخم‌مرغ و افت قیمت این محصول گفت: یک ماه است صادرات تخم‌مرغ انجام نمی‌شود. ناصر نبی‌پور با اشاره به افت قیمت تخم‌مرغ گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری به ۳۲ هزار تومان رسیده و نسبت به هفته گذشته حدود ۵ هزار تومان ارزان شده است. وی با اشاره به مازاد تولید و کاهش قدرت خرید مردم توضیح داد: وقتی قیمت یک شانه تخم‌مرغ در مرغداری حدود ۷۰ هزار تومان است، در مغازه‌ها نرخ آن به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به این مساله، قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری توان خرید تخم‌مرغ را مانند گذشته ندارند.  این فعال صنفی درباره اینکه میزان مصرف تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته چقدر کاهش یافته است، گفت: هنوز برآوردی در این زمینه نداریم اما وضعیت بازار گویای این مساله است که مصرف تخم مرغ کاهش یافته، ضمن اینکه صادرات این محصول نیز در یک ماه اخیر متوقف شده است.  نبی‌پور دلیل این مساله را قیمت بالای تولید عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت تخم‌مرغ در مرز بالای ۳۰ هزار تومان باشد، صادرات آن صرفه اقتصادی ندارد، پیش از این برخی تولیدکنندگان به دلیل تولید مازاد، حاضر بودند حتی با زیان نیز صادرات را انجام دهند، چراکه محصول روی دست آنان مانده بود. 

Page Generated in 0/0056 sec