printlogo


کد خبر: 251271تاریخ: 1401/5/4 00:00
نیویورک‌تایمز: از ایران تا چین، سیاست بایدن و ترامپ بسیار شبیه است
سر و ته یک کرباس

گروه سیاسی: «سگ زرد برادر شغال است»؛ این اصطلاحی است که اساسا برای نشان دادن عدم تفاوت بین ۲ شخص، ۲ تفکر یا ۲ جریان به کار می‌رود. با پایان عمر سیاسی ترامپ جمهوری‌خواه و قدرت گرفتن بایدن دموکرات در کاخ سفید، این ضرب‌المثلی بود که در واکنش به خیال‌پردازان غربگرایی که سرمست از پیروزی بایدن رویاپردازی می‌کردند به کار می‌رفت تا بیانگر عدم تفاوت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در ایران‌ستیزی باشد. به گزارش «وطن‌امروز»، حالا دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز به این امر اذعان می‌کنند که جو بایدن به‌رغم تفاوتی که در ظاهر با ترامپ دارد، همچنان دنباله‌رو رئیس‌جمهور سابق این کشور است. در همین رابطه روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی تحلیلی نوشته است سیاست خارجی جو بایدن دموکرات بسیار شبیه مواضع دونالد ترامپ جمهوری‌خواه است. این روزنامه در گزارشی تحت عنوان «رئیس جدید در موضوعات سیاست خارجی، بسیار شبیه به رئیس قدیم اقدام می‌کند» نوشت: «دولت بایدن درباره اولویت‌های راهبردی مانند چین، خاورمیانه و استقرار نیروهای نظامی ایالات‌متحده، همان مسیری را که دولت ترامپ داشت، ترسیم کرده است».
استفان ‌ای بیگون، دستیار وزیر خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ که سابقه عضویت در شورای امنیت ملی آمریکا در دولت جورج بوش را نیز دارد، به نیویورک‌تایمز گفته است: «سیاست‌ها دارند همگرا می‌شوند. تداوم امری عادی است حتی بین رؤسای‌جمهور متفاوتی مانند ترامپ و بایدن».
نیویورک‌تایمز در ارتباط با سیاست خارجی بایدن درباره ایران ضمن ادعای اینکه بایدن درباره حادترین موضوع خاورمیانه یعنی ایران و برنامه هسته‌ای آن، روشی متفاوت از ترامپ در پیش گرفته، در گزارش خود آورده است: دولت آمریکا در حال مذاکره با تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای دوران اوباما است که ترامپ آن را برچید و منجر به تسریع غنی‌سازی اورانیوم ایران شد. نویسنده گزارش در ادامه با اعلام پافشاری بایدن بر تحریم‌ها و اقداماتی که در دوران ترامپ وضع و انجام شده است، تصریح کرد: «مذاکرات به بن‌بست رسیده است و بایدن گفته است به یکی از اقدامات اصلی ترامپ علیه ایران یعنی معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی پایبند خواهد بود. با وجود اینکه این کار مانعی برای توافق جدید است». با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، مذاکرات ایران و ۱+۴ نیز برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای این توافقنامه از سر گرفته شد. جمهوری اسلامی ایران بارها شرایط و خواسته‌های خود برای احیای برجام را به آمریکا و اروپایی‌ها به صورت شفاف اعلام کرده و این بایدن است که باید تصمیم بگیرد آیا همچنان به سیاست‌های ترسیمی ترامپ عمل خواهد کرد یا به برجام بازمی‌گردد. 
اگرچه برداشتی که طی این مدت از رفتار آمریکایی‌ها می‌شود این است که دولت آمریکا ابتکاری برای پیشبرد مذاکرات احیای برجام ندارد و از همین رو سعی دارد با انداختن توپ به زمین ایران، جمهوری اسلامی ایران را مقصر عدم حصول نتیجه مذاکرات نشان دهد.
نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود با اذعان به اینکه هژمونی آمریکا در حال افول در جهان است، نوشت: «هر ۲ دولت ترامپ و بایدن مجبور شده‌اند با این سوال دست‌و‌پنجه نرم کنند که چگونه می‌توانند سلطه جهانی آمریکا را در زمانی که به نظر می‌رسد این تسلط در حال افول است، حفظ کنند. چین به عنوان وزنه صعود کرده و روسیه جسورتر شده است».
این روزنامه در ادامه افزود: «استراتژی امنیت ملی دولت ترامپ به طور رسمی سیاست خارجی را به سمت «رقابت قدرت‌های بزرگ» با چین و روسیه و دور کردن از اولویت دادن به گروه‌های تروریستی و سایر بازیگران غیردولتی تغییر داد. دولت بایدن نیز تا حدی به دلیل حوادثی مانند حمله روسیه به اوکراین به این حرکت ادامه داده است».
نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از «کوری شاکه» مدیر مطالعات سیاست خارجی و دفاعی اندیشکده «امریکن اینترپرایز» درباره چرایی شباهت مواضع بایدن و ترامپ علیه چین، نوشت: «نه دولت ترامپ و نه بایدن سیاست تجاری و اقتصادی نداشته‌اند. هم دولت بایدن و هم دولت ترامپ تا حدی مشکل چین را بیش از حد نظامی می‌کنند، چرا که نمی‌توانند بخش اقتصادی این موضوع را درک کنند».

Page Generated in 0/0055 sec