printlogo


کد خبر: 251286تاریخ: 1401/5/5 00:00
دور دنیا

افزایش شمار قربانیان ناشی از انفجار «مین» در افغانستان
رئیس نهاد «انسجام، هماهنگی و تطهیر مین» دولت موقت طالبان می‌گوید در ماه‌های اخیر شمار قربانیان انفجار «مین‌ها» در افغانستان افزایش یافته است. مسؤولان این نهاد می‌گویند در 5 ماه اخیر (از ابتدای سال تاکنون) 83 نفر که بیشترشان کودک بوده‌اند بر اثر انفجار مین کشته یا زخمی شده‌اند. رئیس نهاد انسجام، هماهنگی و تطهیر مین دولت موقت طالبان می‌گوید تاکنون 50درصد بخش‌هایی که باید از مین‌ها پاکسازی می‌شدند، پاکسازی شده‌اند اما قطع کمک‌های خارجی از علت‌هایی است که به گفته مسؤول این نهاد، سبب کندی کار شده است. نورالدین رستم‌خیل، رئیس نهاد «انسجام، هماهنگی و تطهیر مین» دولت موقت طالبان گفت: «با دفتر مربوطه سازمان ملل متحد نشست‌های دوام‌دار داشتیم اما هنوز به این نتیجه و توافق نرسیده‌ایم که مشکل ما را حل کنند. آنان می‌گویند دولت به رسمیت شناخته نشده است، لذا نمی‌توانیم به شما کمکی کنیم». رستم‌خیل افزود: 120کارمند فنی این نهاد به علت کمبود بودجه، خانه‌نشین شده‌اند و نیز پس از سقوط جمهوریت، 4 بخش فنی این نهاد غیرفعال شده است. وی گفت: «اگر کارمندان ما دوباره به کار گماشته شوند و بودجه‌ مورد نیاز تأمین شود، کار ما آسان می‌شود». از سوی دیگر، خانواده‌هایی که بستگان خود را در چنین رویدادهایی از دست داده‌اند خواهان پاکسازی بخش‌هایی هستند که تاکنون از وجود مین‌ها پاکسازی نشده‌اند. بر اساس آمارها، از نیمه سال 1399 تا نیمه 1400 تعداد 646 نفر بر اثر انفجار مین‌ها جان باخته‌اند و 803 نفر زخمی شده‌اند. مسؤولان نهاد انسجام، هماهنگی و تطهیر مین دولت موقت طالبان اعلام کرده‌اند در حال حاضر اولویت پاکسازی، ولایت‌های جنوب و جنوب شرقی است و 606 کیلومتر از بخش‌های آلوده در این کشور نیاز به پاکسازی دارند. 
***
انتقاد روسیه از رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد مسکو درباره موضع غیرسازنده رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر نسبت به روسیه، اظهار تاسف می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک برنامه اینترنتی زنده اظهار کرد: «متاسفانه در ماه‌های اخیر ما بیانیه‌های غیرسازنده و مهم‌تر از همه لفاظی‌های مغرضانه‌ای را از سوی اسرائیل شنیده‌ایم». این دیپلمات روس در رابطه با بسته شدن «آژانس یهود» در روسیه گفت این تصمیم وزارت دادگستری روسیه بوده است. اخیرا به دلیل موضع‌گیری‌های تل‌آویو در جنگ اوکراین، روسیه به «آژانس یهود» فعال در مسکو دستور داد تا فعالیتش را متوقف کند. آژانس مهاجرت یهودیان در سال ۱۹۲۹ تأسیس شد؛ این آژانس نقشی کلیدی در اسکان مهاجران یهودی در سرزمین‌های اشغالی ایفا می‌کند. در ادامه تیرگی روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی، وزارت دادگستری روسیه روز جمعه دادخواست انحلال «آژانس یهود» را ارائه کرد. آژانس یهود یک سازمان غیرانتفاعی است که مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی را ترویج می‌کند. وزارت دادگستری روسیه این درخواست را در ۱۵ جولای ارائه کرد و قرار است در ۲۸ جولای (ششم مرداد) بررسی شود. 
***
زنگ خطر ارتش ارمنستان برای «پهپادهای بیرقدار» باکو
در حالی که تنش‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان و متحد نزدیکش ترکیه ادامه دارد، یک هیات دفاعی ارمنستان بتازگی برای بررسی امکان خرید پهپادهای جنگی و سایر تسلیحات ساخت هند به «دهلی نو» سفر کرد. به نوشته شماره سه‌شنبه روزنامه «گریک سیتی تایمز» به نقل از رسانه‌های هندی، این هیات ارمنستانی اخیرا در بازدید از هند و دیدار با مقامات هندی پهپاد را به‌طور برجسته در فهرست خود قرار دارند. رسانه‌های هندی به جزئیات دیگری از این مذاکرات و اینکه آیا توافقی بین طرفین حاصل شده است یا خیر، اشاره‌ای نکردند. وزارت دفاع ارمنستان نیز از اظهار نظر درباره سفر گزارش شده نمایندگان این کشور به هند برای خرید تجهیزات نظامی از هند خودداری کرد. پیش‌تر یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه هند که از ایروان بازدید کرده بود، گفت هند و ارمنستان در حال گفت‌وگو درباره همکاری نظامی طولانی‌مدت به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تعمیق روابط‌شان هستند. 
***
بمباران شمال عراق این بار توسط بالگرد‎های ترکیه
بالگردهای ترکیه منطقه «العمادیه» استان دهوک در شمال عراق را بشدت بمباران کردند. ارتش ترکیه در ادامه حملاتش به شمال عراق به بهانه مبارزه با پ‌ک‌ک، دوشنبه‌شب منطقه «العمادیه» استان دهوک را هدف قرار داد. کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد بالگردهای ترکیه دوشنبه‌شب منطقه العمادیه را بشدت بمباران کردند. حملات ترکیه به شمال عراق در حالی ادامه دارد که شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «اعضای شورای امنیت حمله ۲۰ جولای ۲۰۲۲ به استان دهوک عراق را که منجر به کشته شدن حداقل ۹ غیرنظامی از جمله کودکان شده است، محکوم می‌کنند». در این بیانیه آمده است شورای امنیت از همه اعضا خواست تا در حمایت از این تحقیقات با دولت عراق و سایر مقام‌های مربوطه همکاری فعال داشته باشند. ترکیه چهارشنبه گذشته یک تفرجگاه در استان دهوک عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

Page Generated in 0/0060 sec