printlogo


کد خبر: 251303تاریخ: 1401/5/5 00:00
اخبار

واکسن‌های ایرانی برای زائران اربعین مورد قبول عراق است
وزیر بهداشت گفت: مقامات عراقی همه واکسن‌های ایرانی را برای پذیرش زائران اربعین قبول دارند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود کشور عراق برای پذیرش زائران اربعین فقط واکسن‌های خارجی را قبول دارد، گفت: من 3 هفته قبل در عراق بودم و جلساتی نیز در همین باره داشتیم. 
مسؤولان عراقی همه واکسن‌های ایرانی را قبول دارند. وی ادامه داد: زائران اربعین حتما باید دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. عین‌اللهی همچنین با اشاره به راهپیمایی اربعین از هموطنان خواست سعی کنند راهپیمایی را در شب انجام دهند، چرا که ممکن است گرما‌زده شوند و همچنین افرادی که بیماری قلبی و... دارند از راهپیمایی اربعین منصرف شوند. وزیر بهداشت در ادامه گفت: مراکز درمانی ما در استان‌هایی که سفر اربعین از این نقاط آغاز می‌شود آمادگی کامل دارند و در عراق نیز هلال‌احمر و موکب‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هموطنان حضور خواهند داشت. عین‌اللهی افزود: هر کدام از پرستاران وزارت بهداشت که در مراکز درمانی و موکب‌ها حضور یابند و به هموطنان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهند، سفر آنان مأموریت حساب می‌شود و کادر درمان را تشویق می‌کنیم که همگام با مردم به آنان خدمات درمانی ارائه دهند. 
***
حدود 20 درصد مدارس ناایمن هستند
 وزیر آموزش‌و‌پرورش از نیاز به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده خبر داد. یوسف نوری با اشاره به اینکه ۸۱ درصد کلاس‌های درس در کشور از ایمنی و استحکام کافی برخوردارند، ابراز کرد: از ۱۹ درصد باقیمانده ۶ درصد کلاس‌های درس نیازمند تخریب و بازسازی و ۱۳ درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند که برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی آنها در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. نوری در ادامه با بیان اینکه متوسط سرانه فضای آموزشی کشور 5.22 مترمربع است، افزود: 8 استان سرانه‌ای کمتر از میانگین کشور دارند، که ۱۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد اعتبارات مورد نیاز برای رساندن آنها به متوسط کشوری است. به طور کلی استاندارد تعریف‌شده سرانه فضای آموزشی 8.39 مترمربع است که اعتبار مورد نیاز برای تحقق آن ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است. وزیر آموزش‌و‌پرورش در ادامه با اشاره به رشد جمعیت دانش‌آموزی کشور، گفت: در ابتدای دهه نود ۱۲ میلیون دانش‌آموز داشتیم که بعد از 10 سال این رقم هم‌اکنون به ۱۶ میلیون نفر رسیده است، این امر موجب شده با وجود حجم بالای فعالیت‌های انجام شده در تامین زیرساخت‌های آموزشی اما همچنان کمبودهایی در چند استان داشته باشیم. 
***
جای خالی اتوبوس‌های خون‌گیری در کشور
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر لزوم فراهم شدن امکان اهدای خون برای جمعیت روستایی کشور گفت: بهترین راه برای بهره‌مندی از مشارکت این قشر موثر کشور در اهدای خون، راه‌اندازی اتوبوس‌های خون‌گیری است. دکتر مصطفی جمالی مهم‌ترین شاخص در تصمیم‌گیری‌های سازمان انتقال خون را میزان ذخایر خون عنوان کرد و گفت: برای پایداری و استمرار ذخایر خون باید از ظرفیت همه مناطق کمک گرفت تا امکان اهدای خون برای جمعیت روستایی کشور نیز فراهم شود. وی با بیان اینکه در گذشته میزان ذخایر خون 5 روز در نظر گرفته می‌شد، افزود: طی ۳ ماه اخیر میانگین کشوری به حدود ۱۰ روز رسیده است. وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی اتوبوس‌های سیار خون‌گیری گفت: در این زمینه باید طی سال‌های گذشته اقدامات لازم انجام می‌شد. جمعیت روستایی، جامعه بسیار مهمی است و از سویی ایجاد ساختمان در هر روستا نیز توجیه منطقی ندارد، بنابراین بهترین راه برای بهره‌مندی از مشارکت این قشر موثر کشور در اهدای خون، راه‌اندازی اتوبوس‌های خون‌گیری است. 
***
سگ‌های ولگرد در خوزستان باز هم قربانی گرفتند
بانوی ۴۸ ساله شوشتری که چند روز پیش بر اثر گازگرفتگی سگ‌های ولگرد دچار هاری شده بود، جان خود را از دست داد. پس از حمله یک سگ ولگرد به خانمی ۴۸ ساله در شوشتر، این فرد بعد از گازگرفتگی دچار هاری شد. متاسفانه این بانوی شوشتری پس از چند روز بستری در بیمارستان رازی اهواز جان باخت. آمار صدمات فوتی و جرحی ناشی از حملات سگ‌های ولگرد در استان خوزستان در حال افزایش است اما تاکنون هیچ اقدام مناسبی از سوی متولیان امر جهت کنترل این معضل انجام نشده است‌.
***
رسانه‌ها از انتشار تصاویر دلخراش و خشونت‌آمیز خودداری کنند
هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه اخیر خود، ضمن تذکر به روزنامه‌های هم‌میهن و ابتکار به دلیل انتشار تصاویر دلخراش و غیرواقعی از قربانیان حادثه سیلاب رودبال استهبان تاکید کرد: رسانه‌ها از انتشار تصاویر دلخراش یا غیرواقعی خودداری کنند. هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه به دلیل انتشار تصاویر دلخراش و غیرواقعی از قربانیان حادثه سیلاب رودبال استهبان در صفحه اول روزنامه‌های هم‌میهن و ابتکار که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف مردم شده است، به مدیران مسؤول آن روزنامه‌ها تذکر داد. در همین رابطه هیات نظارت بر مطبوعات در پاسخ به مطالبات بحق مردمی برای جلوگیری از انتشار تصاویر دلخراش، خشونت‌آمیز و مغایر با سلامت روانی جامعه، طی اطلاعیه‌ای توجه اصحاب رسانه و مدیران مسؤول را به تاثیرگذاری رسانه‏‌های جمعی در شکل‌دهی افکار، نگرش‌‏ها و رفتار افراد جامعه، ضروری دانست تا در تولیدات رسانه‌ای به تاثیرات مثبت و منفی و بازخورد آنها بر رفتارهای اجتماعی توجه شود.

Page Generated in 0/0058 sec