printlogo


کد خبر: 251309تاریخ: 1401/5/5 00:00
اخبار

طرح جهش تولید در حوزه شیلات پیگیری می‌شود
 معاون اول رئیس‌جمهور بر لزوم استفاده از ظرفیت‌‌های موجود در کشور و همچنین به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا برای افزایش بهره‌وری و درآمدزایی در حوزه کشاورزی کشور تاکید کرد. محمد مخبر دیروز در همایش آغازین سال زراعی 1402-1401 با عنوان طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور، با اشاره به تأکیدات و حمایت‌های مقام معظم رهبری برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور گفت: جلب اعتماد مردم و کشاورزان مهم‌ترین عامل اجرای موفقیت‌آمیز این طرح است. 
وی برنامه‌ریزی و اجرای این طرح را حرکت در مسیری مقدس دانست و افزود: عزم جدی ما در این باره به واسطه اهمیت امنیت غذایی و کشاورزی در کشور است. معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کشور، گفت: تعامل مردم و دولت بسیار حائز اهمیت است و هر جا اعتماد مردم را در هر زمینه‌ای به دست آوردیم به موفقیت رسیدیم. مخبر با اشاره به وسعت ۳ استان شمالی ایران و میزان بارندگی در این استان‌ها گفت: باید ضمن استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، فناوری‌های روز دنیا برای افزایش بهره‌وری و درآمدزایی در حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها در کشور نیز مورد توجه قرار گیرد. 
***
افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی
 سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه برای کنترل تورم و جلوگیری از برداشتن از جیب مردم و فعالان اقتصادی تلاش‌هایی شده است، نتایج آن را امری برشمرد که به مرور دیده خواهد شد. 
 احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره دستاوردهای سفر پوتین و اردوغان به ایران، اظهار کرد: این سفرها در راستای سیاست کلی و زیر چتر عمومی سیاست همسایگی دولت پیگیری می‌شود و سفری که آقای پوتین داشت بر محور اجرایی شدن توافقاتی بود که در سفر آقای رئیسی به آنها اشاره شده بود، از جمله استفاده از روبل در بازار متشکل و موارد دیگری که بر آنها تفاهم شده بود. 
وی افزود: همچنین قرارداد انتقال گاز ما به ترکیه و نیز اجماع نظر ۲ رئیس دولت بر افزایش سقف مراودات تجاری هم از جمله مواردی بود که در گفت‌وگو با آقای اردوغان مطرح شد. 
خاندوزی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور کنترل تورم است، گفت: بعد از افزایش قیمت‌هایی که در خرداد و اردیبهشت وجود داشت، اقدام‌هایی برای کنترل تورم انجام شده است. 
وی ادامه داد: تا حد خوبی در کاهش کسری بودجه موفق بودیم به طوری که در مقایسه با سال قبل ۴۸درصد رشد منابع درآمدی بودجه محقق شده است. 
خاندوزی درباره وام ودیعه مسکن اظهار کرد: درباره وام ودیعه مسکن ۲۷ هزار تقاضای رسمی با فرم تکمیل‌شده برای استفاده از این وام ارسال شده است که ۱۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و برخی در مرحله تکمیل مدارک هستند و اخباری هم ارسال شده که بانک‌ها برای دادن این تسهیلات تعلل کرده‌اند که با پیگیری نظارتی بانک مرکزی و وزارت راه این بهانه‌ها گرفته خواهد شد. باید با سرعت بیشتری این کار انجام شود و سرعت فعلی مطلوب نیست. 
 سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: برای کنترل تورم و جلوگیری از برداشتن از جیب مردم و فعالان اقتصادی تلاشی‌هایی شده که به مرور نتایج آن را می‌بینیم. 
خاندوزی همچنین تاکید کرد: وصولی خزانه از فروش نفت خام و میعانات در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸۰ درصد رشد داشته است. 
***
جلوی روند صعودی نرخ بهره گرفته می‌شود
رئیس سازمان بورس ضمن تشریح جزئیات جلسه دیروز با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: قرار شد نرخ بهره بین‌بانکی، با توجه به اثراتی که بر بازار سرمایه و کلیت اقتصاد دارد، مدیریت و روند صعودی آن متوقف شود و روند کاهنده‌ای پیدا کند. 
مجید عشقی با اشاره به جلسه دیروز صبح با رئیس کل بانک مرکزی که در ساختمان شیشه‌ای میرداماد برگزار شد، گفت: با توجه به تشکیل کارگروه مشترک بین بازار سرمایه و بازار پول که از قبل سلسله جلساتی در این باره تشکیل شده بود، در جلسه امروز هم مروری بر مباحث مربوط به بازار سرمایه و بازارهای مالی را داشتیم. 
وی تاکید کرد: قرار بر این شد که درباره نرخ بهره بین‌بانکی، موضوع مدیریت شود و با توجه به اثراتی که بر بازار سرمایه و کلیت اقتصاد دارد، این موضوع مدیریت و روند صعودی آن متوقف شود و روند کاهنده‌ای پیدا کند. بنابراین مقرر شد بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم را در این باره انجام دهد که این نرخ روند نزولی به خود بگیرد. 
عشقی افزود: با توجه به مصوبه‌ای که در ستاد اقتصادی دولت در سال گذشته داشتیم، بنا بر این بود میانگین نرخ بهره بین‌بانکی یک عدد مشخصی باشد که امیدواریم بتوانیم به این نرخ نزدیک شویم. 
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در این جلسه مسائل مشترکی که بین بانک مرکزی و سازمان بورس وجود داشت هم دوباره مرور شد، تصریح کرد: ضوابط حاکم بر فعالیت نهادهای مالی که تحت مالکیت بانک‌ها هستند هم مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تغییراتی شکل بگیرد که این فعالیت‌ها تسهیل شود. 

Page Generated in 0/0056 sec