printlogo


کد خبر: 251310تاریخ: 1401/5/5 00:00
بر اساس مصوبه هیأت‌وزیران، حق‌الزحمه خدمات مشاوران املاک توسط سامانه معاملات محاسبه و در قرارداد و مبایعه‌نامه چاپ می‌شود
تغییر فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املا

گروه اقتصادی: متغیرهای متفاوتی در افزایش قیمت مسکن و تورم این حوزه نقش دارد. یکی از عواملی که برای تشدید تورم مسکن مطرح است، ذی‌نفع بودن مشاوران املاک از افزایش قیمت مسکن است به طوری که هرچه نرخ املاک بالاتر رود، مشاوران املاک حق‌الزحمه بیشتری دریافت می‌کنند و در نتیجه سود بالاتری نصیب‌شان خواهد شد. حال در تازه‌ترین اقدام دولت برای قطع رابطه حق‌الزحمه مشاوران املاک با قیمت مسکن، تعیین کمیسیون بنگاه‌های املاک بر مبنای درصدی از قیمت معاملاتی که سبب ذی‌نفع شدن بنگاه‌ها از گرانی مسکن می‌شد، لغو شد. طبق ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور، نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک تغییر می‌کند و هر سال این نرخ تغییر خواهد کرد. 
معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیات وزیران درباره تغییر حق‌الزحمه مشاوران املاک را به وزارتخانه‌های راه‌و‌شهرسازی، صمت، نیرو و دادگستری و سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور و اتاق اصناف ایران ابلاغ کرد. 
بر اساس این مصوبه نحوه محاسبه حق‌الزحمه مشاوران املاک از تعیین درصدی طرف‌های معامله به رقم ارزش منطقه‌ای معاملات که کمیسیون تقویم املاک سالانه تعیین می‌کند، تغییر کرد. 
گفتنی است تهران در این کمیسیون به ۱۰۰ بلوک تقسیم شده و متوسط قیمت املاک هر بلوک بر اساس شاخص‌های مختلف برای یک سال تعیین می‌شود. 
 
* جزئیات ابلاغیه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
بر اساس ماده ۴ ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور نرخ خدمات مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب ۱۳۶۶ - با اصلاحات بعدی آن با رعایت تبصره‌های ذیل آن و برای امور اجاره ملک بر مبنای درصدی از ارزش اجاری موضوع ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب ۱۳۶۶ - با اصلاحات بعدی آن بر اساس قانون نظام صنفی - مصوب ۱۳۸۲ - با اصلاحات بعدی تعیین می‌شود. کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است در اجرای ماده ۵۱ قانون نظام صنفی - مصوب ۱۳۸۲ - با اصلاحات بعدی، نرخ‌های مورد عمل صنف مشاوران املاک را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه اصلاح کند. دریافت هرگونه حق‌الزحمه توسط مشاوران املاک بیش از نرخ‌های مذکور، مشمول تخلف گران‌فروشی است. 
بر اساس ماده ۷ این ابلاغیه، حق‌الزحمه مربوط به هر یک از خدمات مشاوران املاک توسط سامانه معاملات محاسبه و در قراردادها و مبایعه‌نامه‌ها چاپ می‌شود. مشاوران املاک موظفند حق‌الزحمه را صرفا بر اساس مبلغ محاسبه شده توسط سامانه معاملات و به وسیله دستگاه‌های کارتخوان متصل به سازمان امور مالیاتی کشور اخذ کنند.
طبق ماده ۸ نیز اتاق اصناف ایران موظف است گزارش عملکرد نظارت بر فعالیت مشاوران املاک و همچنین رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس شاخص‌های اعلامی از جمله رعایت ضوابط و مقررات قانونی و صنفی، گزارش‌های نظارتی ثبت شده در سامانه معاملات، توان فنی و تخصصی در حوزه مسکن و ساختمان و رضایت طرفین معاملات را به صورت دوره‌های ۳ ماهه و به تفکیک استان و شهرستان جهت درج در سامانه معاملات به نحوی که برای عموم قابل دسترس باشد، در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد. 

Page Generated in 0/0061 sec