printlogo


کد خبر: 251330تاریخ: 1401/5/6 00:00
ترامپ با انتقاد از سیاست‌های بایدن: کشور ما به معنای واقعی کلمه به زانو درآمده است
دعوای پیرمردها!
بایدن در واکنش به سخنان ترامپ: پیرمرد از مدافتاده ! فکر نمی‌کنم تحریک انبوهی از مردم برای حمله به پلیس احترام به قانون باشد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور سابق آمریکا درنشست دو روزه مؤسسه «اول آمریکا» در واشنگتن از سیاست‌های بایدن و وضعیت آمریکا انتقاد شدیدی کرد و تلویحا از عزم خود برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ گفت.  «دونالد ترامپ»  در این نشست گفت: ایالات متحده به یک «ملت گدا» تبدیل شده که از کشورهای دیگر انرژی گدایی می‌کند. وی روز سه‌شنبه در جمع هوادارانش گفت آمریکا به یک «ملت گدا» تبدیل شده است که از دیگر کشورها انرژی گدایی می‌کند. ترامپ در سخنرانی خود در اجلاس «اول آمریکا» گفت: «کشور ما به زانو درآمده است، به معنای واقعی کلمه به زانو درآمده است. تورم، بالاترین تورم در 49 سال گذشته است؛ 9.1 درصد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند بسیار بالاتر از این است. قیمت بنزین به بالاترین حد در تاریخ کشورمان رسیده است. ما به یک ملت گدا تبدیل شده‌ایم که برای انرژی به کشورهای دیگر سر می‌زند». ترامپ گفت ایالات متحده در آستانه یک انتخابات میان‌دوره‌ای تاریخی است و آمریکایی‌ها سلطنت شکست‌خورده رئیس‌جمهور «جو بایدن»، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا را سرانجام رد خواهند کرد. رئیس‌جمهور جنجالی و سابق آمریکا در ادامه گفت بشدت معتقد است یک نامزد جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده در سال 2024 خواهد شد. ترامپ اما نگفت آن شخص چه کسی خواهد بود. از نظر ترامپ، اولویتی بالاتر از ایمن‌سازی مجدد خیابان‌ها و کنترل مرزهای آمریکا از طریق توقف مهاجران غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و جنایتکاران وجود ندارد. ترامپ پیش‌تر نیز اوایل ماه جولای در مصاحبه‌ای گفته بود تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات 2024 گرفته و تنها سوال باقیمانده این است که آیا تصمیم خود را قبل یا بعد از رأی‌گیری میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر اعلام کند. رقابت ترامپ برای انتخابات آتی آمریکا در حالی شدت گرفته است که کمیته 6 ژانویه در حال برگزاری جلسات متعدد رسیدگی به پرونده حمله طرفداران ترامپ به کنگره در سال 2021 است. ترامپ پیش از این بارها اعلام کرده بود در انتخابات 2024 به عنوان نامزد مستقل ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد اما زمان اعلام این خبر را مشخص نکرده بود. از سوی دیگر، اغلب نامزدهای ریاست‌جمهوری تا یک سال پیش از انتخابات، اعلام نامزدی نمی‌کنند تا زمان رقابت‌های انتخاباتی به حداقل برسد اما ترامپ قصد دارد بسیار زودتر از موعد این کار را انجام دهد. 
 
* بایدن خطاب به ترامپ: تو نمی‌توانی طرفدار دموکراسی یا آمریکا باشی
در همین حال جو بایدن نسبت به اظهارات دونالد ترامپ درباره عدم احترام به قانون در آمریکا واکنش نشان داد. ترامپ روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در اجلاس اول آمریکا در واشنگتن گفت: «دیگر در آمریکا به قانون احترام گذاشته نمی‌شود و دیگر هیچ نظمی وجود ندارد. کشور ما در حال حاضر تبدیل به مرکز جنایت شده است». جو بایدن اما دیروز در توئیتی با اشاره به حمله ژانویه 2021 به ساختمان کنگره، نسبت به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: پیرمرد از مدافتاده! من فکر نمی‌کنم تحریک انبوهی از مردم برای حمله به پلیس احترام به قانون باشد. شما نمی‌توانید هم طرفدار شورش باشید و هم طرفدار پلیس یا طرفدار دموکراسی و آمریکا باشید. بایدن همچنین در پیامی ضبط شده، دونالد ترامپ را فردی ضدپلیس خواند که شجاعت لازم برای توقف حمله به کنگره در ژانویه 2021 را نداشته است. وی در این پیام ضبط شده برای کنفرانس نوبل که در ایالت فلوریدا برگزار می‌شد، اظهار کرد در روز حمله به کنگره نیروهای پلیس قهرمان بودند اما دونالد ترامپ آنقدر شجاعت نداشت که این حمله را متوقف کند. 
 
* کاهش چشمگیر حمایت از نامزدی مجدد بایدن در بین دموکرات‌ها
کمپین انتخاباتی ترامپ در حالی شکل می‌گیرد که اوضاع دموکرات‌ها برای انتخابات میان‌دوره‌ای اصلا خوب نیست؛ انتخاباتی که می‌تواند ریاست‌جمهوری بایدن را برای 2 سال آینده فلج کند. در این شرایط دموکرات‌ها بیشترین اتهام را در شکل گرفتن این وضعیت عملکرد شخص رئیس‌جمهور جو بایدن می‌دانند. بایدن در حال حاضر بسیار نامحبوب است و این باعث می‌شود دموکرات‌های برجسته به طور فزاینده‌ای شکایت کنند که او به چشم‌انداز انتخاباتی کل حزب دموکرات لطمه می‌زند، حتی برخی معتقدند بایدن نباید به دنبال انتخاب مجدد باشد. روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته نوشت: بایدن اکنون باید اعلام کند برای انتخابات مجدد در سال 2024 نامزد نخواهد شد. او نباید از حزب دموکرات یا مردم بخواهد خطر یک دوره 4 ساله دوم را که پس از رسیدن او به 82 سالگی آغاز می‌شود، بپذیرند.
نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، در صورت نامزدی برای دوره دوم، نمی‌تواند روی حمایت گسترده رای‌دهندگان در حزب خود حساب کند. نتایج این نظرسنجی که به سفارش «سی‌ان‌ان» انجام شده نشان می‌دهد 75 درصد حامیان دموکرات‌ها خواهان نامزد دیگری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 هستند. در زمستان تقریبا از هر ۲ حامی دموکرات‌ها یک نفر از نامزد شدن مجدد بایدن استقبال می‌کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که تا انتخابات آینده 81 ساله خواهد شد، بارها تاکید کرده است اگر سلامتی‌اش اجازه دهد، می‌خواهد دوباره نامزد شود. نتایج این نظرسنجی بدان معناست که رئیس‌جمهور آمریکا یک سال و نیم پس از روی کار آمدن در سطح پایین محبوبیت قرار دارد. بر اساس پورتال پیش‌بینی انتخابات ایالات متحده (FiveThirtyEight)، حمایت از رهبری او تنها 38 درصد است، در حالی که 56.9 درصد با آن مخالفند. به این ترتیب وضعیت نظرسنجی‌های بایدن در این نقطه زمانی پس از روی کار آمدن بدتر از نظرسنجی‌های سلف وی است.
 دونالد ترامپ در تابستان 2018 از حمایت 41.5 درصد آمریکایی‌ها برخوردار بود. آخرین رئیس‌جمهور ایالات متحده که نتایج نظرسنجی‌هایش یک سال و نیم بعد از روی کار آمدن بدتر از بایدن بود، هری ترومن در سال 1946 بود. البته ترامپ نیز در حفظ محبوبیت خود در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه با مشکل مواجه بود.
 
* رأی‌دهندگان آمریکایی روی یک مورد توافق دارند؛ صداهای تازه در عرصه سیاست
در آمریکایی که در امتداد هر شکاف قابل تصوری دچار تزلزل شده، تمایل مشترکی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به اینکه نسل جدیدی از رهبران سیاسی روی کار بیاید، تشدید شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره افزایش مطالبه تغییر در سطح رهبران سیاسی در آمریکا نوشت: گفتمان بر سر لزوم روی کار آمدن نسلی جدید از رهبران سیاسی در آمریکا زمانی که صحبت از کاخ سفید در میان باشد، برجسته‌تر می‌شود؛ این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا راه انداختن یک کمپین ریاست‌جمهوری دیگر و اعلامش را در نظر دارد و نسبت به توانایی جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای رسیدن به یک دوره دیگر ریاست‌‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ در ۸۲ سالگی، شک و تردید ابراز شده است.

Page Generated in 0/0059 sec