printlogo


کد خبر: 251333تاریخ: 1401/5/6 00:00
دور دنیا

نتانیاهو: همه چیز اسرائیل  در حال نابودی است
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره اوضاع تل‌آویو گفت همه چیز در سرزمین‌های اشغالی در حال نابود شدن است. بنیامین نتانیاهو که به عنوان طویل‌المدت‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و سرانجام پارسال بعد از چندین دوره قبضه قدرت کنار رفت، رقبای سیاسی خود، یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت فعلی و بنی گانتس، شریک سیاسی سابقش را به تضعیف امنیت اسرائیل با لفاظی‌های خصمانه درباره روسیه متهم کرد. نتانیاهو روز سه‌شنبه در یک سخنرانی زنده گفت، میراث او که هماهنگی نظامی نزدیک با روسیه بود، در حال نابودی است. نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در این ارتباط گفت: «نگران این هستم همه چیزهایی که در سال‌های گذشته به دست آورده‌ایم، جلوی چشمان‌مان نابود شود، همه چیز در حال خراب شدن است». نگرانی صهیونیست‌ها درباره تنش با روسیه بویژه پس از ممنوعیت فعالیت آژانس یهود در این کشور بالا گرفته است. 
***
روسیه تنها در یک حمله ۱۰۰ موشک آمریکایی هیمارس را منهدم کرده است
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای روس در جریان حمله ۲۴ جولای (۲ مرداد) بیش از 100 موشک هیمارس ساخت آمریکا را در منطقه دنیپروپتروفسک اوکراین منهدم کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه پیش‌تر نیز خبر داده بود چند سامانه هیمارس تامین‌شده از سوی غرب برای اوکراین را از بین برده است. آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تسلیحات سنگین از جمله توپخانه راکتی هوویتزر و هیمارس به اوکراین ارسال می‌کنند که سامانه‌های هیمارس دقیق‌تر است و برد بیشتری در مقایسه با مدل‌های روسی خود دارد. در حالی که غرب برای کمک، سلاح‌هایی را به اوکراین ارسال کرده، کی‌یف معتقد است فقط بخشی از تسلیحات لازم را دریافت کرده است و برای دریافت سلاح‌های سنگین‌تر تلاش بسیار می‌کند. در این میان پنتاگون اعلام کرد «لوید آستین» و «الکسی رزنیکف» وزیران دفاع آمریکا و اوکراین در تماس تلفنی جدید خود درباره کمک‌های نظامی به کی‌یف از جمله تحویل راکت‌اندازهای چندگانه هیمارس بحث و تبادل نظر کردند. چندی پیش اوکراین اعلام کرد کنگره آمریکا نسبت به تحویل ۳۰ قبضه مهمات و سامانه هیمارس به کی‌یف متعهد شده است. 
***
بدرقه جالب وزیر برکنار شده بحرینی
در پی برکناری وزیر فرهنگ بحرین به خاطر مخالفت با سازش با رژیم صهیونیستی، فایلی ویدئویی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان‌دهنده بدرقه جالب توجه وی توسط همکارانش و حمایت ضمنی از مواضع او در همبستگی با ملت فلسطین است. پادشاه بحرین بتازگی شاهزاده «می بنت محمد آل‌خلیفه» وزیر فرهنگ و آثار باستانی بحرین را که به عنوان چهره مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونستی معروف است، به دلیل دست ندادن با سفیر رژیم صهیونیستی در منامه از سمتش برکنار کرد. ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲ سفیر ایالات متحده در منامه، مراسمی را به مناسبت درگذشت پدرش در منزل خود برگزار کرد و از برخی سفرا و مقام‌ها از جمله «ایتان نائیه» سفیر رژیم صهیونیستی در بحرین و شیخه «می بنت محمد» دعوت کرد. به نوشته رسانه‌ها، این مقام بحرینی که عضو دستگاه حاکمه خاندان آل‌خلیفه است، به دلیل اینکه در این مراسم از دست دادن با سفیر رژیم صهیونیستی در بحرین خودداری کرده بود، از سمتش برکنار شد. 
***
جانسون نامزد دبیرکلی ناتو می‌شود
بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس قصد دارد نامزد دبیرکلی ناتو شود. روزنامه تلگراف گزارش داد در صورتی که دوره ریاست «ینس استولتنبرگ» دبیرکل فعلی در سپتامبر سال آینده به اتمام برسد، بوریس جانسون می‌تواند جایگزین مناسبی برای وی باشد. در گزارش تلگراف آمده است: جانسون می‌تواند گزینه مطلوبی برای این سمت باشد زیرا آمریکا به هیچ شخصی در اتحادیه اروپایی برای اینکه بتواند این سمت را بر عهده گرفته و پیشنهادات مکرر برای ارتش جدید اروپا ارائه بدهد، اعتماد ندارد. در این بین برخی رسانه‌ها از مخالفت مکرون با انتخاب وی خبر دادند. 
***
نشست وزرای دفاع کشورهای اقیانوس‌ آرام با محوریت چین
وزرای دفاع کشورهای حوزه هند- پاسیفیک با هدف تقویت ارتباط در مقابل رشد کمپین در جریان چین، در گسترش نفوذ و حضور نظامی خود در منطقه گرد هم آمدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت نشست ۳ روزه رهبران نظامی در سیدنی استرالیا با محوریت وضعیت کلی پیرامون خیزش چین، منطقه آزاد و باز پاسیفیک و تضمین منطقه هند-پاسیفیک باثبات و دارای صلح‌ است. وی ادامه داد: این یک کنفرانس بزرگ برای هماهنگی منافع امنیتی مشترک و بررسی مسائل امنیتی ملی است که بر گردن همگی ما است. مقام‌های ارشد نظامی از ۲۶ کشور در این کنفرانس حضور دارند و بسیاری از آنها وزرای دفاع هستند. همچنین چین برای شرکت در این نشست دعوت شده بود اما نتوانست در آن شرکت کند. در جریان نشست خبری دیروز، میلی گفت وزرای دفاع درباره اینکه چگونه می‌توانند بیشتر با یکدیگر همکاری کنند و ارتش‌های خود را توانمند کنند، به گفت‌وگو پرداختند. همچنین آنها درباره رزمایش‌ها نیز صحبت کردند. این کنفرانس با رزمایش دریایی گسترده «حاشیه اقیانوس آرام» در نزدیکی هاوایی همزمانی دارد. این رزمایش، بزرگ‌ترین مانور دریایی جهان و به میزبانی آمریکاست. ژنرال میلی افزود: رهگیری جنگنده‌های شرکا و متحدان توسط چین در حریم هوایی بین‌الملل در منطقه پاسیفیک در ۵ سال گذشته شدت گرفته است. فعالیت‌های چین به نظر با هدف تسلط یا قدرتنمایی است، چون این کشور با منطقه آزاد و باز پاسیفیک مخالف است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نیز گفت: صحبت درباره هر گونه سفر ویژه‌ای زود است.

Page Generated in 0/0056 sec