printlogo


کد خبر: 251344تاریخ: 1401/5/6 00:00
شناسایی 10526 بیمار جدید و فوت 37 نفر در 24 ساعت
افزایش چشمگیر آمار تزریق واکسن کرونا

اوج‌گیری دوباره کروناویروس و افزایش چند برابری موارد ابتلا، بستری و فوت در مقایسه با هفته‌های گذشته، موجب شد آمار روزانه تزریق واکسن کرونا با افزایش چشمگیری مواجه شود و از 10 هزار دوز به بیش از 106 هزار دوز در روز برسد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 5 مردادماه ۱۴۰۱ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۵۲۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۴۴۱ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۸۹ نفر رسید. 
همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 37 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۷۹۵ نفر رسید. 
خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۷۵ هزار و ۹۱۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
این در حالی است که ۱۱۰۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۳ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۲۶ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، 86 شهرستان در وضعیت نارنجی، 199 شهرستان در وضعیت زرد و 106 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۸۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۹۵ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۶۲ هزار و ۵۲۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۲ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۴۹۹ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز منتهی به ۵ مرداد، ۱۰۶ هزار و ۹۲۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* وزیر بهداشت: عزاداری‌های محرم در فضای باز برگزار شود
وزیر بهداشت گفت: بهتر است مراسم عزاداری ماه محرم در فضای باز برگزار شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. 
بهرام عین‌اللهی پس از حضور در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم افزود: آخرین تصمیمات اتخاذ شده در ستاد کرونا بیانگر این است که یکی از مسائل مهمی که می‌تواند از انتشار کرونا جلوگیری کند، واکسیناسیون است، بنابراین توصیه می‌کنیم افراد برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند، زیرا با بی‌توجهی نسبت به واکسن، تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد. 
وی یادآور شد کرونا مساله شخصی نیست و مردم در جامعه حضور می‌یابند، بنابراین نیاز است اقدام به تزریق واکسن کنند. در ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم خواسته شد به شرطی که ۶ ماه از نوبت تزریق واکسن قبلی آنها گذشته باشد، نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. 
وزیر بهداشت افزود: می‌طلبد مراسمات عزاداری ماه محرم در محیط باز برگزار شود و در محیط بسته هم تهویه مناسب باشد تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. همچنین استفاده از ماسک در شرایطی که تجمع زیادی وجود دارد، می‌تواند جلوی انتشار ویروس را بگیرد.
***
    ضرورت تزریق دوز یادآور برای رهایی از کرونا   
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واکسن‌های دوز یادآور بویژه واکسن‌های ایرانی باعث ایجاد لخته خون در مغز نمی‌شوند و نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد. علی‌‌اصغر اخوت در حاشیه برگزاری بیست‌و‌نهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران که در حال برگزاری است با بیان این موضوع که منعی برای تزریق واکسن دوز یادآور در هیچ یک از گروه‌های هدف بویژه در جوانان وجود ندارد، اظهار داشت: واکسن‌های ایرانی ترکیبی از ویروس ضعیف شده هستند و باعث ایجاد سکته مغزی در فرد نمی‌شوند. دبیر بیست‌و‌نهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی تصریح کرد: متاسفانه همه‌گیری بیماری کرونا باعث ایجاد آسیب‌های زیاد در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند شد، بویژه مبتلایان به سکته مغزی که روند درمان‌شان به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی به تعویق افتاد. اخوت بیان داشت: 5-4 ساعت اول درمان سکته مغزی مهم است و از آن به عنوان زمان طلایی یاد می‌شود که به تعویق افتادن این زمان باعث افزایش سکته مغزی خواهد شد. وی افزود: باید توجه داشت که درمان بیماران سکته مغزی اهمیت زیادی دارد و باید مبتلایان نسبت به تشخیص و درمان بموقع توجه جدی کنند. اخوت با اشاره به اهمیت برگزاری همایش بین‌المللی نورولوژی تاکید کرد: در این همایش 4 روزه محورهایی مانند دمانس، عوارض عصبی کرونا، سکته مغزی، پارکینسون و... با حضور سخنرانان داخلی و خارجی به صورت مجازی و حضوری در هتل المپیک تهران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. محمدرضا قینی، رئیس بیست‌و‌نهمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در این همایش گفت: کرونا سیستم مغز را درگیر می‌کند، بنابراین افراد مراقبت‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا را در اولویت قرار داده و نسبت به این بیماری بی‌توجه نباشند.

Page Generated in 0/0073 sec