printlogo


کد خبر: 251348تاریخ: 1401/5/6 00:00
بر اساس اعلام گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در ۴ ماه نخست امسال به ۳۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹درصدی داشته است
رشد ۲۲ درصدی صادرات ایران در ۴ ماه نخست امسال

توسعه دیپلماسی اقتصادی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم محسوب می‌شود و یکی از مسیرهای خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز توسعه تجارت با کشورهای مختلف عنوان می‌شود. 
بر اساس اعلام گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در ۴ ماه نخست امسال به ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه  سال قبل رشد ۱۹درصدی داشته است. 
از کل میزان تجارت ۴ ماه نخست امسال، سهم صادرات ۳۵ میلیون و ۶۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به ۴ ماه نخست سال قبل با رشد ۲۲ درصدی در ارزش همراه بوده و واردات نیز با ارزش مشابه صادرات رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است. 
چین با خرید ۱۰ میلیون و ۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیون و ۹۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار، امارات عربی متحده با ۳ میلیون و ۹۵۲ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیون و ۳۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار و هند با یک میلیون و ۳۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار، ۵ مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران تا پایان تیرماه بودند. 
بر اساس این گزارش، پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، اوره، بوتان مایع، پلی اتیلن، قیر نفت، روغن‌های سبک نفتی، شمش آهن و فولاد و فرآورده‌های سبک دارای بیش از ۷۰ درصد نفت یا روغن‌های معدنی قیری، ۱۰ قلم کالای نخست صادراتی ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه بودند. 
بر پایه این گزارش، ۱۱ میلیون و ۱۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار نیز در ۴ ماه ابتدایی سال وارد کشور و از گمرکات ترخیص شده است. 
بر همین اساس، امارات با فروش ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار، ترکیه با ۹۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار، هند با ۵۲۸ هزار تن به ارزش ۸۵۹ میلیون دلار و روسیه با ۹۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۹۹ میلیون دلار، ۵ کشور نخست فروش کالا به ایران در این مدت بودند. 
بر اساس این گزارش گندم معمولی، برنج سفید، گوشی تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، شکر خام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده‌ای و کک‌های زغال‌سنگ، ۱۰ قلم اول کالاهای وارده به کشور در ۴ ماه اخیر بودند. 

Page Generated in 0/0055 sec