printlogo


کد خبر: 251350تاریخ: 1401/5/6 00:00
اخبار

توافق ایران و روسیه برای جایگزین سوئیفت
معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه گفت: تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین سوئیفت پیشنهاد کردند و تقریبا به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌اند. 
مهدی صفری به اسپوتنیک گفت: تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به جای سوئیفت پیشنهاد کردند و اکنون تقریبا به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. 
وی افزود: قرار شد از کارت اعتباری میر روسیه در ایران استفاده شود و فکر می‌کنم (این کارت) بزودی فعال شود. 
صفری تاکید کرد: ایران برای ورود به بازار جهانی نفت مشتاق است و در صورت ورود به این بازار، توانایی فروش نفت به اندازه سهمش در اوپک را دارد. 
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: حجم غلاتی که ایران می‌خواهد از روسیه وارد کند احتمالا به 10 میلیون تن خواهد رسید.  صفری توضیح داد: در صورت تقویت گروه بریکس، دلار از معاملات حذف خواهد شد و امیدواریم ارز واحد پیشنهادی بزودی در سازمان شانگهای تصویب شود. 
وی اضافه کرد: توافقی میان تهران و مسکو برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی صورت گرفته است و بر این اساس، مقدار زیادی غلات از روسیه وارد کرده‌ایم. 
***
افزایش ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی نفت در سال ۱۴۰۱
وزیر نفت گفت: وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳ برابر و نسبت به سال ۹۸، بیش از ۲ برابر شده است. در 4 ماه نخست امسال نیز نسبت به 4 ماه نخست پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است. 
جواد اوجی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای نخست عمر دولت سیزدهم ظرفیت تولید نفت خام کشور روزانه حدود ۳ میلیون بشکه بود، اظهار کرد: با اقدام‌ همکارانم در شرکت ملی نفت ایران از جمله تعمیر چاه‌های موجود، حفاری چاه‌های جدید و انجام عملیات اسیدکاری، ظرفیت تولید امروز به ۳ میلیون و ۸۱۸ هزار بشکه رسیده است. 
وی افزود: در بخش صادرات میعانات گازی و فروش نفت خام با دیپلماسی فعال در ماه‌های اخیر، رکوردی تازه در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به ۳ سال گذشته ثبت شده و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، همچنین در زمینه صادرات گاز طی یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به ‌طور میانگین ۲۵درصد روبه‌رو بوده است، برای نمونه در بخش صادرات گاز طبیعی به عراق تنها ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته‌ایم؛ ضمن آنکه بر خلاف سال‌های گذشته که گاز مایع (ال‌پی‌جی) بیشتر با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد، اکنون با تلاش همکاران ما در صنعت نفت با افزایش ۱۵ درصدی در صادرات روبه‌رو بوده است. 
وزیر نفت با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پول حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی به کشور بازگشته است، گفت: وصول ارزی ایران از محل فروش این محصولات 2.5 برابر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است. برای نمونه تنها در بخش صادرات گاز 1.6 میلیارد دلار از مطالبات گازی از عراق وصول شده است؛ بنابراین در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات گاز طبیعی دیده شده است که در ۴ ماه نخست امسال همه تکالیف خود در این زمینه را محقق کرده‌ایم. 
اوجی افزود: وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳ برابر و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است. ۴ ماه نخست امسال نیز نسبت به ۴ ماه نخست پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است. 
***
مصرف ۲۰۰ هزار مشترک برق در تهران بیش از  ۲ برابر الگوی تعیین‌شده
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: ۲۰۰ هزار مشترک در تهران بیش از ۲ برابر الگوی مصرف تعیین شده برق مصرف می‌کنند. 
کامبیز ناظریان افزود: مشترکان بسیار پرمصرف تهرانی در صورت کاهش ندادن مصرف برق با محدودیت‌های قانونی مواجه خواهند شد. وی ادامه داد: بالغ بر ۶۵ درصد مشترکان تهرانی الگوی مصرف تعیین شده را رعایت کرده‌اند که از همراهی و همکاری شهروندان تهرانی در مدیریت بار شبکه توزیع برق پایتخت تقدیر می‌کنیم. 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق پایتخت خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قابل‌توجه مصرف برق در کشور طی سال جاری، شاهد هستیم که با همکاری مردم فهیم کشور بویژه شهروندان تهرانی، امسال هیچ‌گونه قطعی برق رخ نداده است و این مهم علاوه بر تلاش‌های کارکنان صنعت برق کشور، مرهون توجه ویژه هموطنان به پیام‌ها و درخواست‌های ما مبنی بر لزوم مدیریت مصرف برق است. 
ناظریان افزود: ۳۵ درصد تهرانی‌ها بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند که بسیاری از این مشترکان با اندکی توجه بیشتر قادر خواهند بود در دسته مشترکان کم‌مصرف قرار بگیرند. وی ادامه داد: شهر تهران دارای حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک خانگی است که بالغ بر ۶ درصد این مشترکان یعنی حدود ۲۰۰ هزار مشترک، ماهانه بیشتر از ۶۰۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کنند که در راستای توزیع عادلانه منابع کشور و یارانه‌های بخش انرژی، بی‌شک بر اساس قوانین مصوب، در صورت خودداری از کاهش مصرف برق، مشمول اعمال محدودیت‌های قانونی خواهند شد.

Page Generated in 0/0054 sec