printlogo


کد خبر: 251377تاریخ: 1401/5/8 00:00
دور دنیا

8 کشته در سیل کنتاکی آمریکا
بر اثر وقوع سیل در شرق ایالت کنتاکی در شرق مرکزی آمریکا تاکنون دست‌کم ۸ نفر کشته شده‌اند اما انتظار می‌رود رقم واقعی قربانیان ۲ برابر این آمار باشد. به گزارش رویترز، وقوع سیل در شرق این ایالت باعث قطع برق 24 هزار خانه شده و یافتن آب آشامیدنی در بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده با مشکل مواجه شده است و به همین دلیل تانکرهای آب آشامیدنی باید به منطقه اعزام شوند. به گفته «اندی بشر» فرماندار کنتاکی، مجموعه توفان‌ها باعث بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و وارد آمدن خسارت‌های بی‌شماری شده که جبران این خسارت‌ها ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. او ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده در 6 منطقه از این ایالت تصریح کرد: ما با یکی از بدترین و مخرب‌ترین سیل‌ها در تاریخ کنتاکی مواجه هستیم. صدها تن ممکن است خانه‌های خود را از دست بدهند. به گفته بشر، تاکنون دست‌کم 8 نفر بر اثر سیل کشته شده‌اند و انتظار می‌رود این رقم ۲ برابر شود. 
***
هشدار درباره شیوع باکتری مرگبار در آمریکا
 مقامات بهداشتی ایالات متحده درباره خطر شیوع نوعی باکتری خطرناک هشدار دادند که اخیرا برای نخستین ‌بار در این کشور شناسایی شده و دست‌کم جان ۲ نفر را گرفته است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) اعلام کرد باکتری «بورخولدریا پزوئدو مالی» برای نخستین‌بار در محیط‌زیست قاره آمریکا مشاهده شده که چندین نفر را مبتلا کرده است. این سویه مسؤول بیماری نادر «ملیوئیدوز» است که همچنین به عنوان بیماری «ویتمور» شناخته می‌شود. به گزارش این سازمان، باکتری مزبور از طریق نمونه‌برداری محیطی از خاک و آب در منطقه خلیج‌ در مصب می‌سی‌سی‌پی در خلیج مکزیک طی بررسی ۲ مورد ملیوئیدوز انسانی شناسایی شد. یک مورد از این بیماری اوایل ژوئیه 2020 شناسایی شده بود. بر اساس این گزارش، توالی‌یابی ژنومی نشان داد ۲ بیمار ملیوئیدوز «به یک سویه جدید از نیمکره غربی آلوده شده‌اند» که متمایز از ژنوم‌های ایزوله‌ شناخته شده قبلی بود. هر ۲ مورد به دلیل عفونت خون و ذات‌الریه در بیمارستان بستری شدند اما پس از درمان با آنتی‌بیوتیک بهبود یافتند. 
***
زخمی شدن ده‌ها فلسطینی در کرانه باختری
نظامیان رژیم صهیونیستی با تیراندازی به سمت فلسطینیان در مرکز کرانه باختری، ده‌ها نفر را زخمی کردند. به نوشته روزنامه رأی‌الیوم به نقل از شاهدان عینی، دیروز در پی برگزاری تظاهرات فلسطینیان در اعتراض به تجاوزات شهرک‌نشینان در شهرک المغیر واقع در شرق رام‌الله، درگیری بین آنها و فلسطینیان و شهرک‌نشینان به وقوع پیوست و نظامیان اسرائیلی به دنبال آن با گلوله جنگی و پلاستیکی و گاز اشک‌آور به سمت فلسطینیان تیراندازی کردند. شهرک‌نشینان ساکن المغیر با باتوم و سنگ به سمت فلسطینیانی که در تظاهرات اعتراض‌آمیز مشارکت کرده بودند، حمله کردند. بر این اساس ۳ تن از فلسطینیان که هدف اصابت گلوله جنگی قرار گرفتند، در بیمارستان بستری شدند و ده‌ها نفر نیز هدف اصابت گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور قرار گرفتند که در محل درمان شدند. گزارش‌های جنبش اسرائیلی «صلح اکنون» حاکی از وجود حدود ۶۶۶ هزار شهرک‌نشین در ۱۴۵ شهرک بزرگ غیرقانونی و ۱۴۰ بلوک مسکونی صهیونیستی در کرانه باختری بویژه قدس شرقی است.
***
اوکراین سربازانش را قتل‌عام کرد
اقدامات ارتش اوکراین برای مقصر نشان ‌دادن نیروهای روس در ارتکاب جنایات جنگی، وارد فاز جدیدی شده است. این بار کی‌یف در ادامه سناریو‌سازی علیه مسکو، نیروهای نظامی به اسارت درآمده خودش را با موشک‌های تازه دریافت کرده آمریکایی هدف قرار داد. ارتش اوکراین اواخر هفته گذشته به پیشداری نیروهای نئونازی موسوم به هنگ آزوف، در یک عملیات پرچم دروغین با استفاده از سامانه‌های موشکی سیار آمریکایی «‌ام 142» موسوم به «هایمارس» یک زندان تحت کنترل نیروهای روس در جمهوری دونتسک را هدف قرار داد که سربازان اسیر اوکراینی در آن نگهداری می‌شدند. 
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است در حمله موشکی تحریک‌آمیز اخیر به بازداشتگاه مزبور واقع در شهر اُلِنیفکا در جمهوری خلق دونتسک دست‌کم ۵۳ اسیر جنگی اوکراینی کشته و ۷۵ نفر از آنها زخمی شدند و ۸ نفر از کارکنان این زندان نیز دچار جراحاتی با شدت‌های متفاوت شدند.  وزارت دفاع روسیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله هوایی به زندان دونتسک که در آن اسرای گردان افراطی و نئونازی آزوف نگهداری می‌شدند، اقدامی آشکارا تحریک‌آمیز و یک جنایت جنگی توسط کی‌یف برای ارعاب مردم اوکراین و تبلیغات دروغین علیه روسیه و تنبیه کردن سربازان در حال تسلیم اوکراینی است.  دیروز همچنین «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل از برگزاری نشست دوباره شورای امنیت درباره اوکراین در روز جمعه به درخواست طرف‌های غربی خبر داد و هشدار داد مسکو هم مسائلی را برای بیان کردن دارد. 

Page Generated in 0/0053 sec