printlogo


کد خبر: 251409تاریخ: 1401/5/9 00:00
قائم‌مقام ساترا: سیاست ساترا سرعت و دقت در پاسخگویی است
پلتفرم‌ها مکمل صداوسیما هستند نه رقیب آن

برنامه رادیویی «سینماچی» این هفته با موضوع «اختلافات میان پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی و ساترا» با شرکت قائم‌مقام سازمان تنظیم و توسعه مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و مدیرعامل پلتفرم نماوا روی آنتن رادیو جوان رفت تا برخی ابهامات در این حوزه رفع شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، طی ماه‌های اخیر بین پلتفرم‌های نمایش خانگی و ساترا همواره جدل‌های فراوانی وجود داشته است. بر همین اساس برنامه رادیویی «سینماچی» در برنامه این هفته با موضوع «اختلافات میان پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی و ساترا» روی آنتن رادیو جوان رفت. 
در برنامه «سینماچی» حسن شانه‌ساز، مدیرعامل پلتفرم نماوا در پاسخ به سوال مجری درباره علت اختلاف با پلتفرم فیلیمو گفت: ما با فیلیمو شراکت داشتیم و بعد تخلفاتی رخ داد که در حال پیگیری آن هستیم و یکی از دلایل اختلافاتی که شما گفتید این موضوع است. اما درباره اختلاف پلتفرم‌ها با ساترا باید یادآور شوم که سال گذشته ساترا در برابر همه پلتفرم‌ها جز یکی از آنها بسیار سخت‌گیری می‌کرد و مجوزی صادر نمی‌کرد. ما هم این ماجرا را در قالب نامه‌ای به آقای جبلی توضیح دادیم و کمک خواستیم اما بعد از تغییر مدیریت ساترا و پس از اختلالی که در ابتدای این دوره پیش آمد و برای هیچ کس مجوز صادر نمی‌شد، ساترا رفتار خوبی را در پیش گرفت و تعامل با پلتفرم‌ها را آغاز کرد. 
مدیرعامل پلتفرم نماوا درباره صلاحیت و تخصص وزارت ارشاد و ساترا برای نظارت بر شبکه نمایش خانگی نیز گفت: به هر حال باید بدانیم که وزارت ارشاد قدمتی چند ده ساله در نظارت بر آثار شبکه نمایش خانگی دارد و از این باب سرعت، تخصص و چابکی مثال‌زدنی در این حوزه دارد اما ساترا ارگانی نوپاست و در همین مدت ۲ سال هم تغییر مدیرعامل را تجربه کرده و طبیعتا ایراداتی در نحوه پاسخگویی، مسائل اجرایی و سازماندهی دارد. از طرفی هم صداوسیما هر چند شأن بالاتری از رقابت با پلتفرم‌ها دارد و باید در این حوزه پدری کند اما گاهی به نظر می‌رسد که در حال رقابت با پلتفرم‌هاست و من مصادیقی برای اثبات این موضوع دارم که آن را به مدیران ساترا ارائه کرده‌ام. 
در این برنامه محسن قائمی‌نسب، قائم‌مقام ساترا درباره اختلافات تازه پیش آمده میان پلتفرم‌ها با ساترا توضیح داد: تعداد بسیار محدودی از پلتفرم‌ها ممکن است خود را در چارچوب نظارت‌های ساترا قرار ندهند و در مقاطعی احساس نیاز به دریافت مجوز از ساترا برای تولیدات خود نکنند که این طبیعتا خلاف چارچوب نظارتی ساترا است. در چنین شرایطی به طور معمول ما به واسطه این اقدام غیرقانونی اخطار می‌دهیم و برای حل مشکل وارد تعامل می‌شویم. 
قائم‌مقام ساترا در پاسخ به سوال مجری درباره شائبه رقابت صداوسیما با شبکه نمایش خانگی گفت: به صراحت می‌گویم سازمان صداوسیما و ساترا وجود و فعالیت پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی را نه‌تنها رقیبی برای خود نمی‌دانند، بلکه مکمل خود می‌دانند و معتقدیم تولیدات باکیفیت در شبکه نمایش خانگی می‌تواند به فعالیت‌های تلویزیون کمک کند. این را به صراحت عرض می‌کنم که نگاه ما به پلتفرم‌ها بر مبنای رفاقت است، نه رقابت. 
قائمی‌نسب درباره اعتراضات پلتفرم‌ها در رابطه با تاخیر و عدم پاسخگویی ساترا نسبت به فیلمنامه‌ها و تولیدات آماده نیز گفت: سیاست ما در حال حاضر این است که با سرعت و دقت و پاسخگویی در اسرع وقت به تولیدات و فیلمنامه‌های پلتفرم‌ها رسیدگی و آنها را بررسی کنیم. من منکر این نیستم که ممکن است در مواردی با تأخیر پاسخگو بوده باشیم اما در تلاش هستیم به شکلی که عرض کردم با پلتفرم‌ها تعامل کنیم و حل مشکل سریال «شبکه مخفی زنان» هم نمونه‌ای از همین موضوع است. تلاش می‌کنیم که آثار باقیمانده را هم ظرف یکی، دو ماه آینده بررسی و به پلتفرم‌ها اعلام کنیم.

Page Generated in 0/0056 sec