printlogo


کد خبر: 251417تاریخ: 1401/5/9 00:00
دور دنیا

بیش از 25 کشته در سیل کنتاکی
فرماندار ایالت کنتاکی آمریکا اعلام کرد تلفات سیلاب مرگبار که اوایل هفته بخشی از این ایالت را درنوردید، به 25 نفر رسیده و بیشتر هم خواهد شد. به گزارش نیویورک‌تایمز، اندی بیشار، جمعه گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد آمار تلفات بالاتر خواهد رفت و عملیات نجات در بخش شرقی ایالت کنتاکی تشدید شده است. 
او پیش از این درباره علت این سیل ویرانگر، باران‌های موسمی را باعث سرریز آب از رود می‌سی‌سی‌پی و ورود آب به منازل در یکی از فقیرترین مناطق آمریکا خوانده بود. به گفته بیشار، در حال حاضر ۲۳۰۰۰ خانوار کنتاکی برق ندارند و چندین نفر هم مفقود هستند. او از گارد ملی و پلیس ایالتی خواسته با بالگرد و قایق مردم را نجات دهند. او همچنین هشدار داده برخی از مراکز که سیل‌زدگان را پناه داده‌اند خود بر اثر توفان آسیب دیده‌اند و ممکن است فاقد برق یا سایر امکانات باشند. در برخی مناطق این ایالت مردم حتی به آب آشامیدنی دسترسی نداشته‌اند. 
***
احضار کاردار آمریکا در تونس
در پی اظهارات مداخله‌آمیز اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره همه‌پرسی قانون اساسی در تونس، ناتاشا فرانچسکی کاردار این کشور در تونس به وزارت خارجه کشور میزبان فراخوانده شد. همچنین به گزارش رأی الیوم، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس در دیدار با عثمان الجرندی، وزیر خارجه، بر رد هرگونه مداخله خارجی در امور کشورش تأکید کرده است. 
***
دفاع نبیه بری از عملیات حزب‌الله در کاریش
رئیس پارلمان لبنان دیروز عملیات پهپادی انجام شده در میدان نفتی-گازی آب‌های مشترک لبنان و فلسطین اشغالی را عاملی مهم در تسریع مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی دانست. 
نبیه بری در دیدار با اهالی رسانه درباره پرونده ترسیم خط مرزی و جلسه روز یکشنبه با «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی این پرونده در لبنان ابراز امیدواری کرد امروز پاسخ قطعی مشخص می‌شود. 
به گزارش النشره، او گفت: «چانه‌زنی یا امتیازدهی درباره ثروت نفتی لبنان یا عادی‌سازی روابط از طریق یک شرکت بین‌المللی در کار نخواهد بود و عملیات پهپادی در میدان «کاریش» به پرونده ترسیم مرزی سرعت داد».
از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد. در ماه مه ‌گذشته لبنان به خاطر محاسبات اشتباه پیشین، منطقه مورد منازعه را از خط ۲۳ به خط ۲۹ تغییر داد و این منطقه مورد مناقشه به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید. 
چهاردهم تیرماه گذشته بود که ارتش صهیونیستی مدعی شد ۳ پهپاد حزب‌الله در اندازه‌های مختلف را که به سوی سکوی گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه در حرکت بوده‌اند، سرنگون کرده اما حزب‌الله تأکید کرد مأموریت این پهپادهای شناسایی بوده و همه آنها به سلامت بازگشته‌اند. اسرائیلی‌ها هم تصویری که ثابت کند پهپاد لبنانی را سرنگون کرده‌اند منتشر نکردند. 
***
بارش‌های سیل‌آسا در عربستان و کشورهای عربی
بر هم خوردن چرخه حرکت معمول زبانه کم‌فشار مرطوب موسمی که از اقیانوس هند و خلیج بنگال می‌آید، علاوه بر ایران، کشورهای شبه‌جزیره عربی را هم تحت تاثیر قرار داده است. طی روزهای اخیر عربستان، بحرین، امارات، قطر، کویت و عمان نیز شاهد باران‌های شدید سیل‌آسا و بی‌سابقه‌ای در ماه‌های گرم تابستان بوده‌اند که منجر به وقوع سیل در برخی مناطق و شهرهای‌شان شده است. در چندین شهر عربستان بارش‌های شدیدی اعلام شد که مهم‌ترین آنها مربوط به شهر عسیر در جنوب خلیج‌فارس در روز چهارشنبه بوده است. مرکز ملی هواشناسی عربستان نسبت به احتمال بارش‌های متوسط تا شدید در این استان هشدار داده بود. 
در حالی که اداره هواشناسی قطر نسبت به وقوع رعد و برق همراه با وزش باد شدید و وقوع مد در برخی مناطق در دریا هشدار داده بود، آب خیابان‌های شهر دوحه را فرا گرفت و بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شد. از طرف دیگر اداره هواشناسی وزارت حمل‌و‌نقل و ارتباطات بحرین هم اعلام کرد هوا در این کشور ناپایدار خواهد بود. 
***
دفاع پنتاگون از جنایت ارتش اوکراین
یک مقام وزارت دفاع آمریکا تلاش کرد قتل‌عام سربازان اسیر اوکراینی در دونباس توسط ارتش اوکراین را توجیه کند. در حمله موشکی هفته گذشته اوکراینی‌ها به یک بازداشتگاه واقع در شهر النیفکا در جمهوری دونتسک با استفاده از موشک‌های آمریکایی هیمارس، ۵۳ اسیر جنگی اوکراینی کشته و ۷۵ نفر از آنها زخمی شدند. همچنین 8 نگهبان روس هم در این حمله زخمی شدند. بر مبنای گزارش وزارت دفاع روسیه، در این بازداشتگاه در شرق اوکراین اسرای گردان افراطی و نئونازی «آزوف» نگهداری می‌شدند. به گزارش اسپوتنیک، یک مقام ارشد پنتاگون دیروز در واکنش به این جنایت ارتش اوکراین گفت: «اگر این، حمله‌ای از سوی اوکراینی‌ها بوده، به شما این قول دست اول را می‌دهم که آنها چنین منظوری نداشته‌اند. آنها (نیروهای اوکراینی) به مردم خود و غیرنظامیان و نظامیان متعلق به ارتش خودشان اهمیت می‌دهند».  این مقام پنتاگون علاوه بر این توجیه کودکانه همچنین ادعا کرده با وجود اینکه روس‌ها تکه‌هایی از راکت‌های متعلق به سامانه دوربرد آمریکایی «هیمارس» را در خرابه‌های بازداشتگاه ویران شده النیفکا پیدا کرده‌اند، لزوما به این معنی نیست که اوکراینی‌ها مقصرند، زیرا روس‌ها نیز تعدادی از این راکت‌ها را در اختیار دارند. این در حالی است که سابقه بیش از 5 ماهه جنگ اوکراین نشان می‌دهد دولت کی‌یف با همدستی غربی‌ها حملات موسوم به پرچم دروغین از جمله غائله بوچا را برای مقصر نشان‌دادن نیروهای روس در ارتکاب به جنایات جنگی، انجام می‌دهد.

Page Generated in 0/0059 sec