printlogo


کد خبر: 251422تاریخ: 1401/5/9 00:00
فرصت ۳۰ روزه استقلال و پرسپولیس برای اخذ مجوز حرفه‌ای AFC
شمارش معکوس برای کابوس دوباره؟

ایمان گودرزی: حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده در ابهام قرار دارد. در حالی که گفته می‌شد استقلال و پرسپولیس فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند داشت اما به نظر می‌رسد رسیدن این ۲ تیم به آسیا کار بسیار سختی باشد. سرخابی‌های پایتخت که مدت‌هاست «ای‌اف‌سی» دست روی حرفه‌ای نبودن‌شان گذاشته است، یک ماه فرصت دارند از حذف مجدد خود از لیگ قهرمانان آسیا جلوگیری کنند اما ظاهرا مدارک و اسناد آماده نیست و این فصل هم مثل فصل گذشته، شاهد حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود. سال گذشته بود که این ۲ تیم پس از اینکه موفق به بارگذاری درست مدارک در سامانه صدور مجوز حرفه‌ای نشدند، با پافشاری کنفدراسیون فوتبال آسیا روی قوانینش، مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت نکردند. حال یک سال پس از این اتفاق خبر می‌رسد این ۲ تیم همچنان مشکل دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی دارند و مواردی که مدنظر‌ «ای‌اف‌سی» و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای است، تاکنون برطرف نشده تا این ۲ تیم که از ۹ آذر ۱۴۰۰ تعلیق شده‌اند، همچنان در خطر حذف از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قرار داشته باشند. مهدی تاج‌ یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس ‌«ای‌اف‌سی» که هفته گذشته میهمان برنامه فوتبال برتر بود، با اشاره به این موضوع گفت: «این نوع فرآیند را در ادوار گذشته AFC انجام می‌داد و ما مجوز گرفتیم که خودمان این کار را انجام دهیم. سال گذشته در بارگذاری اطلاعات در سایت داستان‌هایی پیش آمد و استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شدند و ما تعلیق شدیم و هنوز هم تعلیق هستیم. تا ۳۱ آگوست باید بارگذاری‌های‌مان را انجام دهیم. ۳۰ روز زمان داریم».
در حالی ‌که هنوز کمیته صدور مجوز و استیناف هم از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تعلیق هستند و رفع تعلیق نشده‌اند، به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس فعلا نتوانند مجوزهای لازم را بگیرند. حالا باید دید طی این یک ماه استقلال و پرسپولیس می‌توانند مدارک لازم را فراهم کنند یا اینکه باز هم خبری از آنها در آسیا نخواهد بود. البته هنوز حکم پرونده استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر در کمیته انضباطی ‌«ای‌اف‌سی» درباره نقص مدارک اعلام نشده است. گفته می‌شود در صورت اعلام این حکم این 3 باشگاه علاوه بر این فصل که محروم بودند، یک فصل دیگر هم محروم می‌شوند. 
از سوی دیگر کاظم اولیایی درباره وضعیت پرسپولیس و استقلال و زمان پایان محرومیت این دو تیم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا معتقد است ورود این ۲ باشگاه به بازار سرمایه نه تنها تأثیری در حل مشکل سرخابی‌ها برای حضور در آسیا نخواهد داشت، بلکه مشکل را برای‌شان حادتر هم کرده است. اولیایی سال گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: «این شیوه خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال، با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد از سهام ۲ باشگاه، دولتی است، باعث می‌شود سرخابی‌ها تا سالیان سال نتوانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند، چون در این فرآیند ما اعتراف کرده‌ایم این باشگاه‌ها دولتی هستند و علاوه بر این درصدی از سهام هر دو باشگاه متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی است که این هم به نوعی مالکیت مشترک به حساب می‌آید و از این نظر هم برای ۲ باشگاه دردسرساز خواهد شد. با این حساب تا سال‌های سال، پرسپولیس و استقلال نمی‌توانند در آسیا بازی کنند. متأسفانه هر چقدر هم در این رابطه به آقایان هشدار دادیم، توجهی به آن نکردند و کسی اصلا به حرف ما گوش نکرد».
البته پیش از این هم رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرده بود ورود ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه به معنی خصوصی‌سازی آنها نیست اما از زمان عرضه سهام ۲ باشگاه خیلی‌ها به اشتباه بر این موضوع تأکید می‌کنند که ۲ باشگاه خصوصی‌ شده‌اند و مشکل‌شان بابت حضور در آسیا حل می‌شود اما اینطور نیست. 
با توجه به حرف‌های کاظم اولیایی و مهدی تاج مشخص می‌شود حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیای فصل آینده در ابهام قرار دارد و مشخص نیست این 2 تیم بتوانند مجوز حرفه‌ای حضور در این رقابت‌ها را کسب کنند؛ اتفاقی که هر سال با قوانین و استاندارد‌های جدید «‌ای‌اف‌سی» سخت‌تر هم خواهد شد. اخیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی ورود «وی‌ای‌آر» به بازی‌های لیگ قهرمانان آسیاست که با توجه به اینکه این تکنولوژی هنوز در فوتبال ایران وجود ندارد، چالش جدیدی را برای تیم‌های ایرانی در آسیا به وجود خواهد آورد.
***
قهر نیمه‌رسمی مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس
مهدکودک قرمزها
حواشی چند وقت گذشته باعث شده روابط مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس در سردترین شرایط خود قرار بگیرد. در فاصله ۲ هفته مانده تا آغاز لیگ برتر و در حالی که همه تیم‌ها به دنبال تقویت و تجهیز خود برای حضور پرقدرت در بازی‌های لیگ هستند، باشگاه پرسپولیس هنوز نتوانسته مهاجم مدنظر یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم خود را جذب کند. این در حالی است که در مدت اخیر نام‌های زیادی برای پیوستن به پرسپولیس مطرح شده بود اما تا اینجا هنوز مهاجمی که بتواند خیال پرسپولیسی‌ها را راحت کند به این تیم اضافه نشده است. از طرف دیگر با مصدومیت عیسی آل‌کثیر و غیبت او تا پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر دست گل‌محمدی در خط حمله خالی‌تر از همیشه شده و این موضوع نگرانی‌هایی را در پی داشته است؛ هر چند باشگاه پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات عملکرد خوبی داشته و بازیکنان مطرحی را جذب کرد اما یک توقف یک ماهه برای جذب بازیکن جدید باعث شد فشارهای زیادی روی کادر فنی و مدیریت باشگاه به وجود بیاید. مشکلات پرسپولیس البته به همین جا ختم نمی‌شود و حاشیه عجیبی این روزها در پرسپولیس به وجود آمده که با وجود رسانه‌ای نشدن اما باعث نگرانی است و احتمال دارد این موضوع در ادامه راه کار را برای سرخ‌پوشان سخت کند. در این باره گفته می‌شود در چند وقت اخیر روابط بین یحیی گل‌محمدی و رضا درویش به سردی گراییده و این 2 نفر در روزهای اخیر با یکدیگر صحبت نمی‌کنند! قهر مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس در روزهای مهم نقل و انتقالات باعث شده نگرانی‌هایی برای هواداران به وجود بیاید. این ناراحتی و قهر به وجود آمده اما ریشه در روزهای ابتدایی تمرین پرسپولیس دارد و حالا شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که به نظر می‌رسد ۲ طرف این ماجرا در حال زورآزمایی با یکدیگر هستند. معرفی گزینه‌هایی که جذب آنها برای پرسپولیس در شرایط فعلی سخت است از سوی ۲ طرف، شاید گواهی بر این ادعا باشد. ماجرا از آنجایی شروع شد که در نخستین تمرین پرسپولیس برای فصل جدید و با حضور خبرنگاران، یحیی گل‌محمدی مصاحبه‌ای در جمع اصحاب رسانه انجام داد و انتقادهای تند و تیزی را علیه مدیریت باشگاه مطرح کرد. این انتقادها به مذاق رضا درویش به عنوان مدیرعامل پرسپولیس خوش نیامد و باعث جرقه‌های اولیه این اختلافات شد. در ادامه بحث لغو شدن اردوی پرسپولیس در ترکیه و عدم جذب یکی دو بازیکن مدنظر یحیی گل‌محمدی باعث شد شعله این اختلافات بیشتر از قبل شود و حالا کار را به جایی رسانده که این دو با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و قهر هستند؛ این البته موضوعی نیست که باشگاه پرسپولیس درصدد تأیید آن برآید اما اخبار این موضوع چه در بین بازیکنان و چه در بین کارمندان باشگاه بشدت پیچیده و همگی از اختلافات مدیرعامل و سرمربی باخبرند. حالا که در آستانه آغاز لیگ برتر بیست‌و‌دوم هستیم، باز هم نام‌هایی برای پیوستن به پرسپولیس و پر کردن خلأ یک مهاجم تمام‌کننده به گوش می‌رسد و باید دید رضا درویش قادر خواهد بود بازیکن مدنظر سرمربی تیمش را جذب کند یا نه، چرا که مطمئنا در شرایط فعلی، خط حمله پرسپولیس نیاز به تقویت دارد.
***
بررسی وضعیت ترکیب تیم ‌ملی والیبال ایران برای قهرمانی جهان
کدام ستاره خط می‌خورد
۱۰ روز پیش کار تیم ‌ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌ها به پایان رسید؛ جایی که شاگردان بهروز عطایی در رقابتی تنگاتنگ مقابل لهستان با نتیجه ۲-۳ شکست خوردند تا با وجود تمام شایستگی‌ها، این تیم جذاب از رسیدن به جمع ۴ تیم نهایی VNL باز بماند. شاگردان بهروز عطایی از روز دوشنبه تمرینات خود را برای حضور قدرتمند در مسابقات قهرمانی جهان که اوایل شهریور ماه در 2 کشور اسلوونی و لهستان آغاز می‌شود، پیگیری می‌کنند. چند روز پیش ١۶ بازیکن به اردوی تیم ‌ملی فراخوانده شدند که باید روز دوشنبه خود را به کادر فنی تیم ‌ملی معرفی کنند. تیم ملی والیبال ایران و این نسل جذابش در هر پست از چند بازیکن فوق‌العاده برخوردار است اما اگر نگاهی به لیست ١۶ نفره بیندازیم، می‌بینیم ۶ دریافت‌کننده قدرتی رقم‌زننده جذاب‌ترین رقابت برای پوشیدن پیراهن تیم ‌ملی در مسابقات قهرمانی جهان خواهند بود. میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، میثم صالحی، محمدجواد معنوی‌نژاد و شهروز همایونفرمنش 6 ستاره ایران در پست دریافت‌کننده قدرتی هستند که به احتمال فراوان یک یا 2 نفر از آنها از لیست نهایی خط می‌خورند. 
 
* میلاد عبادی‌‌پور
کاپیتان تیم ‌ملی والیبال ایران یکی از درخشان‌ترین بازیکنان ما در رقابت‌های لیگ ملت‌ها بود. میلاد در یک سال‌ گذشته عضو غیرقابل جایگزین تیم ‌ملی بوده و قطعا در مسابقات قهرمانی جهان نیز تیم ‌ملی را همراهی خواهد کرد. 
 
* امیرحسین اسفندیار
ستاره جوان والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت‌ها فراتر از حد انتظار ظاهر شد و هر چه رقابت‌ها جلو رفت او نیز عملکرد بهتری از خود ارائه داد. در حقیقت اسفندیار با این عملکرد ویژه تا حدود زیادی حضور خود در مسابقات جهانی را تضمین کرد. 
 
* مرتضی شریفی
لژیونر والیبال ایران در شروع لیگ ملت‌ها جزو ترکیب شروع‌کننده تیم ‌ملی بود اما نتوانست در ادامه جایگاه خود را حفظ کند و امیرحسین اسفندیار گوی سبقت را از او ربود. با این حال قطعا شریفی با شروع تمرینات انگیزه بالایی برای اثبات توانایی‌های خود و در نهایت حضور در مسابقات جهانی خواهد داشت. 
 
* میثم صالحی
پدیده والیبال ایران در لیگ ملت‌های سال قبل و بعد المپیک بتازگی از بند مصدومیت رهایی یافته و با اعلام بهروز عطایی مشکلی برای همراهی تیم ‌ملی در مسابقات نخواهد داشت. با شروع تمرینات باید دید صالحی تا چه میزان آماده است و اینکه آیا می‌تواند از رقبای فوق‌العاده خود در راه حضور در رقابت‌های جهانی پیشی بگیرد یا خیر. 
 
* محمدجواد معنوی‌نژاد
پسر جذاب والیبال ایران با آن پرش‌های خیره‌کننده بعد از چند ماه سخت دوباره به تیم ‌ملی بازگشته است. محمدجواد معنوی‌نژاد یکی از باکیفیت‌ترین ستارگان والیبال ایران است و قطعا با انگیزه برای پوشیدن پیراهن تیم ‌ملی در رقابت‌های جهانی خواهد جنگید. 
 
* شهروز همایونفرمنش
یکی از بهترین بازیکنان لیگ ایران در فصل گذشته رقابت‌های لیگ با حضور در لیست اصلی تیم ‌ملی مزد این عملکرد خود را دریافت کرده است. این بازیکن ٣٢ ساله فصل پیش با لباس شهداب قهرمان لیگ شد و حضور در قهرمانی جهان جدیدترین هدف این بازیکن محجوب و باکیفیت محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec