printlogo


کد خبر: 251451تاریخ: 1401/5/10 00:00
نگاهی به کتاب «سِرّ‌ سَر»‌؛ روایت زندگی شهید اسکندری
سری به نیزه بلند است

عاشورای امسال هم مثل عاشورای 96، ایران میزبان یک شهید بی‌سر دیگر است. سال 96 حججی با بازگشت پیکرش به وطن شور و حال عاشورا را دوچندان کرد و امسال شهید عبدالله اسکندری. این شهید جزو همان شهدایی است که شهید حاج‌قاسم سلیمانی اهتمام برای بازگشت پیکرشان به میهن را‌ طلب کرده بود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سپاه پاسداران از شناسایی و تایید هویت 5 تن از شهدای مدافع حرم محور خان‌طومان خبر داد. در بین این شهدا نام شهید عبدالله اسکندری هم به چشم می‌خورد. از شهید اسکندری به عنوان نخستین مدافع حرمی یاد می‌کنند که مانند مولایش حضرت سیدالشهدا(ع) سر از بدنش جدا شده است؛ شهیدی که زاده شیراز بود و هر 8 سال دفاع‌مقدس را به عنوان نیروی سپاه پاسداران در جبهه‌های جنگ حضور داشت. 
این شهید بزرگوار از یاران و همرزمان سردار جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان بود و در مدت حضور در جبهه‌ها مسؤولیت‌هایی چون تک‌تیرانداز، تیربارچی، نیروی اطلاعات شناسایی و... را برعهده داشت. 
وی پس از پایان جنگ چند سالی مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران شیراز را عهده‌دار شد و پس از بازنشستگی نیز به تبعیت از امر رهبری در دفاع از حرم اهل‌بیت به سوریه رفت و در دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) در نخستین روز‌های خرداد ۱۳۹۳ در حلب به شهادت رسید. بنا به روایاتی که منتشر شده، پیکر ایشان به دست گروه اجنادالشام افتاد و سرش توسط یکی از فرماندهان این گروه تروریستی تکفیری از تن جدا شد. 
پس از شهادت این سردار بی‌سر، نیروهای تکفیری حاضر بودند پیکرش را در ازای آزادی اسرا یا پرداخت هزینه مبادله کنند اما خانواده‌اش در پاسخ به این درخواست، اعلام کردند: «به کسانی که می‌خواهند پیکر پدر را بازگردانند، بگویید ما راضی نیستیم که یک ریالی از پول بیت‌المال صرف این گروه خبیث شود. حتی یک اسیر هم نباید آزاد شود. پدر رفته بود تا آنها را به درک واصل کند. ما برای آنچه در راه خدا داده‌ایم، توقعی نداریم و حاضر نیستیم به ازای پیکر پدرمان ریالی از بیت‌المال هزینه شود، زیرا هر اقدامی کمک به آنها محسوب می‌شود».
حالا پس از 8 سال پیکر سردار بی‌سر شهید عبدالله اسکندری به ایران بازگشته است و قرار است در روز عاشورای حسینی تشییع شود. 
زندگینامه این شهید والامقام در کتاب «سرِّ سر» نوشته نجمه طرماح توسط انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است. به بهانه بازگشت پیکر این شهید، گفت‌وگوی کوتاهی با فرزانه مردی جانشین مدیر انتشارات موسسه روایت فتح داشتیم تا بیشتر با شخصیت شهید اسکندری آشنا شویم و زوایای مختلف زندگی وی را بشناسیم. 
فرزانه مردی در پاسخ به اینکه چه ویژگی‌ای از این شهید به نگارش و چاپ این کتاب انجامید، به «وطن‌امروز» گفت: پرداختن به زندگی شهید اسکندری از این جهت برای ما جالب و حائز اهمیت بود که رزمنده‌ای بودند که دفاع‌مقدس را تجربه کرده بودند. افزون بر آن، ایشان پس از بازنشستگی، در حالی ‌که می‌توانستند ادامه زندگی را در کنار خانواده سپری کنند، به سوریه رفتند و همچنان دست از مجاهدت برنداشتند. 
وی همچنین برجسته‌ترین ویژگی این شهید را اینگونه معرفی کرد: ویژگی برجسته این شهید از دیدگاه من خستگی‌ناپذیری ایشان بود. 
این شهید بزرگوار دفاع‌مقدس را تجربه کرده بود؛ پس از آن در بنیاد شهید شیراز به شکلی دیگر برای اسلام و انقلاب مایه می‌گذاشت و در نهایت هم خستگی‌ناپذیری در سوریه و دفاع از حرم، ایشان را تا سرحد شهادت بالا برد. ایستادن بر خاکریز اعتقادات، نشان می‌دهد که این شهید در راه اعتقاداتش در برابر هیچ مانعی کوتاه نمی‌آمد و در این راه، خستگی نمی‌شناخت. 
نکته مهم دیگری که لازم است درباره این شهید ذکر شود، آن است که تفحص پیکر این شهید در زمره تفحص‌هایی است که شهید ‌حاج‌قاسم سلیمانی یک سال پیش از شهادتش، تسریع و اهتمام به آن را از معاونت نیروی انسانی سپاه خواسته بود. 
سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در 26 آبان‌ سال 1397 طی نامه‌ای خطاب به سردار احمد کریمی، معاون نیروی انسانی سپاه نوشته بود: «ضمن تشکر فراوان، خداوند از شما به بهترین وجه قبول بفرماید. خواهش می‌کنم ادامه موضوع خصوصا باقیمانده مفقودین جنوب و خان‌طومان با جدیت دنبال شود، دست‌تان را می‌بوسم». مقبره نمادین شهید اسکندری نیز پیش از این در گلزار شهدای شیراز با حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شده بود. 
حالا تقاضای شهید سلیمانی با تلاش تفحص‌کنندگان به بار نشسته تا عاشورای امسال با نام و یاد این شهید بی‌سر معطر شود. 
پیکر مطهر شهید اسکندری در روز عاشورای حسینی در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده خواهد شد.

Page Generated in 0/0061 sec