printlogo


کد خبر: 251459تاریخ: 1401/5/10 00:00
دور دنیا

حماس تصویر ۲ نظامی اسیر اسرائیلی را منتشر کرد
شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس تصویر جدیدی را از ۲ نظامی صهیونیست در بند مقاومت فلسطین در نوار غزه منتشر کرد. به گزارش فلسطین الیوم، گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس تصویری تحت عنوان «دولت شما دروغ می‌گوید» از «هدار گولدن» و «شائول آرون» ۲ نظامی اسیر اسرائیلی دربند مقاومت نوار غزه منتشر کرد. همچنین قرار است ابو‌عبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام توئیت مهمی را در این باره منتشر کند. گردان‌های قسام 4 نظامی اسرائیلی به نام‌های «ابراهام منگستو»، «هشام السید»، «هدار گولدن» و «شائول آرون» را از زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ در اسارت دارد. 
***
زمین‌گیر شدن جنگنده‌های «اف۳۵» این بار در ارتش رژیم صهیونیستی
پس از زمین‌گیر شدن جنگنده‌های پیشرفته اف‌۳۵ در ارتش آمریکا، یک مقام بلندپایه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه از توقف استفاده از این جنگنده در ارتش اسرائیل خبر داد. پایگاه عبری‌زبان واللا به نقل از ژنرال تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرده این توقف به‌ دلیل نقص فنی در سیستم «ایجکت» صندلی خلبان در هنگامی که هواپیمای وی دچار سقوط می‌شود، گرفته شده است. این تصمیم یک روز پس از آن گرفته می‌شود که نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد در پی شناسایی یک قطعه معیوب در صندلی‌پران‌ها، بخش زیادی از ناوگان جنگنده‌های خود از جمله اف‌‌۳۵ را برای بررسی زمین‌گیر کرد. سخنگوی فرماندهی نبرد هوایی نیروی هوایی ایالات متحده در این باره به خبرنگاران گفت روند تسریع بازرسی صندلی‌پران‌ها آغاز شده است. نیروی هوایی این کشور در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۰) اعلام کرد پس از جنگنده‌های اف‌۱۶ فالکن، بیشترین تعداد جنگنده‌ها مربوط به اف‌۳۵ با رقم ۳۰۲ فروند است. بر اساس گزارش‌ها، نیروی هوایی آمریکا شمار اف‌۳۵‌های زمینگیر شده را فاش نکرده اما گفته می‌شود علاوه بر این جنگنده‌های پیشرفته، ۲۰۳ هواپیمای آموزشی نیز به دلیل ایراد احتمالی در صندلی‌پران‌ها زمین‌گیر شده‌اند. این تعداد هواپیما ۴۰ درصد ناوگان فرماندهی آموزش هوایی را شامل می‌شود. شرکت انگلیسی «مارتین بیکر» به عنوان سازنده صندلی‌پران‌ها برای نخستین‌بار این نقص بالقوه را در کارتریج صندلی‌پران شناسایی کرد که در استقرار چتر نجات به هنگام کشیدن دسته پرتاب خلبانان نقش دارد. این مشکل در برخی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده ارتش از جمله اف‌۳۵، مک‌دانل داگلاس اف/ای‌۱۸ هورنت و بوئینگ ئی‌ای‌‌۱۸جی گرولر مشاهده شده است. 
***
زلنسکی دستور تخلیه اجباری دونتسک را صادر کرد
با پیشروی نظامیان روس به سمت شرق اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه از غیرنظامیان درخواست کرد خط مقدم منطقه دونتسک را که صحنه درگیری میان نظامیان روسیه و اوکراین است تخلیه کنند. طبق این گزارش، زلنسکی در سخنرانی روزانه خود هشدار داد که هزاران نفر از جمله کودکان همچنان در مناطق نبرد دونتسک هستند و مدعی شد که 6 غیرنظامی روز جمعه در درگیری‌ها کشته و 15 نفر نیز زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش، زلنسکی تصریح کرد: «تصمیم دولت درباره تخلیه اجباری از دونتسک گرفته شده است» و بر درخواست مقامات برای ترک این منطقه محاصره شده در هفته‌های اخیر تأکید کرد. وی ادامه داد: «ترک کنید، به شما کمک می‌کنیم. در این مرحله از جنگ، تروریسم سلاح اصلی روسیه است». وی در سخنرانی خود بار دیگر از جامعه بین‌الملل بویژه ایالات‌متحده درخواست کرد تا روسیه را «کشور حامی تروریسم» اعلام کند. وزارت دفاع روسیه، کی‌یف را به حمله به زندان «النووکا» از طریق موشک‌های دوربرد ایالات متحده متهم کرده است و هدف آن را یک اقدام تحریکی فاحش خواند تا از آن طریق مانع از تسلیم سربازان شوند. روز شنبه گزارش شد که کشته‌شدگان این زندان شامل نیروهای اوکراینی می‌شوند که پس از هفته‌ها درگیری با نیروهای روسیه در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپل تسلیم شدند. وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود: «در زمان حمله ۱۹۳ اسیر جنگی در بازداشتگاه النووکا در جمهوری خلق دونتسک بودند. اکثر آنها بر اثر این حمله کشته یا مجروح شدند. تعداد قربانیان در حال حاضر ۵۰ نفر است و ۷۳ نفر با جراحات شدید در بیمارستان بستری شده‌اند. فهرست اسرای جنگی کشته و زخمی شده در پایگاه اینترنتی وزارت دفاع روسیه در دسترس است». 
***
اعتراف پاپ فرانسیس به نسل‌کشی بومیان در کانادا
رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در اظهاراتی در مسیر بازگشت به خانه از سفر 6 روزه‌اش به کانادا اظهار کرد رفتار انجام شده با بومیان در کانادا به مثابه «نسل‌کشی» است. پاپ در این سفر بابت جنایات صورت گرفته از سوی کلیسا عذرخواهی کرد. پایگاه خبری واتیکان‌نیوز گزارش داد پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در پرواز بازگشتش از سفر به کانادا به خبرنگاران گفت: من خواستار عفو هستم، عفو به خاطر وقوع این عملیاتی که همراه با نسل‌کشی بوده است. پاپ فرانسیس به محکوم کردن وقایع تاریخی رخ داده علیه بومیان در کانادا نظیر «از خانواده جدا کردن کودکان، تغییر دادن فرهنگ، تغییر دادن ذهنیت‌ها، تغییر دادن سنت‌ها، تغییر دادن یک نژاد، و چه بسا کلیت یک فرهنگ» پرداخت.

Page Generated in 0/0063 sec