printlogo


کد خبر: 251462تاریخ: 1401/5/10 00:00
نانسی پلوسی به تایوان نخواهد رفت؟

 دفتر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد وی به برخی کشورهای آسیایی مانند سنگاپور، ژاپن، مالزی و کره‌جنوبی سفر خواهد کرد اما هیچ اشاره‌ای به توقف احتمالی در تایوان نشده است. در این بیانیه آمده است: پلوسی به همراه هیاتی از کنگره به این کشورها سفر خواهد کرد و محور این سفر، امنیت دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی و حاکمیت دموکراتیک در منطقه هند- اقیانوس آرام خواهد بود. عدم اعلام تایوان به عنوان مقصد سفر پلوسی ناشی از هشدارهای جدی چین درباره تبعات این سفر است. رابطه آمریکا و چین سرشار از مناقشه است و تحلیلگران معتقدند این رابطه قرن ۲۱ را تعریف خواهد کرد اما تشدید تنش‌ها پیرامون تایوان، این رابطه را وخیم‌تر کرده است. دولت چین روز شنبه یک مانور نظامی در سواحل جزایر پینگتان در نزدیکی تایوان برگزار کرد. ۳ روز پیش «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگوی مجازی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به وی هشدار داد درباره موضوع تایوان با آتش بازی نکند. وزیر خارجه چین به نقل از رئیس‌جمهور کشورش پس از گفت‌وگو با بایدن اظهار کرد هر کس با آتش بازی کند، سرانجام خواهد سوخت. امیدواریم آمریکا درباره این موضوع، چشمان خود را کاملا باز کند. 
در این گفت‌وگو رئیس ‌جمهور چین تاکید کرد واشنگتن باید نسبت به این اصل در پکن وفادار باشد که چین مخالف استقلال تایوان و دخالت خارجی در این منطقه است و اگر لازم باشد، چین با زور و اجبار، تایوان را تحت حاکمیت خود در‌می‌آورد. 
این در حالی است که بایدن خطاب به شی گفت: سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییری نکرده و واشنگتن همچنان بشدت مخالف تلاش‌های یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود و تحت تاثیر قرار دادن صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان است. 
در همین حال کاخ سفید نیز در موضعی قابل تامل اعلام کرد دولت آمریکا در رابطه با سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقشی ندارد. شانه خالی کردن کاخ سفید از این اقدام پلوسی در حالی است که نمایندگان 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از سفر پلوسی به تایوان حمایت کرده بودند. واشنگتن بیش از 4 دهه است سیاست «ابهام راهبردی» درباره دفاع از تایوان را در صورت جنگ با چین اتخاذ می‌کند. آمریکا روابط غیررسمی با تایوان دارد و در عین حال واشنگتن قوی‌ترین متحد سیاسی تایوان و منبع تامین تسلیحاتی این منطقه به شمار می‌رود. 
 

Page Generated in 0/0054 sec