printlogo


کد خبر: 251486تاریخ: 1401/5/10 00:00
اخبار

قیمت روغن خوراکی در بازار 15 درصد کاهش یافت
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت:‌ قیمت روغن خوراکی 10 تا 15 درصد در بازار کاهش یافته است. قاسمعلی حسنی افزود: قیمت روغن خوراکی 10 تا 15درصد در بازار کاهش یافته و در روزهای آتی شاهد کاهش بیشتر قیمت خواهیم بود. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به دلیل کاهش قیمت روغن خوراکی گفت: قیمت جهانی روغن خام پس از توافق روسیه و اوکراین برای صادرات، کاهش 30 درصدی داشته و همین عاملی برای کاهش قیمت در داخل نیز شده است. وی با بیان اینکه تنها حس رقابت در داخل توانسته قیمت را پایین بیاورد، گفت: رقابت شدیدی در داخل بین کارخانه‌ها  شکل  گرفته که هر چه زودتر روغن‌های موجود را بفروشند و با جمع‌آوری پول آن روغن با قیمت پایین‌تری از بازارهای جهانی تهیه کنند. وی در پاسخ به اینکه آیا مصوبه‌ای از سوی دولت برای کاهش قیمت وجود داشته است، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرده بود که قیمت‌ها باید کاهش یابد اما در واقع رقابت بین فروشندگان عامل کاهش قیمت شده است.
***
مشاور وزیر اقتصاد عملیات توثیق هوشمند را تشریح کرد
تسهیل دریافت تسهیلات
مشاور وزیر اقتصاد گفت: امروز شاهد آغاز یک نوآوری نهادی در حوزه پرداخت‌های مدت‌دار هستیم؛ با ایجاد سامانه توثیق هوشمند «ستاره» از پرداخت‌های نقدی عبور کرده و زیرساخت‌هایی برای پرداخت‌های متعهدانه را پایه‌ریزی می‌کنیم.
محمد جلال در نشست هم‌افزایی سردبیران و دبیران رسانه‌های اقتصاد دیجیتال درباره سامانه «ستاره» که به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به تولد فرآیند نوین توثیق در کشورگفت: در سال‌های اخیر، زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای پرداخت‌های اعتباری و مدت‌دار در اقتصاد کشور وجود نداشت و مردم مجبور به استفاده از چک، سفته و سایر روش‌های سنتی برای توثیق بودند. وی افزود: سامانه ستاره با هدف هوشمند و آنلاین‌سازی توثیق در کشور پایه‌گذاری شده است. رویکرد طراحی این سامانه جدید آن است که نهادهای متولی دارایی‌های برنامه‌پذیر در کشور، به این سامانه متصل شده و شرکت‌های جدیدی در اقتصاد فناوری‌های مالی کشور پایه‌ریزی شوند. مشابه تحولی که در حوزه پرداخت پس از رویش بانکداری الکترونیکی و با ایجاد سامانه شاپرک پایه‌ریزی شد و مصرف کارت بانکی و استفاده از پرداخت الکترونیکی به جای پول نقد توسعه پیدا کرد و به واسطه همین نوآوری، بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای گوناگون پایه‌گذاری شدند و زیرساخت مورد نیاز برای فروشگاه‌های اینترنتی نیز ایجاد شد.  مشاور وزیر اقتصاد در ادامه افزود: امروز نیز شاهد آغاز یک نوآوری نهادی در حوزه پرداخت‌های مدت‌دار هستیم. در واقع با برداشتن این گام ما از پرداخت‌های نقدی عبور کرده و زیرساخت‌هایی برای پرداخت‌های متعهدانه را پایه‌ریزی می‌کنیم. این زیرساخت تحت عنوان سامانه یا سوئیچ «توثیق الکترونیک روشمند و هوشمند» به اختصار «ستاره» معرفی شده است.
***
تفاوت ۳ میلیون تومانی قیمت مسکن در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار
در حالی که مرکز آمار روز گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران طی تیرماه امسال را متری ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، بانک مرکزی دیروز این شاخص را متری ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دانست!
مرکز آمار ایران در گزارشی که شنبه ۸ مرداد منتشر کرد، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی معاملات مسکن در تهران را در مرز ۴۵ میلیون تومان (۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان) اعلام کرده بود.
این در حالی است که مرکز آمار تا ۲ ماه اخیر، گزارش بازار مسکن را فصلی اعلام می‌کرد ولی از ماه گذشته اقدام به انتشار ماهانه کرده است.
این در حالی است که بانک مرکزی شاخص مذکور (متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی) طی معاملات تیرماه امسال را ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان در گزارشی که دیروز یکشنبه ۹ مرداد منتشر شد، عنوان کرده است.
بانک مرکزی بیش از ۲ دهه است که گزارش ماهانه بازار مسکن را منتشر می‌کند. هر ۲ مرجع اعلام آمار بازار مسکن، منبع اطلاعات خود را سامانه املاک و مستغلات (سامانه کد رهگیری) که در اختیار اتحادیه مشاوران املاک و اتاق اصناف است، ذکر می‌کنند. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها مصوب تیرماه هیات دولت، نظارت بر سامانه املاک و مستغلات از اتاق اصناف به وزارت راه‌وشهرسازی منتقل شده است.
همچنین نهاد سیاست‌گذار در حوزه مسکن، وزارت راه‌و‌شهرسازی است و به نظر می‌رسد باید مرجع رسمی اعلام‌کننده آمار بازار مسکن، وزارت راه‌و‌شهرسازی باشد.
پیش از این هم مرجع اعلام گزارش‌های وضعیت ماهانه بازار مسکن، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی بود که گزارش‌های تحلیلی از وضعیت بازار مسکن ارائه کرده و به بیان اعداد و ارقام اکتفا نمی‌کرد. برخی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند ارائه آمارهای متعدد و متفاوت از بازار مسکن، سیگنال افزایش قیمت به بازار می‌دهد. به گفته بعضی کارشناسان اقتصادی، از آنجا که گزارش‌های اعلامی بانک مرکزی از قیمت مسکن، ملاک ارزیابی دارایی‌های بانک‌ها در هنگام اعلام ترازنامه سالانه بانک‌ها در مجامع عمومی سالانه است و از سوی دیگر، عمده دارایی‌های بانک‌ها به شکل املاک است، لذا بانک مرکزی حاضر به عقب‌نشینی از ارائه گزارش‌های ماهانه بازار مسکن نیست. آنگونه که مرکز آمار ایران در وب‌سایت خود اعلام کرده، گزارشی که این مرکز از وضعیت بازار مسکن تهیه می‌کند، بر اساس میانگین وزنی است؛ در این روش، هر چه وزن معاملات سنگین‌تر باشد، در افزایش میانگین نهایی، تأثیر بیشتری دارد. اما در روش متوسط‌گیری بانک مرکزی، مجموع رقم معاملات بر تعداد کل معاملات تقسیم می‌شود که همان میانگین‌گیری معمولی است و توجهی به وزن معاملات نمی‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec