printlogo


کد خبر: 251495تاریخ: 1401/5/10 00:00
اخبار

وزیر بنادر و کشتیرانی هند:
بندر راهبردی چابهار را به قطب ترانزیت تبدیل می‌کنیم
وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت بندر چابهار یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند. به نوشته وبگاه اوت لوک ایندیا، «ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت: ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال- جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد. این مقام ارشد دولت هند گفت: چشم‌انداز ما این است که «بندر شهید بهشتی» در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهیم. وزیر بنادر و کشتیرانی هند با بیان اینکه این بندر یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند، گفت: این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می‌بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل‌و‌نقل فراملی منطقه‌ای ترویج می‌کند که نه‌تنها تجارت هند، بلکه تجارت جهانی را تقویت می‌کند. این مقام ارشد دولت هند افزود: هند مشتاق است تا شرکت‌های تجاری و لجستیکی از مزایای بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد تجاری چابهار استفاده کنند. هند سال ۲۰۱۵ درباره توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا رساند. 
***
شبکه سی‌جی‌تی‌ان:
ایران و چین در مسیر گسترش صلح در منطقه گام برمی‌دارند
رسانه چینی در گزارشی تحلیلی با بررسی همکاری‌های ایران و چین در زمینه‌ چالش‌های امنیتی در جهان، تاکید کرد این ۲ کشور در مسیر گسترش صلح در منطقه گام برمی‌دارند، زیرا شرایط کنونی جهان همچنان تحت تأثیر طرح‌های هژمونیک و تک‌قطبی قرار دارد. شبکه سی‌جی‌تی‌ان با اشاره به گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور ایران و چین درباره چالش‌های امنیتی بین‌المللی و موضوعات اقتصادی، می‌نویسد: هر ۲ کشور در حال برداشتن گام‌هایی معنادار در جهت منطقه‌ای صلح‌آمیزتر هستند، چراکه شرایط شکننده جهانی همچنان تحت تأثیر طرح‌های هژمونیک و تک‌قطبی قرار دارد. اینها کلیدهای بازگشایی پتانسیل‌های جهان در اجتناب از سیاست تفرقه و پرداختن به چالش‌های آشکاری مانند فقر، یکجانبه‌گرایی و نابرابری‌های اجتماعی هستند. رسانه چینی در ادامه با تاکید بر اینکه «رفتار ناعادلانه‌ای در قبال ایران در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت گرفته است»، افزود: در همین حال، ایران اتصال منطقه‌ای خود و ایجاد مشارکت‌های استراتژیک با سایر کشورها، از جمله چین را در اولویت قرار داده است. علاوه بر این، ابراهیم رئیسی در هفته‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد تا ایران را از اولویت‌های سیاست خارجی تفرقه‌انگیز آمریکا در منطقه جدا کند. تهران به دنبال عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای (SCO) است که روند عضویت آن از سال 2021 آغاز شده و قرار است در اجلاس بعدی سازمان همکاری شانگهای که اواسط سپتامبر 2022 در سمرقند ازبکستان برگزار خواهد شد، نهایی شود. 
***
درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در مرز شهرستان هیرمند
میثم برازنده، فرماندار هیرمند در شمال سیستان‌و‌بلوچستان ظهر روز گذشته گفت: بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و گروه طالبان در مرز شهرستان هیرمند درگیری ایجاد شده است. فرماندار هیرمند در رابطه با تلفات این درگیری گفت: موضوع در دست بررسی است. 
***
استراتژی نگاه به شرق، منافاتی با شعار «نه شرقی، نه غربی» ندارد
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: سیاست نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن شعار «نه شرقی، نه غربی» نیست، بلکه مفهومش این است که در بخش ایدئولوژی و اقتصادی دارای یک راهبرد خاص و انقلابی هستیم. سردار سرلشکر صفوی در جمع فرماندهان و پاسداران سپاه علی بن ابی‌طالب(ع) استان قم و مرکز آموزش علویون با اشاره به تغییر و تحولات محیط جهانی، منطقه‌ای و ملی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که صحنه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشورهای منطقه غرب آسیا درحال تغییر و تحول است و ایران باید در این تغییرات کنشگر فعال باشد نه منفعل. سردار صفوی با بیان اینکه آمریکا طی 30 سال گذشته به دنبال شکل‌گیری قدرت هژمون تک‌قطبی در جهان بود اما با شکست مواجه شد، گفت: دلایل شکست آمریکا و ناتو را در فرار از افغانستان و خروج از عراق و سوریه که بزودی اتفاق خواهد افتاد می‌توان مشاهده کرد. 
صفوی با بیان اینکه استراتژی نگاه به شرق منافاتی با شعار «نه شرقی، نه غربی» ندارد، تصریح کرد: سیاست نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن شعار «نه شرقی، نه غربی» نیست، بلکه مفهوم این شعار این است که در بخش ایدئولوژی و اقتصادی از تفکر کمونیستی لائیک، فرهنگ لیبرالیسم، کاپیتالیسم و فرهنگ سوسیالیستی پیروی نمی‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران دارای یک سیاست خارجی مستقل، یک فرهنگ اسلامی و انقلابی و یک راهبرد اقتصادی خاص است. وی از انقلاب اسلامی به ‌عنوان معرفی‌کننده اسلام ناب محمدی به جهان نام برد و خاطرنشان کرد: نگاه مسلمانان جهان به انقلاب اسلامی و رهبری این انقلاب است؛ حکومتی که توانسته مقابل آمریکا ایستادگی و داعش را سرنگون کند و قدرت فکری و سیاسی ما از ایران فراتر رفته است. 

Page Generated in 0/0055 sec