printlogo


کد خبر: 251505تاریخ: 1401/5/11 00:00
آتش‌سوزی جنگل‌ها در اروپا ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

موج گرما و خشکی هوا موجب شده قاره سبز با آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی بویژه در مناطق جنوب و جنوب غرب مواجه شود؛ وقوع این آتش‌سوزی‌ها به طور میانگین ۴ برابر ۱۵ سال گذشته گزارش می‌شود. شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: سراسر اروپا شاهد وقوع آتش‌سوزی‌هایی است که تاکنون دیده نشده به طوری که تعداد کل آتش‌سوزی‌های جنگلی در اتحادیه اروپایی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تقریبا ۴ برابر میانگین ۱۵ ساله برای همان دوره زمانی است. این رسانه تصویری آمریکایی افزود: آتش‌سوزی گسترده در نواحی غربی پرتغال به حدی است که زبانه‌های آتش از شهر لیسبون، پایتخت این کشور قابل رویت است. بنا بر این گزارش، دولت لیسبون هم‌اکنون در تلاش برای مقابله با آتش‌سوزی در «مارفا» (Marfa) پرتغال است. سی‌ان‌ان از به کار گرفتن بیش از یکهزار نیروی اطفای حریق برای مقابله با آتش‌سوزی خبر می‌دهد. 
در همین حال، آتش‌سوزی گسترده‌ای در منطقه «روچلا ایونیکا» (Rocella lonica) واقع در جنوب ایتالیا رخ داده است و بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، ایتالیا با خشکسالی بی‌سابقه‌ای طی 70 سال اخیر مواجه است. سی‌ان‌ان در ادامه افزود: بنا بر اعلام «برنامه کوپرنیک» (Copernicus Programme)، بزرگ‌ترین برنامه رصد زمین در جهان، ۱۹۲۶ آتش‌سوزی جنگلی در کشورهای اتحادیه اروپایی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ۲۳ جولای (یکم مردادماه ۱۴۰۱) رخ داده است؛ این میزان آتش‌سوزی در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ ۵۲۰ فقره افزایش را نشان می‌دهد. 
در همین حال شبکه خبری یورونیوز گزارش داد: یک هفته است که «پارک ملی بوهمیا» واقع در جمهوری چک در آتش می‌سوزد و تاکنون حدود ۱۱۰۰ هکتار از اراضی این مناطق در آتش سوخته است. بنا بر این گزارش، حدود ۷۰۰ نیروی اطفای حریق از جمله نیروهایی از سوییس که از روز جمعه وارد جمهوری چک شدند در صحنه مهار آتش‌سوزی حضور دارند، نیروهای امداد از کشورهای اسلواکی، لهستان و ایتالیا نیز برای کمک به اطفای حریق به جمهوری چک رفته‌اند. شبکه خبری سی‌ان‌‌ان گزارش داد: کشورهای ایتالیا، پرتغال، یونان، فرانسه و آلمان با آتش‌سوزی‌‎های گسترده مواجه بوده‌اند که هزاران هکتار از اراضی این کشورها طعمه آتش شده است. پیش‌تر برنامه محیط‌زیست سازمان ملل در گزارشی نسبت به افزایش شدت و تعداد دفعات این آتش‌سوزی‌ها در دهه‌های آتی در اروپا هشدار داده بود. طبق این گزارش تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی این مقادیر تا ۵۰ درصد رشد خواهند داشت.

Page Generated in 0/0073 sec