printlogo


کد خبر: 251507تاریخ: 1401/5/11 00:00
دور دنیا

تنش روسیه و ناتو بر سر منازعه کوزوو و صربستان
تنش‌های اخیر بین صربستان و جمهوری خودخوانده کوزوو که منجر به تبادل آتش بین ۲ طرف شد، واکنش «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه را در پی داشت. پسکوف دیروز طی نشست خبری در کاخ کرملین، خواسته‌های مقامات محلی کوزوو را غیرمنطقی دانسته و بر حمایت مسکو از بلگراد تاکید کرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌ باره گفت: «قبلا از تشدید درگیری بین کوزوو و صربستان جلوگیری شد، [این تشدید] یک ماه به تعویق افتاد اما اکنون مهم است که مراقب باشیم». سخنگوی کرملین با بیان اینکه حقوق صرب‌ها در حل مناقشه با کوزوو باید رعایت شود، اظهار داشت: «روسیه به طور کامل از موضع صربستان [در جریان تنش‌ها با کوزوو] حمایت می‌کند». این در حالی است که دیروز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای اعلام کرد آمادگی دارد اگر اوضاع در کوزوو رو به وخامت بگذارد، دست به مداخله بزند. 
***
گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج سفر هوکشتاین به بیروت
منابع آگاه دیروز در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی «العهد» لبنان وابسته به حزب‌الله گزارش دادند رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نخست‌وزیر لبنان در دیدار با «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی برای حل‌و‌فصل پرونده تعیین مرزهای دریایی این کشور با سرزمین‌های اشغالی فلسطین بر حقوق کشورشان بر تمام میادین نفتی در آب‌های سرزمینی تاکید کردند. این منابع با بیان این مطلب افزودند هوکشتاین نه پیشنهادی برای استخراج مشترک و نه پیشنهادی برای مشارکت در میادین نفتی مرتبط با لبنان ارائه کرد. این منابع که به نام آنها اشاره نشده است، گفتند درباره تعیین مرزهای دریایی با سرزمین‌های اشغالی موضع لبنان واحد بود و هوکشتاین از پایبندی لبنان به پیشنهاد مربوط به خط ۲۳ و میدان «قانا» مطلع شد. منابع یاد شده با اشاره به اینکه به احتمال زیاد هوکشتاین تا 2 هفته دیگر به لبنان باز خواهد گشت، افزودند تا چند هفته پاسخی دریافت خواهد شد و در همه بلوک‌ها تقسیم ثروت وجود ندارد. در این ارتباط، یک منبع رسمی لبنانی به شبکه الجزیره گفت میانجی آمریکایی پیشنهاد رژیم اسرائیل را برای تعیین مرزهای دریایی از مسیری که تا خط ۲۳ امتداد دارد، به لبنان ابلاغ کرد. 
***
جمهوری‌خواهان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی
 نتایج نظرسنجی‌های جدید «سی‌بی‌اس» نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان پیشتاز انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هستند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، جمهوری‌خواهان در کنترل مجلس نمایندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای سال جاری، پیشتاز هستند و انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان 230 کرسی و دموکرات‌ها 205 کرسی مجلس را تصاحب ‌کنند.  علاوه بر این، جمهوری‌خواهان با کسب 230 کرسی، 12 کرسی بیشتر از 218 کرسی مورد نیاز برای کنترل مجلس را در اختیار خواهند داشت. این در حالی است که دموکرات‌ها اخیرا مدعی ریزش اکثریت 220 کرسی خود در مقابل 211 کرسی جمهوری‌خواهان شدند. همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد دموکرات‌ها از موضوعات و وقایع اخیر دلسرد شده و نسبت به جمهوری‌خواهان تمایل کمتری به شرکت در انتخابات دارند. علاوه بر این، 16 درصد دموکرات‌ها و 43 درصد جمهوری‌خواهان اظهار کردند احساس می‌کنند دموکرات‌ها به وعده‌های خود در کمپین قبلی عمل نکرده‌اند.  
***
وزیر دفاع ترکیه برای یونان خط و نشان کشید
«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه به یونان درباره تنش‌زایی با کشورش هشدار داد. وزیر دفاع ترکیه ضمن متهم کردن آتن به تنش‌زایی گفت ۵ برابر شدن بودجه دفاعی یونان نیز برای آنها در برابر ترکیه کافی نخواهد بود. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آکار در مصاحبه‌ای گفت ترکیه در نابود کردن تمام تروریست‌ها مصمم است و برای آنکارا مهم نیست چه کسانی از آنها حمایت می‌کنند. این مقام ترکیه‌ای همچنین گفت قرار است ۲ هفته دیگر ملاقاتی فنی میان مقامات آنکارا و واشنگتن درباره فروش جنگنده‌های «اف-16» انجام شود. وی در این ‌باره گفت یونانی‌ها «تلاش‌های تأسف‌باری» برای منصرف کردن آمریکایی‌ها از فروش این جنگنده‌ها به ترکیه انجام داده‌اند. آکار هشدار داد مسائل میان ترکیه و یونان نباید در روابط آنکارا با ناتو یا اتحادیه اروپایی انعکاس پیدا کند. ترکیه هرگز تهدیدی برای متحدانش نیست. 
***
ترامپ: بایدن مشاعرش را از دست داده، زود خوب شو جو!
دونالد ترامپ در واکنش به دومین تست کرونای مثبت جو بایدن در یک هفته گذشته، در پیامی مدعی شد مساله بایدن کرونا نیست، بلکه از زوال عقل رنج می‌برد! به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تست کرونای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه برای دومین ‌بار در ۷ روز گذشته مثبت شد و این پرسش را برجسته‌تر کرد که آیا او شایستگی نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ را دارد یا خیر. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پیامی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، به سن بالای بایدن اشاره و همچنین با تمسخر بایدن، بار دیگر ادعای تقلب انتخاباتی خود را مطرح کرد. او در این پیام که روز یکشنبه منتشر شد، اشاره کرد بایدن کرونا ندارد، بلکه دچار زوال عقل شده و پزشکان در تشخیص بیماری او اشتباه کرده‌اند. دونالد ترامپ نوشت: دومین دوره کووید جو بایدن که برخی آن را «ویروس چینی» می‌دانند، عمیقا اشتباه تشخیص داده شده است. بایدن در واقع دچار زوال عقل شده اما دارد بهتر می‌شود. ترامپ ادامه داد: جو در این فکر است که - به شکل نیمه‌وقت- به یکی از خانه‌های سالمندان زیبای ایالت ویسکانسین نقل مکان کند، جایی که به شکلی معجزه‌آسا و برای نخستین‌بار در تاریخ، توان و انرژی این را داشتند که در انتخابات رأی دهند! حتی اگر آرای‌شان غیرقانونی بوده باشد! او در انتها برای بایدن آرزوی بهبودی کرد و نوشت: زود خوب شو جو!

Page Generated in 0/0064 sec