printlogo


کد خبر: 251512تاریخ: 1401/5/11 00:00
اخبار

احداث ۲ مجتمع پالایشگاهی عظیم به ارزش ۱۷,۸ میلیارد دلار
تفاهمنامه مشارکت و تامین مالی ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین و پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین با حضور رئیس‌جمهور امضا شد. با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، پیش از ظهر دیروز دوشنبه، مشارکت‌نامه تامین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروپالایشی کشور به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز فیمابین بانک‌های ملی، تجارت و رفاه کارگران، گروه توسعه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۱,۱ میلیارد دلار و مشارکت‌نامه تامین مالی برای احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین مروارید مکران به ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه، فی‌مابین گروه اقتصاد مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان با مجموع سرمایه‌گذاری 6.7 میلیارد دلار به امضا رسید. بر اساس گزارش وزارت نفت، تفاهمنامه‌های مشارکت و تامین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در جاسک و پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین در بندرعباس همسو با اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دیروز (دوشنبه ۱۰ مردادماه) با حضور حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «جواد اوجی» وزیر نفت امضا شد. بر اساس این گزارش، تفاهمنامه مشارکت و تامین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در جاسک با برآورد 6.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان گروه اقتصادی مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری، تأمین مالی و احداث پالایشگاه یادشده تأمین شود.
***
رشد ۲ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات خارجی طی ۳ ماه
بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از رشد ۲ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی ۴۴ کشور دنیا طی ۳ ‌ماهه اول ۲۰۲۲ خبر داد و کل مراودات مالی ایران با این بانک‌ها و موسسات را ۱۹ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار اعلام کرد. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان ۳ ‌ماهه اول ۲۰۲۲ بالغ بر 17.89 میلیارد دلار بوده است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات نسبت به پایان سال میلادی گذشته ۳۲۷ میلیون دلار یعنی حدود ۲ درصد افزایش داشته است. از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان ۳ ماهه اول ۲۰۲۲ بالغ بر 9.116 میلیارد دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه نزد مؤسسات مالی غیربانکی قرار داشته است.
بر اساس این گزارش، تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی نیز در پایان ۳ ‌ماهه اول ۲۰۲۲ رشد ۴ درصدی داشته و به 1.744 میلیارد دلار رسیده است. از این رقم ۹۱۵ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر مؤسسات مالی غیربانکی بوده است.
بر این اساس، کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان ۳ ماهه ۲۰۲۲ بالغ بر 19.634 میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به پایان سال میلادی گذشته رشد ۲ درصدی داشته است. آمار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد  از کل سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات، 6.362 میلیارد دلار به یورو و 1.666 میلیارد دلار به ین ژاپن نگهداری می‌شود، سهم دلار از کل سپرده‌های ایران فقط ۲۸۰ میلیون دلار اعلام شده است. از کل تعهدات ایران نیز 1.387 میلیارد دلار به یورو بوده و سهم دلار از این تعهدات فقط ۹ میلیون دلار محاسبه شده است. مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر «بازل» سوییس است و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» 4 بار در سال منتشر می‌شود. در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی غیربانکی متعلق به ۴۴ کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند عرضه می‌شود.
***
کشت قراردادی برنج ۷۰ درصد افزایش یافت
مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای افزایش ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتاری کشت قراردادی این محصول در سال آینده خبر داد. شایگان ادیبی اظهار داشت: هدف ما در سال آینده در حوزه کشت قراردادی برنج جدی‌تر و با تولید بیشتر و افزایش ذخایر استراتژیک از محل تولید داخل است. وی برنامه کشت قراردادی برنج در سال جاری را 45 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از 100 درصد هدف این برنامه محقق شده به طوری که تاکنون 46 هزار هکتار کشت قراردادی برنج داشته‌ایم. ادیبی افزایش بهره‌وری، تکمیل زنجیره ارزش، افزایش تولید و تامین بخشی از ذخایر استراتژیک از محل تولید داخلی را از اهداف توسعه کشت قراردادی برنج برشمرد. وی گفت: امسال در قالب کشت قراردادی برنج، بخشی از بذر، کود پایه و سموم مورد نیاز کشاورزان برای مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تامین شده است. مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی در همین حال خبر داد: امسال 12 هزار و 500 هکتار از شالیزارهای برنج در استان‌های شمالی کشور در قالب کشت قراردادی زیر پوشش بیمه قرار گرفتند. وی گفت: کشت قراردادی در استان‌های شمالی کشور با استقبال و همراهی برنجکاران روبه‌رو شده است. ادیبی با اشاره به افزایش ضریب تبدیل کل و برنج تجاری طی امسال نسبت به سال گذشته اذعان داشت: میانگین ضریب تبدیل کل برنج امسال از حدود 63 درصد به 66 درصد رسیده، ضمن آنکه میانگین ضریب تبدیل برنج تجاری نیز نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد رشد نشان می‌دهد.

Page Generated in 0/0055 sec