printlogo


کد خبر: 251526تاریخ: 1401/5/11 00:00
اخبار

سازمان تأمین‌اجتماعی:
مرخصی زایمان برای تمام بیمه‌شدگان زن شاغل ۹ ماه است
سازمان تأمین‌ اجتماعی اعلام کرد مدت مرخصی زایمان برای تمام زنان بیمه‌شده شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما هستند، ۹ ماه است و حقوق این ایام، مطابق قوانین و مقررات از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی قابل پرداخت است. غرامت دستمزد ایام بارداری در مدت مرخصی زایمان زنان بیمه‌شده از سوی این سازمان به بیمه‌شدگان زن شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما باشند، پرداخت می‌شود و میزان آن، معادل دوسوم آخرین مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه هر بیمه ‌شده است. بر اساس این گزارش، به موجب ماده ۶۷ قانون تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان زن که ظرف یک سال قبل از زایمان، سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز کار را داشته باشند، می‌توانند به شرط عدم اشتغال به‌کار و مزدبگیری، از کمک ایام بارداری استفاده کنند. ضمن آنکه بیمه‌شده باید در تاریخ شروع استراحت، مشغول به کار بوده یا در مرخصی ‏استحقاقی باشد. این گزارش حاکی است به موجب بند «الف» ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 24/۷/1400، مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط ۹ ماه تمام تعیین شده و در صورت درخواست مادر تا ۲ ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است. مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و بیشتر ۱۲ ماه است. 
***
اولیا ثبت‌نام دانش‌آموزان را زودتر انجام دهند
وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره امکان استمرار زمان ثبت‌نام در مقطع متوسطه دوم تا پایان شهریور به علت صدور دیرهنگام برگه‌های هدایت تحصیلی گفت: ملزم هستیم زمانی که دانش‌آموز باشد ما ثبت‌نام کنیم. یوسف نوری در حاشیه اختتامیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در اردوگاه باهنر برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به علت صدور دیرهنگام برگه‌های هدایت تحصیلی، ثبت‌نام مدارس تا پایان شهریور انجام می‌شود؟ عنوان کرد: بر اساس قانون، شورای عالی آموزش‌و‌پرورش باید مدارک تحصیلی را برای ثبت‌نام دریافت کنند؛ در حالی که چند سال قبل، دیگر مدارک را دریافت نمی‌کردند. دیروز مجددا به همکاران در بخش فناوری اطلاعات تذکر دادم که نیازی به تحویل مدارک نیست و کافی است اولیای دانش‌آموزان مدارک لازم برای ثبت‌نام را بارگذاری کنند. وی افزود: البته ملزم هستیم تا زمانی که دانش‌آموز باشد ما ثبت‌نام کنیم. هرچند با توجه به ساماندهی نیروی انسانی ضروری است که ثبت‌نام زودتر انجام شود. اگر دانش‌آموزی از ثبت‌نام جامانده باشد، ثبت‌نام وی مشکلی ندارد اما اولیا سعی کنند ثبت‌نام را سریع‌تر انجام دهند. 
***
دستگیری یکی از شاخ‌های اینستاگرام
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و دستگیری یک فرد مطرح اینستاگرامی به علت تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی در فضای مجازی خبر داد. سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت در گفت‌وگو با مهر گفت: به دنبال دریافت گزارشاتی مبنی بر دعوت کاربران به سایت‌های قمار و شرط‌بندی توسط یک فعال اینستاگرامی با بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده و بازتاب این اقدام هنجارشکنانه در فضای مجازی، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت. این مقام انتظامی تصریح کرد: پس از بررسی گزارشات ارسالی، کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ تحقیقات سایبری خود را آغاز کردند و متوجه شدند این شخص مجازی که بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده دارد، برخی کاربران فضای مجازی را با تبلیغات فریبنده به سمت و سوی سایت‌های شرط‌بندی هدایت کرده و در ازای این کار مبالغ زیادی دریافت می‌کند. وی افزود: افسران سایبری پلیس فتای پایتخت پس از تحلیل مستندات جمع‌آوری شده و بررسی‌های اطلاعاتی و تخصصی و پس از تشریفات قضایی، فرد مذکور را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند. سرهنگ گودرزی بیان داشت: مجرم پس از انتقال به پلیس فتا هرگونه اقدام مجرمانه‌ای را رد کرد اما پس از مشاهده ادله جمع‌آوری شده توسط پلیس، ضمن پذیرش بزه انتسابی انگیزه خود از این اقدام مجرمانه را منفعت مالی عنوان کرد. 
***
۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل به بناهای تاریخی و گردشگری یزد
وزیر میراث فرهنگی میزان برآورد خسارت سیل به بناهای تاریخی، تاسیسات گردشگری و صنایع دستی یزد را ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. 
سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی در توئیتی نوشت: «گزارشی از ۷۳۵ مورد تخریب ابنیه، محوطه‌های تاریخی، تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در مناطق سیل‌زده با برآورد اولیه 2.5 همت (ریال) در دولت ارائه کردم. مرمت ابنیه، بازگشایی معابر و مسیر بافت‌های تاریخی و بازسازی زیرساخت‌های گردشگری در اولویت اقدامات دولت است».
***
۵۳ درصد نوزادان ایرانی بدون شیر مادر تغذیه می‌‌شوند
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه نخست بعد از تولد نوزاد در کشور به 47.4 درصد رسیده است. 
محمدرضا صایینی گفت: بر اساس تحقیقات ملی، تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور سال ۷۹ بالغ بر 44.1 درصد بود که در سال ۸۹ به 53.1 درصد و در سال ۹۶ به 47.4 درصد رسید. وی درصد شهری تغذیه انحصاری با شیر مادر در سال ۹۶ را 45.9 و درصد روستایی تغذیه انحصاری با شیرمادر را 50.9 اعلام کرد و گفت: باید بتوانیم با مداخلات و برنامه‌هایی این عدد را به ۷۰ برسانیم.

Page Generated in 0/0049 sec